Vart sitter tarmarna?

T

tjockmage

Jag brukar läsa både på FL och buke och där läser jag ofta om tjejer som känner "fosterrörelser" som de får höra av andra att det är tarmrörelser.
Satt o funderade på det nu, vart sitter tarmarna exakt? Om man utgår från naveln, sedd från mig själv så att säga, sitter tarmarna då till höger, vänster, under eller över naveln? Eller är de lite överallt?
Skulle vara kul att veta eftersom jag är gravid och vill ju gärna veta om det är barnet jag känner eller tarmarna. Nån som kan beskriva för mig? Hur känns tarmrörelser gentemot en riktig bebis?

Sv: Vart sitter tarmarna?

Tarmarna och bebisen känns på samma ställe, tyckte jag. Hela magen under naveln, typ.

Däremot känns det annorlunda, bebisen spritter liksom till, och det gör ju inte tarmarna. För min del så har jag aldrig fått känslan av att tarmarna rör sig, vare sig sig före eller under graviditeten, så när något rörde sig i magen så var det bebisen. I början var det som en liten sprittning, nu är det mer som distinkta knuffar i magen. Inte likt något annat jag känt.

Det kan kännas precis likadant.

Tidiga fosterrörelser runt v 20 (som garanterat var just fosterrörelser, vet jag eftersom jag kände samtidigt som vi på ul såg vad den lilla gjorde;)), precis samma har jag kännt efteråt då jag har haft en del problem med min mage som gett kraftiga tarmrörelser... Lite läskigt faktiskt, att det precis kändes som en sprattlande bebis i magen. ;)

Tarmarna sitter typ överallt runt naveln, testa googla på människokroppen. Men när man börjar känna fostret, mellan v 16-22 typ, så brukar man kunna känna toppen av livmodern. Så om du känner bubbel där inne är det nog fostret. Annars tycker jag att man kan få tro det ändå, det skadar ju ingen och det är så mysigt när de buffas :)

OKej! Ja man kan ju låtsas att det är bebisen det är ju mycket roligare än tarmarna:D
Jag känner mina rörelser ganska långt till höger om naveln, men ibland även andra ställen. Aldrig under naveln eller på mitten av magen. Provade också att göra ett litet test där jag gav magen en rejäl knuff där det brukar röra sig och direkt efter det så fick jag en liten kittling tillbaka:angel: Kanske var det tarmen som hämnades men kanske nån annan också såklart. Ibland känns det också bakåt, alltså mot ryggen, finns det tarmar där också:o:confused:

Du kan ju ha livmodern i framkant, då känns inte så mycket precis under naveln, utan mer på sidorna.

Ett bra sätt annars är att dricka ett stort glas kallt vatten eller lägga sig platt på mage, det brukar få fart på mitt foster i alla fall. :D

Det som hjälpte mig att förstå vad som var foster och tarmar (kan tilläggas att jag nästan aldrig känner mina tarmar i vanliga fall) var att googla på hur hur stor livmodern var i viss vecka för då kan man få uppfattning om var fostret borde befinna sig. Som rörelser vid naveln brukar man inte kunna känna förrän i v. 20 om man växer som genomsnittet (bara som exempel!).

Det hände inget med vatten iallafall...:angel:Blev bara proppmätt.

lägga sig på mage funkade för mig med, de kändes mycket tydligare då! fast jag hade moderkakan i framvägg och kände inga rörelser förrän v22, och då var det lägga sig på mage som gällde:)

Som nordsvensken sa, det kan kännas likadant. Jag har tom tagit graviditetstest nu för ett par veckor sen för jag var helt övertygad om att jag kände rörelser:D

Bara för att jag skrev tråden har det vart helt lugnt i magen nu på eftermiddan:mad:.

Anledningen iallafall att jag undrar är att jag inte vet hur långt jag har kommit i graviditeten, eftersom jag inte haft regelbunden mens på länge. Teoretiskt skulle jag kunna vara i allt från 1månad och uppåt alltså. Förstod att jag var gravid för ett tag sen när jag på skoj tog ett test:angel: Positivt, har efter det tagit massor av test alla +. Jättekul har velat ha barn länge.
O så i början tänkte jag att jag blivit gravid nyss, men nu börjar byxorna sitta åt och sen är det då dessa rörelser i magen. Jag har ökat ca 1-2 kg i vikt sen i höstas men magen är märkbart större.
Har fått tid hos BM nästa vecka för inskrivning men tänkte det vore skoj o höra era åsikter om rörelserna.

Första barnet kände jag i typ v.22 och andra barnet redan i v.12!

Hur det känns går inte att beskriva, men när bebis rör sig så vet man det.

Jag tycker nog att det går att beskriva, det känns helt enkelt som att nåt rör sig i magen. Jag har sett det beskrivet som att man skulle ha en fisk som spritter till i magen, och det tycker jag stämmer ganska bra på de första rörelserna. Jag blev i alla fall rätt säker på att det var fostret första gången jag kände det, det var såpass ovant och nytt att känna att något rörde sig därinne, och mina tarmar brukar inte spritta till på det sättet.

Jag kände första gången i v 17 nånting tror jag, första barnet. Men då kändes det inte så ofta, nån gång i veckan kanske.

Ha ha om jag var säker på att det var barnet så hade jag inte frågat er ju;)
Det känns som nåt jag inte känt förut, men jag tror nog att jag också känner efter vääääldigt mycket.
Nu åt jag lite mat alldeles nyss och då började magen kurra och göra lite rörelser, så det kan ju lika gärna varit tarmarna innan också. Men när jag känt rörelser innan är det bara ett kurrande ljud om jag precis äter nåt. Förstår ni hur jag menar? Annars känner jag bara att det kittlar till o inget kurr-ljud.
Just nu önskar jag att jag hade haft sån där andelsound, så jag hade kunnat leta efter hjärtljud. Det verkar mysigt!:love:

Jag har aldrig känt 'tarmarna' innan jag blev gravid, och när jag blev gravid kände jag väl bebisen runt v 18 kanske (?) Jag hade moderkakan i framkant. Jag fattade aldrig hur man kunde missa vad som var vad.

Men EFTER, så har jag känt tarmrörelser som kändes precis som fosterrörelser. Det känns som om jag har en bebis som vänder sig i magen. Vet inte om jag hade det innan också men det är först nu jag tänker på det? Iallafall skulle jag tro att det var bebis om det kändes som bebis, som sagts innan, det är ju mysigare :D

Ja först en fisk, sedan en buffel eller nåt :D.
'Fisken' var det första jag kände också :love:

Jag har aldrig känt 'tarmarna' innan jag blev gravid, och när jag blev gravid kände jag väl bebisen runt v 18 kanske (?) Jag hade moderkakan i framkant. Jag fattade aldrig hur man kunde missa vad som var vad.

Men EFTER, så har jag känt tarmrörelser som kändes precis som fosterrörelser. Det känns som om jag har en bebis som vänder sig i magen. Vet inte om jag hade det innan också men det är först nu jag tänker på det?

Precis, samma här!

Haha ja andra graviditeten kände jag fosterrörelser från v 5 :angel: Otroligt vad man kan känna bara jag vill! (jag hade känt fosterrörelser typ ett halvår innan också :D

Hihi! jag har en angelsound här hemma men den används inte så flitigt faktiskt... När man väl har fattat vad man känner så är det lättare att lägga sig på sidan o så börjar sprattlandet...
Jag hade inte kännt något v 20 när jag var på UL. Inte ens när jag såg att hon rörde sig kändes det....
Moderkaka låg inte ivägen heller.
Hon tipsa om att jag skulle lägga mig på mage men jag kände inget då heller...
Men första gången hade jag klämt magen i troskant, värmeställ o jogginbyxor. När jag låg på soffan o drog upp benen började det protestera där inne.... buff buff.... jag kände mig nästan illamående i början- det liksom kan kännas som om magen vänder sig ibland.
Just idag är hon sjövild!!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 592
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Anonymt nick, vill inte bli igenkänd. Jag har insett att jag har problem med mig själv när det kommer till intimitet. Jag ska försöka...
Svar
17
· Visningar
2 513
Senast: Nahar
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 674
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 374
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.