Vart efterlyser man ev. ägare? + foderfråga för upphittad katt.

Acses

Trådstartare
Jaha, jag var igår och hämtade en liten kissemissa. Medtagen, mager, tovig men otroligt kelen och snäll. Hittades under ett hus, och de som hittade henne kan inte ha henne kvar och då jag ändå har plats och råd och tid så tänkte jag "Ja men vafan då hämtar vi henne då"

Hon är undersökt av veterinär och hon är frisk, men medtagen. Hon behöver äta, vila och klippas.

Jag vill ju inte riktigt ta ut någon seger i förskott och säga att katten är våran utan att ha gett det ett ärligt försök att hitta en ägare. Så hur gör man? Hon är inte steriliserad och ska hon vara kvar här vill jag att hon blir det. Om en ägare skulle dyka upp om säg 3 månader och katten då redan är steriliserad, skulle jag kunna råka "illa ut"?

Ska man kontakta polisen? Finns det någon sökcentral på nätet? Lappar ska sättas upp i lokala butikerna under morgondagen. :)

Eftersom hon är så mager vågar vi gissa på att hon inte ätit så mycket senaste tiden, valde att köpa mjukmat av kitten och adult variant och introducerar lite i taget. Har fått för mig att kattunge-maten ska vara mer rik på näringen hon kan tänkas behöva nu, men vågar ändå inte ge henne fall det kan bli för kraftigt.

Några tips och råd?

Sv: Vart efterlyser man ev. ägare? + foderfråga för upphittad katt.

Polisen, lokaltidningen, lappar på ICA samt de efterlysningssidor som finns på nätet. Sen har du gjort ditt.

Ur polisens synvinkel har du gjort ditt när du kollat med dem. När jag ringde kollade de, hittade ingen efterlysning och tyckte 'vill du ha katten?' 'ja, om ingen ägare hittas tar jag gärna hand om den' sa jag. 'Bra, det är din katt' sa polisen.

Nu annonserade jag också, och annonsen i lokaltidningen gav napp. Jag hade vetkollat och vaccinerat missen, det fick ägaren betala och gjorde utan knot.

Tror knappast du kan åka dit för du märker och kastrerar en omärkt, borttappad katt som inte är efterlyst via polisen.

Glöm inte att kolla efter chip också bara, men det kanske de gjorde hos veterinären? Risken att en okastrerad katt ska vara chipmärkt är ju dock inte så stor..

Var i samma läge som du ,fast min okastrerade hankatt var långhårig ,och jag var osäker på om han var någon raskatt av nåt slag.
Därför var jag osäker på om jag vågade kastrera honom ,men i samband när jag väl kasterade honom ,kolla jag om han var chip märkt ,vilket han inte var.

Jag hade ringt polisen osv som dom andra skrivit om. ca 2 veck fick jag besked om ,efter det var han min .
Sen är det ju faktiskt ägaren som ska bevisa om katten är hans eller hennes.vilket är svårt eftersom han varken chip eller öronmärkning.

Sen hade jag det som en sorts trygghet ifall det skulle dyka upp nån knäpp kattägare ,att dom skulle bevisa att det var deras katt.

Hade det däremot dykt upp en vettig ägare ,hade ju dom fått betala kastrering o öronmärkning + vet vård.
eftersom han var så nedgången flög det iväg en del pengar.

Det dök aldrig upp någon ägare ,så han fick stanna.

Jättegulligt att du tog hand om katt tjejen ,blir jätteglad

Senast ändrad:

Tyyvärr fick Strumpan avlivas. :( Allt gick jättebra första dagarna men sedan slutade hon helt sonika att äta, hon drog sig undan och visade tydligt att hon inte mådde bra. I det skick hon var ansåg vet. att det var lika bra att ta bort henne på en gång.

Hoppas hon trivdes sina sista dagar i livet iaf. :(

Vad tråkigt. :( Men hon fick i vart fall en sista tid i trygghet med någon som höll henne kär.

Vad tråkigt. :( Men hon fick i vart fall en sista tid i trygghet med någon som höll henne kär.

Ja, instämmer till 100%.... Din goda gärning gäller. Tack!

Vs uppdatera rubriken...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en katt, en upphittad katt sen 4 år tillbaka. Han var mer död än levande när jag hittade honom och bara skinn och ben...
Svar
8
· Visningar
1 321
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 936
Senast: ihnfsa
·
Katthälsa Ikväll när jag och min pojkvän var och slängde skräp på en återvinningscentral, så dök det upp en ganska stor katthona, väldigt lik en...
2
Svar
20
· Visningar
2 855
Senast: Rhodugune
·
Katthälsa Tog hem en katt för en månad sedan som gått runt utanför jobbet under en tid, han var frusen och vid tillfället var det -20 grader...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat