Vart finns det flest hästar i sverige?

Svetlana

Trådstartare
Precis som rubriken lyder så undrar jag vart i denna avlånga land man ska bosätta sig för att hamna i höst smeten så att säga?
Man har ju en dröm om den där huset och eget stall och hästar hemma men när man bor i uppsala-Stockholms området så kostar det multum att köpa en sån dröm boende. Så man har ju en liten tanke om att kanske söka sig mot Skåne eller Smålands trakten men då är ju frågan vart det är bäst att bosätta sig? Man måste ju liksom rikta sig mot nån stad eller område liksom.
Kör lastbil sverige runt nu och varit en del runt varberg och Halmstad trakten och tyckt att det är ganska fint där, men också runt bjuv och Kristianstad så bedlutsångest vart man ska börja

Någon som har nå tankar och tips?
 
Skåne säger de ju är ett hästmecka, men dåligt med ridvägar..
Småland är småstäder , med massa skog och långt emellan städerna:)
 
Precis som rubriken lyder så undrar jag vart i denna avlånga land man ska bosätta sig för att hamna i höst smeten så att säga?
Man har ju en dröm om den där huset och eget stall och hästar hemma men när man bor i uppsala-Stockholms området så kostar det multum att köpa en sån dröm boende. Så man har ju en liten tanke om att kanske söka sig mot Skåne eller Smålands trakten men då är ju frågan vart det är bäst att bosätta sig? Man måste ju liksom rikta sig mot nån stad eller område liksom.
Kör lastbil sverige runt nu och varit en del runt varberg och Halmstad trakten och tyckt att det är ganska fint där, men också runt bjuv och Kristianstad så bedlutsångest vart man ska börja

Någon som har nå tankar och tips?
Jag bor i nordöstra Skåne och tycker att det är bra hästmässigt här. Det är dåligt med bra lösdrifter såvitt jag vet, men det finns massor av stall med olika servicegrad att välja mellan. Tror att ridhusen är relativt sett vanliga här. Hagar får man kolla från stall till stall, finns både skithagar och bra sådana.

Vad gäller ridvägar så beror det ju på var man stallar upp. Jag har haft medryttarhäst som stod uppstallad typ mitt i stan och där fanns då ett par slingor, numera i princip bara en slinga att rida ut på. Sedan jag skaffade egen häst har jag hållit mig ute på landet och har då haft fina ridvägar att välja på i mer än ett stall. Sedan visst, man kan ju inte rida mer än ca 1,5-2 h utan att behöva rida samma sträcka, men det räcker bra för mig.

Tingsrydstrakten tycker jag också verkar vettigt, det har lite rykte om sig att vara hästtätt.
 
Precis som rubriken lyder så undrar jag vart i denna avlånga land man ska bosätta sig för att hamna i höst smeten så att säga?
Man har ju en dröm om den där huset och eget stall och hästar hemma men när man bor i uppsala-Stockholms området så kostar det multum att köpa en sån dröm boende. Så man har ju en liten tanke om att kanske söka sig mot Skåne eller Smålands trakten men då är ju frågan vart det är bäst att bosätta sig? Man måste ju liksom rikta sig mot nån stad eller område liksom.
Kör lastbil sverige runt nu och varit en del runt varberg och Halmstad trakten och tyckt att det är ganska fint där, men också runt bjuv och Kristianstad så bedlutsångest vart man ska börja

Någon som har nå tankar och tips?

Halland har väl haft flest hästar per invånare om jag inte minns fel? :) Vill du hålla nere hus/gårdspriser något så kanske Falkenberg eller Laholm istället för Halmstad och Varberg? Eller Hylte om du vill köpa billigt och gillar skog :) Utanför Hallandsgränsen hittar du annars Markaryd och Örkelljunga t ex. Närmare du dig havet som Ängelholm och Båstad blir det genast dyrare igen.
Men vad har du för övriga behov? Högskola? Jobbmöjligheter? Närhet till tävlingsbanor?
 
Precis som rubriken lyder så undrar jag vart i denna avlånga land man ska bosätta sig för att hamna i höst smeten så att säga?
Man har ju en dröm om den där huset och eget stall och hästar hemma men när man bor i uppsala-Stockholms området så kostar det multum att köpa en sån dröm boende. Så man har ju en liten tanke om att kanske söka sig mot Skåne eller Smålands trakten men då är ju frågan vart det är bäst att bosätta sig? Man måste ju liksom rikta sig mot nån stad eller område liksom.
Kör lastbil sverige runt nu och varit en del runt varberg och Halmstad trakten och tyckt att det är ganska fint där, men också runt bjuv och Kristianstad så bedlutsångest vart man ska börja

Någon som har nå tankar och tips?
Tingsryds kommun kallar sig ju för "Hästriket".
Men sen beror det ju lite på vad det är du är ute efter också.
Vill du hitta en riktigt billig hästgård så finns det en hel del sånt i Småland, om man håller sig lite utanför de större tätorterna. Är du van vid 08- och 018-priser på bostäder, så kommer du bli väääldigt förvånad över hur mycket det är möjligt att få för pengarna. (Vår gård - med nästan 200 kvm hus i hyfsat skick, stallbyggnad, paddock och ca 10 ha hagar på åkermark, 20 minuter från Kalmar - skulle gå att byta jämnt med en (tjuvkikar lite på hemnet) tvåa i Täby...)
Och eftersom trafiksituationen inte är jämförbar överhuvudtaget, så är 4 mil från t.ex Växjö inget att hänga upp sig på.
Vill du ha gott om tävlingar - tja, där är jag helt fel person för att svara. Det beror ju också på nivå och inriktning.
Vill du ha härlig ridterräng, med många mil skogsvägar?

Kort sagt, vad är det du söker efter?
 
Precis som rubriken lyder så undrar jag vart i denna avlånga land man ska bosätta sig för att hamna i höst smeten så att säga?
Man har ju en dröm om den där huset och eget stall och hästar hemma men när man bor i uppsala-Stockholms området så kostar det multum att köpa en sån dröm boende. Så man har ju en liten tanke om att kanske söka sig mot Skåne eller Smålands trakten men då är ju frågan vart det är bäst att bosätta sig? Man måste ju liksom rikta sig mot nån stad eller område liksom.
Kör lastbil sverige runt nu och varit en del runt varberg och Halmstad trakten och tyckt att det är ganska fint där, men också runt bjuv och Kristianstad så bedlutsångest vart man ska börja

Någon som har nå tankar och tips?

Vallentuna är Sveriges hästtätaste kommun, har jag för mig. Så i princip är du redan i smeten.
 
Vallentuna är Sveriges hästtätaste kommun, har jag för mig. Så i princip är du redan i smeten.
Det är ju också nästan helt gratis att köpa en hästgård där.... :cautious: Och det var väl det som ts försökte komma undan, om jag uppfattade saken rätt.
 
Det är ju också nästan helt gratis att köpa en hästgård där.... :cautious: Och det var väl det som ts försökte komma undan, om jag uppfattade saken rätt.

Vallentuna är inte jättedyrt, det är dåliga kommunikationer och rätt långt ut. Och mitt svar var på frågan i början på inlägget. Ofta tänker man inte på att Stockholm är så hästtätt som det är.
 
Mellanbygden i Skåne och ett stråk upp förbi Perstorp och in i Småland, är ett område jag tycker är fint. Kuperat, skog och åker. Många mindre vägar, men även stora som sväljer biltrafiken. Hur det är med ridstigarna sen, det vet jag inte. Prismässigt så kyler nog avståndet till kusterna av priset lite.
 
Hästtätast är det inte där jag bor men istället hyfsat mycket för pengarna, hyr ett hus lite norr om Östhammar i Upplands län. Finns ett hus i hyfsat skick ca en mil härifrån för 1,5 miljoner med några hektar mark och uthus att kunna göra om till stall/ligghall relativt enkelt. Var nämligen nära att köpa det när vi fick chansen att hyra detta och valde det istället ;)
 
Vallentuna är inte jättedyrt, det är dåliga kommunikationer och rätt långt ut. Och mitt svar var på frågan i början på inlägget. Ofta tänker man inte på att Stockholm är så hästtätt som det är.
Allt är ju relativt och beroende på vad man har för referenser.
Nu finns det inte en enda gård utannonserad i Vallentuna kommun, så jag kan inte jämföra.
Men jag har hittat flera gårdar med areal mellan 5-10 ha (förvisso med visst ombyggnadsbehov för att det ska gå att ställa häst i nuvarande ladugård) i södra delarna av Småland för runt en miljon. Det lär du inte få mycket till varken boyta, stall eller hagar för i Vallentuna. Knappt ens om du dubblar den summan.
 
Svarar till flera här samtidigt!
Tack för era svar :-) och ja älskar rida i skogen men man vill ju också ha någorlunda med tävlings och tränings möjligheter så man inte har tio mil till närmaste ridhus eller ridklubb typ.
Ja Laholm och Falkenberg har jag sneglat lite åt,jag kör ju lastbil så behöver ju hitta sånt jobb någonstans i hyfsad närhet och sett att det finns en del såna jobb runt just de ställen.
Man har ju kikat på hus häromkring uppsala och Stockholm och några mil radie runt,typ Vallentuna, men antingen vill de ha galna priser eller mycket renovering som krävs och jag vill inte behöva lägga en mille på det när kåken kosta massor redan från början som gårdar runt där gör tyvärr :-/
Jag hoppar och rider terräng med mina hästar så man vill gärna ha lite sånt på bra avstånd :-)
Mycket krav kanske men man vill ju hitta nåt perfekt hehe.
 
Allt är ju relativt och beroende på vad man har för referenser.
Nu finns det inte en enda gård utannonserad i Vallentuna kommun, så jag kan inte jämföra.
Men jag har hittat flera gårdar med areal mellan 5-10 ha (förvisso med visst ombyggnadsbehov för att det ska gå att ställa häst i nuvarande ladugård) i södra delarna av Småland för runt en miljon. Det lär du inte få mycket till varken boyta, stall eller hagar för i Vallentuna. Knappt ens om du dubblar den summan.

Precis det jag också tänkt på och sett,man får ju knappt en ute dass i uppsala/Stockholm trakten för en mille medan man får en gård i Skåne för det. Då är man ju mer välvilligt inställd på att renovera lite när man kommer till såpass mindre pengar. :-)
 
Precis det jag också tänkt på och sett,man får ju knappt en ute dass i uppsala/Stockholm trakten för en mille medan man får en gård i Skåne för det. Då är man ju mer välvilligt inställd på att renovera lite när man kommer till såpass mindre pengar. :-)

Ändå är Skåne vettvilligt dyrt jämfört md många andra hörn av Sverige. Det behöver inte vara i Norrlands inland för det.
 
Hade jag varit du, så hade jag kollat närmre på Kalmar. Där finns ju både Udden och Kalmars fältrittklubb eller vad den heter (läääänge sedan jag bodde där). Vet att Udden haft terrängbana iaf.
Om du är ute efter egen gård, är de nog billigare i Småland än i Skåne. Men det är ju stora län, och ju längre bort från städerna, desto billigare blir det ju.
I södra Skåne är det mest öppna ytor och blåst året runt. Men vill du tävla verkar det ju finnas mkt att välja på inom rimliga avstånd. Vill du ändå till Skåne så satsa på norra isf. Jag tror att Gärds utanför Kristianstad har terrängbana. Och det tar inte så lång tid att åka söder ut för tävlingar iof. Vill du ha skog, glöm södra Skåne. Själv kommer jag alltid tillbaka till Blekinge. Där finns det lite av allt, av både gott och ont ;)
 
Svarar till flera här samtidigt!
Tack för era svar :-) och ja älskar rida i skogen men man vill ju också ha någorlunda med tävlings och tränings möjligheter så man inte har tio mil till närmaste ridhus eller ridklubb typ.
Ja Laholm och Falkenberg har jag sneglat lite åt,jag kör ju lastbil så behöver ju hitta sånt jobb någonstans i hyfsad närhet och sett att det finns en del såna jobb runt just de ställen.
Man har ju kikat på hus häromkring uppsala och Stockholm och några mil radie runt,typ Vallentuna, men antingen vill de ha galna priser eller mycket renovering som krävs och jag vill inte behöva lägga en mille på det när kåken kosta massor redan från början som gårdar runt där gör tyvärr :-/
Jag hoppar och rider terräng med mina hästar så man vill gärna ha lite sånt på bra avstånd :-)
Mycket krav kanske men man vill ju hitta nåt perfekt hehe.
Skulle faktiskt rekommendera falkenberg borås trakterna då, billigt att ha häst och nära göteborg med bra väg.
 
Hade jag varit du, så hade jag kollat närmre på Kalmar. Där finns ju både Udden och Kalmars fältrittklubb eller vad den heter (läääänge sedan jag bodde där). Vet att Udden haft terrängbana iaf.
Udden har terrängbana ja. (KBF är däremot bara en liten klubb med ridskola, inbyggd mellan alltmer bostäder...)
Men det finns en nackdel här - jag bor nära Kalmar - det är långt till alla andra tävlingsplatser.
Om du är ute efter egen gård, är de nog billigare i Småland än i Skåne. Men det är ju stora län, och ju längre bort från städerna, desto billigare blir det ju.
Där är jag nog enig. Området som ligger mittemellan Kalmar-Växjö-Karlskrona (typ Vissefjärda, Linneryd etc) är väldigt billigt. Sök t.ex på gårdar i Linneryd på hemnet...
 
Skulle faktiskt rekommendera falkenberg borås trakterna då, billigt att ha häst och nära göteborg med bra väg.
Det händer en hel del med priserna när man kommer 10-15 km in i landet från motorvägen. Till stor del är det läge=kommunikationer man betalar för, så tittar man innanför Kungsäter-Ullared-Torup blir priserna snudd på humana. Kommer man sen ännu längre inåt Hylte, och av någon anledning ner rent Laholm, händer det ännu mer. Fast det finns ju orsaker till det, man behöver ju kunna försörja sig på rimligt avstånd också...

Nu trivs jag alldeles för bra i Halland för att överväga att flytta, och här finns absolut bra förutsättningar för hästliv, men skulle jag bo någon annanstans med prioritering på häst så vore det kanske i fyrkanten Trollhättan-Lidköping-Falköping-Alingsås. Där finns en liten överrepresentation av westernfolk, både duktiga utövare och duktiga tränare.
 
Har tittat runt på blocket idag på både Halland och Växjö trakten och hittade mycket bra hus just runt växjö och alvesta där och både skog och åker för bra pris
Hitta en del runt Falkenberg med och det är fin natur runt båda de områden tycker jag. Skönt att inte hamna för långt från nån vettig mindre stad med och lagom långt från storstaden gbg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 506
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp