Vart tog matlusten vägen??

F

Falk

Min fölis, 7 månader, har helt tappat matlusten för kraften. Hö äter hon med väldigt god aptit.. Är det vanligt att de helt plötsligt inte vill äta, för det borde ju inte vara något fel eftersom hon äter höet?
Hon äter väll 1/5 av kvällskraften men inget på morgonen, ska jag vänta på att lusten kommer tillbaka och bara ge henne kvällsmaten så länge?

Tacksam för svar
 
Hur mycket och vad får hon? Det är ju bra att hon äter höt, det är viktigast!
 
Hur är hon i magen?

Jag skulle ge det ett tag, erbjud henne mat men vill hon inte så låt henne slippa, kanske sänka kvällsmaten lite så hon äter upp och kanske är mer intresserad av 'nytt' på morgonen?

Hur mycket kraftfoder ger du? Har något 'omkring' ändrats, bytt box, mamma bytt box (om mamma är kvar), fått ny kompis i boxen etc?
 
Hon får 0,5kg kraft breed och 0,5kg havre per dag. Fri tillgång på hö och bara på natten äter hon ca 3(!!!)kg
 
Hon är bra i magen, dock tycker jag att hon är lite smal över rumpan... På morgonen har hon inte ro att äta hon vill bara ut och ger jag henne i hagen istället så är höet godare :smirk:
Mamman åkte för en vecka sedan men fölis var så här redan innan hon åkte...
 
Hur stort är fölet, vad är det för ras? Det är ju inga stora mängder kraftfoder, jag skulle fortsätta ge som vanligt, bara göra rent krubban innan jag hällde i nytt igen. Kanske lite betfor kan göra maten godare?

Vet du vad ditt hö innehåller?
 
Hon är nu ca 139cm hög och lika hög bak, det är en quarter korsning... Analysen är på väg, borde komma inom någon vecka. Jag har bara gjort analys på hösilaget som de får på dagarna men inte på torrhöt som de får på nätterna.. Men det är ju så svårt att veta hur mycket hö hon får i sig på dagarna, hur ska jag då göra när jag räknar ut foderstat? Hur mycket brukar de normalt få i sig på ett dygn? Tycker ni att jag ger för lite kraftfoder? Eller ja nu när hon inte äter så är det ju inte för lite :smirk:.. Nu beror det ju på analysen och vilket foder man använder men vilken mängd kraftfoder är normalt för fölis att få i sig i den här åldern?

Betfor får hon på kvällen men jag har märkt att hon äter liiite bättre om maten nästan är torr och om jag inte ger mineraler

Tack för svaren
 
Det viktigaste är höt, inte att de får en viss mängd kraftfoder. Helst så bra hö att man inte ens behöver ge kraftfoder!! Om du ger lite eller lagom går ju inte att säga utan att veta vad höt innehåller.

Jag skulle räkna med att fölis äter i alla fall 3 kg ute om den har fri tillgång, kanske 4 kg?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 218
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 232
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 817
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp