Vart vänder man sig???

V

Vinga

I morse när jag rastade hundarna så hittade de en skadad kattunge just utanför gården, den är kanske 3-4 månader, mager och har ett skadat bakben(rygg/bäcken?) Det är garanterat en "vildkatt" då ingen av grannarna häromkring har katt... Jag fick tag på den tack vare att den var skadad, den är helt vild o fräser bara den ser en...

Just nu ligger den i källaren och har fått lite vatten, men vart vänder jag mig med den?

Vet inte om det är så mycket att"rädda" då jag iaf inte är intresserad av att ta hand om den, men den ska ju iaf inte behöva lida...

Funderade på att ringa djurskyddet i kommunen när de öppnar.

Tyvärr har jag ganska många mil "åt fel håll" till något större djursjukhus nu när jag ska bege mig till jobb...

Är djurskydds inspektören rätt person att vända sig till eller?

Sv: Vart vänder man sig???

humanast är väl att ta den till närmaste veterinär - vilken som helst -som får ge den en avlivningsspruta?

Säkert har den ont. Katthem finns säkert nånstans men de flesta har redan massor att göra och en vild katt med allvalig skada - det är kanske skonsammast och humanast att låta den slippa lida mer?

Just så tänker jag med, men jag är inte intresserad av att betala en avliovning för en katt som inte är min, vår ekonomi är på knäna som det är redan så även om det "bara" rör sig om någon hundring så gör jag det inte.

Hittar jag inget alt. blir det till att ringa en jägar-kompis...

Om inte vet. kan göra det på egen bekostnad, av humanitet - det är ju inte din katt! - så ta hem jägarkompis du. Huvudsaken är att den slipper lida mer.

tycker
Tanten

Jägare - avlivning - nu! :bow: Varför rädda alla övergivna katter då det ändå inte går att ge alla nya hem?

Som sagt rädda den tror jag inte mycket på...

Tänkte bara på om det fanns vet. som avlivade herrelösa och skadade katter...

Jägarkompisen kan tyvärr inte komma förrän imorgon och vill helst inte låta den lida...

Den andre jag vet har gevär tror jag inte ens skulle träffa en ko på 1 m avstånd... Så en katt vill jag inte han ska försöka skjuta!

Som sagt rädda den tror jag inte mycket på...

Tänkte bara på om det fanns vet. som avlivade herrelösa och skadade katter...

När jag jobbade inom djursjukvård så var det självklart för "oss" att eventuellt ta hand om, men vid svårare skador avliva djur även om vi inte visste vem ägaren var. Den som kom in med djuret behövde inte betala. Ring du till en veterinär och förklara läget!

Leta reda på din lokala djurskyddskontakt o ring dem. här finns karta
Då kan de om inte annat åka med den till veterinär akut för avlivning.
Annars ringer du till veterinärer i närheten, (jag vet inte var du bor) och säger som det är. De flesta tar in den o ger spruta utan att du behöver betala för det, av djurskyddsskäl.

En vildkatt med "skadad rygg/bäcken"?

Naturligtvis, sätt ut den på blocket.... Den säljs nog direkt.

Jag kanske är blödig, men jag hade iaf kört den till veterinären. Och hade det inte varit några allvarliga skador så hade jag troligtvis tatt mig an den och sen försökt hitta ett bra hem till den. Speciellt om den bara är 3-4 månader.

Men som sagt, jag är ganska blödig och har ett alldeles för stort hjärta, även mot djur som inte är mina egna.

Har du ingen i din närhet som kan avliva för hand?

Det får man väl inte göra med så gamla kattungar. Tror jag läst det i en gammal tråd. :(

Hittekatter räknas som hittegods och kan lämnas in hos polisen - som bekostar avlivning om det behövs.

Jag tror faktiskt att det skulle säljas direkt. Men inte nödvändigtvis till nån som skulle bli en bra ägare till den, utan snarare till nån som har mycket kärlek men inte så mycket pengar.

Du tror att det finns hem till alla över 100.000 hemlösa katter? Grattis, inte ens katthemmen klarar av att hitta hem till dom som är intagna, du borde starta katthem!

*sista knappen*

Kattungen sover nu gott...

Jag fick distriksveterinären att avliva den mot att jag betalade avlivningsvätskan(125kr)
Jag ville inte låta den vänta/lida mer så det var en bra utväg ansåg jag!

Vet trodde den hade skadat ryggen då den kunde gå men hela tiden trillade med sin bakdel...

Den hade dessutom kraftigt utvecklad kattsnuva! Så nu blir det att hålla ett öga på mina egna två katter också.......

Jag tror faktiskt att det skulle säljas direkt. Men inte nödvändigtvis till nån som skulle bli en bra ägare till den, utan snarare till nån som har mycket kärlek men inte så mycket pengar.

Och hur bra vetvård skulle då den stackars katten ha fått... :crazy: Men du har rätt, somliga tycks dras åt "skadat gods" och vill leka barmhärtig samarit.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: palle
·
Katthälsa I stallet finns en halvvild katt med okänt antal ungar (troligen fyra). Tills förra veckan hade ingen sett ungarna (vi tvivlade på att...
2
Svar
20
· Visningar
3 000
Senast: Majvi
·
S
Anläggning Det är så att jag är inhyrd i ett stall där det tidigare varit ett sågverk. För ett tag sedan hörde jag om en uppfödare vars valpar...
Svar
9
· Visningar
2 429
Senast: ptr
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 034
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar