Vart sitter problemet..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare coolcase
  • Startdatum Startdatum
C

coolcase

Hej!
Jag har en 5-årig starthäst som just nu håller på och tävlar och går bra. Kusken tycker att han känns fräsch och fin och utvecklas för varje gång. Ny rekordtid sist. Då till problemet.
Efter start eller ett snabbjobb blir han så spänd i muskelfästena i bakpartiet. Lika på båda sidor. Samt ovillig att lyfta svansen (typ när man selar).
Jag brukar anlita en equiterapeut som sätter nålar samt kör laser och detta har jättebra effekt och han är jättefin efter men efter första snabba jobbet är han lika spänd igen.
Hästen är het och stressad vid körning. Rider därför mestadels men snabbjobben samt tävlandet sker ju i vagn. Jättelugn och fin att rida, inget stressad eller het. Hästen har stått i proffsträningen sedan han var 1 år fram till i somras då jag leasade han.

Förslag:bump:

Sv: Vart sitter problemet..

mycket stretching och massage och hålla han varm i bakändan. linimentera ryggen efter tävling m.m.
finns ett jättebra linimentschampoo som man bara blandar i en vattenhink, häller över hästen och stoppar på dubbla täcken, sen är det bara att lasta och fara hem. Funkar iaf på mina hästar.

Fortsätta att ta ut ET efter start. Om det blir för dyrt i längden, så kan du kanske prova att rida snabbjobben?
När vi har hästar som pullar hårt provar vi med att släppa upp dem i rygg. Då menar jag verkligen att våga släppa upp dem i rygg. En del hästar är korkade och springer upp i vagn, och då går det ju inte. Annars är det super att kunna göra så och i pricip bara "hålla" i tömmarna. Kör du själv?
Om din häst startar regelbundet så tycker jag att snabbjobb räcker och hage för resten. En het häst behöver lugn och ro så mycket som möjligt.
gulan

Hej!
Tack för svar. Bra ide att stretcha efter snabbjobb.
Vad är det för linimentshampo du använder?

Hej! Ja, jag får väl fortsätta att ta ut ET.
Jag rider honom vissa snabbjobb och det funkar men jag är rädd för att hetsa upp honom även där.
Jag tycker det är viktigt att skritta ut med honom mellan starterna då jag tror att han mår väldigt bra av det just för att han verkar gilla det och är alldeles harmonisk då. Det blir ju en slags stretching för hela kroppen. Han är bra att köra i ryggar men det är inte alltid jag har sällskap. Å visst han behöver inte speciellt mkt jobb nu när han startar regelbundet.

Förresten, har du några bra tips på hur man lugnar ner en het häst?:bow:

Om man strikt följer ett träningsschema (t ex ridning) och sedan gör något annat någon enstaka gång (t ex kör snabbjobb eller tävlar), så åker de på rätt kraftig träningsvärk även om de är vältränade i övrigt. Inget konstigt med det, men stretcha mycket och lägg kanske på ett Back On Track-täcke på natten eller ha något slags linement.

En av våra hästar får oxå lätt träningsvärk efter tuffare jobb...
Vi har börjat ge henne extra E-vitamin & sen dess uteblir muskelvärken.:bump:

Kanske värt att prova som komplement till övriga tips (stretching, massage, liniment, BoT mm)

Liknande trådar

Hästhantering När jag köpte mitt 5 åriga sto (nu 6) så var hon väldigt mild och låg i rang. Nästan ursäktade sin existens. Hon var lägst i rang och nu...
2
Svar
32
· Visningar
4 293
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·
Ridning Har verkligen världens finaste travare (han tränas för att starta i trav), har dock ett problem med honom .. han är verkligen grishet...
2
Svar
21
· Visningar
2 657
Senast: obbbi
·
A
Hästvård OBS lång!! Bakgrund: Mycket lovande häst som startat en gång med "Normalt" resultat köps in osedd. Hästen är i bedrövligt skick...
Svar
7
· Visningar
2 096
Senast: Anna_pann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka