Vart börjar man?

Priscilla

Trådstartare
jag har läst mer och mer om NH, och jag är SÅ intresserad! jag vill verkligen lära mej, men jag vet inte vart jag ska börja!
har suttit i två timmar och läst om Pat Parelli, bla om de sju lekar.
är den här "vänskapsleken" nånting som man bara kan börja med huxflux? det känns som att min stackars krake kommer bli helt chockad om jag börjar smeka honom med plastpåsar :D
jag försökte kolla på den här sidan NNHA om tränare i närheten där jag bor, (närke) men det verkar inte finnas någon?
ingenting får vara lätt nuförtiden :smirk:

Sv: Vart börjar man?

Hi hi, ja, jag tro också min häst skulle bli chockad om jag hux flux började smeka honom med plastpåsar. Nä, men tanken att ta på hästen överallt... är inte Parellis naturligtvis, även om han systematiserat det och kalla det lek nummer ett eller vad det nu är.
Men när du tar på hästen överallt, så återskapar du minnet av det lilla fölet blivit omhändertaget av sin mamma, alltså det är hästens första minne av omvårdnad. Precis som att man väldigt mycket i hundpsykologin återskapar hundens känsla som valp.

Pat Parellis första lek går ut på att du blir vän på hästen och att du kan ta på den överallt INNAN du går vidare i att liksom dominera den.
Och det funkar faktiskt. "friendly game", men det är ju inte så att Parelli uppfunnit detta. Han har gjort ett system av det, möjligen för att han då kan tjäna pengar på det. Men han har väl antagligen många hästar att försörja. Ha ha ha.

Att ta på hästen med plastpåsar eller whatever efterråt är faktiskt inte ett dugg konstigt. Rep, plast, spön, pinnar, presenningar... det är faktiskt inte så konstigt som det låter. Bara du visar hästen först... eller hur fan man ska uttrycka det.

MVH
Boel

Åk på clinics, så lossnar det nog ska du se. Jag läste Pat Parellis bok och provade att göra som det stod, och visst fungerade en del, men jag fattade inte tankarna bakom fullt ut förrän jag sett andra hålla på och hört dem prata om vad de gjorde, AHA-upplevelse kallas det visst!

nej! det är ju precis det jag har svårt för.. att läsa och sen göra. allt det där med "ökande tryck" och "eftergiiift" och alla andra jätteskumma grejer. och sen, när jag läste om ledarskapsövningarna blev allt ett enda sudd.

vart kan man åka på "clinics" nånstans?
jag kan verkligen ingenting, hehe :angel: :smirk:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 903
Senast: melen
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: alegria
·
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 168
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?