vart köper man skaklar?

Mli

Trådstartare
Nu har jag kanske hittat en vagn, en svets och en som kan svetsa :-) Vagnen har alldeles för tätt mellan skaklarna för min häst, behöver bredda den en hel del. Och jag behöver längre skaklar. Men... vart köper man järnrör? Och i vilken dimension bör de vara i? Jag har fått tipset att kapa de befintliga skaklarna och sätta dit ett järnrör så att man bå båda sidor av järnröret kan korta/länga skaklarna enkelt med en grov splint eller typ bult. Låter det vettigt?

Sv: vart köper man skaklar?

Jovisst kan det bli bra med splint. Välj i första hand ett sömlöst stålrör till nya skaklarna så att en ev. splint då inte nyper fast i rörsömmen.

Be någon med tillgång till supportsvarv el.dyl. att svarva en splint som då får 2-5 hundradelar av en mm mindre diameter än invändig rördiameter på nya skaklarna och andra änden på splinten svarvar man då istället så att den blir 1-2 hundradelar större än innerdiametern på rörstumpen som blir kvar på vagnen.

Den mindre änden passar då i ena röränden utan att glappa alltför mycket samtidigt som den större änden går att vålda in i den andra röränden men sen sitter den fast där, inget glapp alls och med bara en eller två urborrade hål + puntsvets så sitter den stadigt för all framtid.

Skaklar är ju bara stålrör, dessa kan man bocka/böja till önslad form på 3 vis.

1, Bäst men förmodligen dyrast är med en riktig bockmaskin, där bockar man med dragdorn och maskinen är ofta datorstyrd - precisionen går att få med bråkdelar av en mm. Dessa maskiner är dock ovanliga och en ny kostar flera miljoner :D så det är inte många företag som har sådana resurser.

2, Annars kan man bocka med en "vanlig" verkstadspress men dessa bockar blir då inte av lika bra kvalitet, utan dragdorn så plattas ofta bocken till så att röret blir ovalt och pga ev detta krävs väldigt grovt gods i röret eftersom dessa inte blir lika ovala som ett rör med väldigt tunna väggar.

3, Man kan också glödga röret med tex gassvets eller i särskilda ugnar, detta kan ge hyffsade bockar och man kan låta stålet svalna långsamt vilket ger ett segt stål. När man värmer stål till 900 grader så försvinner upp till 95% av böjmotståndet... vilket gör det avsevärt mycket lättare att forma stålet till önskad form.

Till skaklar ska man undvika aluminiumrör, aluminium tål inte utmattning särskilt väl och det är svårt att bocka eftersom det lätt blir bristningar i materialet. Man kan bocka aluminiumrör men dessa bör då värmas för bli mjukare innan men om du värmer aluminiumet för mycket så blir det skört och går av vid bockningen.

Så jag avråder från att använda alumimiumrör till skaklar.

Köper järnrör gör man på hos en järnhandel som säljer konstruktionstål för sådär 20-25 kr/kg, på en skrot för ca 1/10 av priset jämfört med järnhamdlaren eller så kan man köpa "blå" rör från någon som säljer rörgrejjer, tex Rinkabyrör.

"Blå" rör har god svetsbarhet, går att smida lite grann, god skärbarhet med skärande verktyg och kan fungera till skaklar om man inte bryr sig om vikten.

Hos en och annan firma kan du också köpa "röda" rör som är mycket hårdare än "blå" rör och som mest används till gasledningar.

Rör finns annars i hur många varianter som helst med olika ytterdiameter, olika tjocklek på väggarna och i olika material med olika klassning avseende hållfasthet...

Jag jobbar på en rörverkstad där vi tillverkar allt möjligt - och omöjligt också för den delen - av rör men då behöver du ju hålla till i närheten av mig.

Men av din profil att döma så bor du i Skåne... söder om Dalälven vägrar jag att fara ;)

Sv: vart köper man skaklar?

Jisses, tack snälla för ett så utförligt svar! Nu har jag svar på alla mina frågor :-)

Liknande trådar

Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 578
Senast: moiran
·
Körning jag har en liten shettlands ponny som är under inkörning (dock 14 år gammal) och har en gammal brösta som tydligen inte ska passa till...
2
Svar
22
· Visningar
2 565
Senast: -Catherine-
·
C
Körning Jag behöver lite hjälp av er här på körforumet. Jag har lånat hem en rockerd av en kompis och vill ha tips på hur man passar in den. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: carran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka