Vart hittar man allergivänliga katter?

Amanda05

Trådstartare
Jag drömmer om att skaffa en katt, det enda problemet är att jag är ganska allergisk mot katter. Jag vet att det finns allergivänliga katter såsom russian blue. Finns det ställen där man skulle kunna hälsa på en katt och klappa den lite för att se om jag reagerar? Eller måste man köpa en katt och chansa? Jag skulle gärna vilja skaffa en liten lurvig unge.

Jag drömmer om att skaffa en katt, det enda problemet är att jag är ganska allergisk mot katter. Jag vet att det finns allergivänliga katter såsom russian blue. Finns det ställen där man skulle kunna hälsa på en katt och klappa den lite för att se om jag reagerar? Eller måste man köpa en katt och chansa? Jag skulle gärna vilja skaffa en liten lurvig unge.
Jag hade hört av mig till uppfödare av rasen du är intresserad av för att kolla deras erfarenhet och se om du kan hälsa på :)

Har hört att även Sibirisk katt ska funka för många allergiker, men det verkar ju individuellt

Aldrig hört att ryssar ska vara allergivänliga? :confused:

Jag tror att den enda som är "vetenskapligt" allergivänlig är den ovan nämnda sibiriern. Annars är det nog väldigt individuellt vad man tål och inte. Tänker på nakenkatterna och rexarna som endel tål, utan att dom egentligen är allergivänliga.

Det är väldigt individuellt vilka katter man tål/inte tål även inom samma ras. Även om sibirisk katt ska vara mer allergivänlig så innebär det inte att man tål dem som allergiker utan även det är individuellt. Det är också vanligt att man är mer allergisk mot kattungar och unga katter än vuxna och endel som jag själv, tål katten vars allergener jag utsätts för bättre och bättre efter hand. Det gäller dock långt ifrån alla katter. Tre av de katter vi hade tidigare kunde jag aldrig ha i knät eller klappa utan symptom men höll de sig tillräckligt långt ifrån mitt ansikte och min hud gick det bra. De kunde sova i sängen hos mig utan problem om de låg vid mina fötter men att inte kunna klappa hade såklart varit ohållbart om det inte hade funnits fler människor här hemma som kunde ge katterna det. Nuvarande katt var jag jätteallergisk emot när hon bestämde sig för att flytta in (köptes som stallkatt från katthem då hon enligt uppgift absolut inte ville vara inne, det visade sig att det ville hon visst :love:) men nu går det bra. Det är verkligen ett vågspel att skaffa katt vid allergi och bestämmer du dig för att göra det så måste du ha en plan för vad du gör om det verkligen inte går.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 109
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 822
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar