Värt att försöka?

J

joker15

Vet inte om jag placerade tråden i rätt forum men den hamnade här iaf :)

I höstas började jag ta hand om min kusin och hennes pappas skadade travhäst. En 13årig kallblodsvalack. For dit några gånger i veckan och borstade på honom, men det blev mindre och mindre. Tanken är att jag ska börja "rida" på honom nu när han blivit frisk.

Men då är grejen att han är motsatsen från de hästar jag tycker om. Han är hispig, lättskrämd och knappt inriden. Sutten på några gånger. Blir han rädd för någonting när man rider ute i skogen, vänder han 180 grader och skenar hem. Om man lyckligtvis sitter kvar, får man stopp på honom, men ramlar man så vet man inte vart han hamnar. Jag gillar hästar som är lugna, orädda, och relativt lättridna.

Jag och min mamma fick erbjudandet att ta över honom också när hans travtid var ute. Tycker ni jag ska ge honom en chans, och hur isf eller ska jag leta vidare efter en ny sköthäst?:confused:

Sv: Värt att försöka?

För att annars är det slut för honom.

Jo, men är du så van och duktig att du kan utbilda en sån häst, så ok, men annars så är ju risken att du blir skadad och står där med en häst som varken du eller nån annan vill ha.

Eftersom du frågar här hur du ska göra, så låter det ju inte som att du är så erfaren, och lite som att ägaren vill slippa ett problem genom att ge honom till nån annan.

Tycker du om hästar som är lugna och stabilen är detta kanske inte hästen för dej. Finns ju alltid en risk att du blir rädd för den o det är inte kul. Och hästar har en väldig känsla för om ryttaren blir rädd.

Visst, det kanske är dumt att ta över honom om han inte passar mig. Men hade tänkt be er om bra råd hur vi ska lära känna varandra bättre osv. Tanken var också att isf ska min mamma hjälpa till ifall vi tar över honom, och det skulle vara hemskt att han skulle behöva avlivas annars, då han är en otroligt snäll häst som jag tycker om. Dessutom har vi relativt lång tid att lära känna varandra bättre. Har bara hört att han beter sig som han gör, aldrig sett med egna ögon, förutom märkt att han blir lite stressad ibland.

Om jag ställer om frågar, hur hade ni gjort?

Att säga "ta hästen annars skjuter vi den" till en minderårig (?) skötare som inte ens tycker om kraken, tycker jag var ett ganska fult knep för att bli av med en häst man inte vet var man ska göra av. Det känns som om de försöker lasta av deras dåliga samvete på dig, det är inte rätt någonstans. Deras häst - deras ansvar - deras samvete!

Du ska ju självfallet ha en häst som du tycker om! Inte riskera intresse/pengar/hälsa på ett halvfarligt, småskadat djur pga att någon annan inte orkade ta ansvar för det.

Är det en travar nordis brukar de aldrig va några problem med att bli av med dom = han behöver inte gå till slakt. Man ska ha kul med sin häst inte bli rädd för den. O av vad du skriver verkar du va lite yngre, trav nordisarna är ofta starka o kan ha lite "humör". Dom är kanske inte dom bästa nybörjar hästarna.

Jag känner inte honom helt ännu då jag inte haft hand om honom så länge, och jag hoppas att han börjar lita på mig mer och mer desto längre tiden går och till slut att jag litar på honom, och att jag kan rida ut på honom. Imorgon ska jag nog prova sitta på honom, inhägnat. Har ju inte provat ännu, får väl se hur jag tycker när jag provat.

Och ja, det är en nordis. Det jag inte vill är att han ska avlivas för att jag inte vill ta emot honom, men jag tror inte han är så lätt att placera hos någon annan eftersom han är lite speciell.

Man kan inte rädda alla. Varför "köpa" problem? Leta reda på en häst som DU vill ha, ta inte emot en endast för att du tycker synd om den.

Det finns så många hästar. Skaffa dej en som du trivs med och litar på. Jag säger inte att han ska avlivas men han har de bättre i himlen än o fara runt som en vandrings pokal om han är väldigt speciell. Sen finns de alltid människor som trivs med speciella hästar. Bla jag. Har själv en nordis som är minst sagt speciell. Men mitt hjärta är helt sålt till henne. :love:

Jag känner inte honom helt ännu då jag inte haft hand om honom så länge, och jag hoppas att han börjar lita på mig mer och mer desto längre tiden går och till slut att jag litar på honom, och att jag kan rida ut på honom. Imorgon ska jag nog prova sitta på honom, inhägnat. Har ju inte provat ännu, får väl se hur jag tycker när jag provat.

Och ja, det är en nordis. Det jag inte vill är att han ska avlivas för att jag inte vill ta emot honom, men jag tror inte han är så lätt att placera hos någon annan eftersom han är lite speciell.

Samtidigt som jag förstår dina känslor så håller jag ändå med dom andra, varför skaffa på dig massa problem? och speciellt när du själv säger att han är speciell och kanske ingen annan vill ha honom, vad händer om du inte klarar av honom eller vill sälja honom, ska ni avliva honom då istället?

Många hästar, speciellt travare, möter tyvärr detta öde väldigt tidigt, och ja det är supersynd, men man kan tyvärr inte rädda alla!

Och det ska vara kul att ha häst, som det lät i ditt första inlägg så låter inte hästen som någon för dig, inte så som han är just nu, och kbl travare brukar kunna ha humör och stenhård i skallen(självklart finns det undantag, hästarna är ju individer!, och om du söker en lugnare, tryggare häst så låter inte det här som hästen för dig,
varför ta på dig en häst du uppenbarligen egentligen inte vill ha?

Och ibland kan det hellre vara skönt för dom att somna in än hamna hos någon som tycker synd om hästen men egentligen inte kan hantera hästen (säger inte att detta gäller i ditt fall!), och dessa hamnar hos massor av olika ägare, och det har tagit både psykiskt och fysiskt hos hästarna, efter ha vandrar runt till 10 olika hem på 2år mår inte hästen direkt bra och då skickas på slakt, har varit med om flertalet fall som tyvärr slutat så här.

Om jag hade varit i din situation hade jag hellre erbjudit mig att hjälpa till att hitta nån lämplig åt honom, om ni inte hittar någon som kan erbjuda honom ett gott hem så låt honom hellre somna in, som sagt, i många fall är det ett bättre alternativ.

Det låter inte som en häst jag hade velat rida själv och defenitivt inte satt upp min dotter på. Glöm honom och hitta en ny häst att sköta om är mitt råd.

Det är fruktansvärt fult av dem att säga att de tar bort honom om du inte tar honom. Det ska inte vara ditt problem.

Vad är det för skada han har haft? (har?) Vill du verkligen lägga de pengarna det kostar att ha en häst på en häst som du redan nu verkar vara lite rädd för? Som redan är (har varit?) skadad med allt vad det innebär med veterinärvårds kostnader och extra jobb.
Det kostar tillräckligt mycket att ha häst ändå utan att ta på sig problem som man redan vet finns.
Att ha häst ska vara roligt och om du trivs med lugna hästar så är det en lugn häst du ska ha. Inte en stark stissig nordis som vänder 180 grader och drar.

Nu vet jag ju inte hur erfarna du och din mamma är.
Men det låter inte som den roligaste hästen att ta över.
Ska han stå kvar i deras stall och de ska stå för kostnaden eller vill de att ni tar den därifrån?

Ska han stå kvar, kan du ju testa ett tag och se vad som händer om ni umgås lite mer, men det låter ju inte som de bästa förutsättningarna tyvärr.
Om du bara varit där och borsta ett par gånger så känner du ju inte hästen så mkt.

Har själv en kallblodstravare som inte beter sig som din, men som ändå är väldigt mkt häst när hon sätter den sidan till, och jag hade aldrig klarat/orkat med en som varit hispig och lättskrämd. Min är som en filbunke men stark som tusan när hon inte vill.

Umgås med hästen på marken och se hur han beter sig om ni är ute och går.
Men ta inte över honom av medlidande för det förlorar ni nog på båda två.
Tar ni över honom och det inte funkar, vem ska då ta honom?

Jag är inte rädd för honom eftersom jag aldrig ridit på honom, men av vad jag har hört så är han väldigt speciell men jag har som sagt aldrig provat heller. Han är hur snäll som helst när man står på marken, men det är just när man är ute i skogen han ibland får för sig grejer och sticker.

Han har haft två gaffelbandsskador i vänster bak, och har opererats en gång.

Det är ju ett tag kvar tills de ska försöka sälja eller ge bort honom eftersom han får trava i två år till.

Men då har du ju lite tid att lära känna honom iaf.
Är han frisk nog att ridas nu? Isåfall skulle jag be nån att visa hur han beter sig och utgå från om jag tycker att det är nåt jag vill ge mej på.
och fortsätta hantera och lära känna från marken och ev ta en liten tur med sällskap, om det verkar funka.

Du skulle ju kunna erbjuda dig att hjälpa dem att sälja hästen? ex. motionera hästen lite smått medan den väntar på ny ägare. Känner du redan nu att ni inte passar så tror jag inte att det kommer att bli så mycket bättre.. det finns faktiskt väldigt många, duktiga ryttare här i Sverige, och någon måste väl passa honom?

Man kan lära sig eller vänja sig vid att rida hästar som är på ett annat sätt än man tycker bäst om. Men frågan är om det är läge för dig att göra det med den här hästen. Känn efter under den tid du kommer att sköta om den, kanske den inte är så hetsig som det sägs? Ta hjälp av en instruktör när du ska rida så att du får bra träningstips. Att den avlivas om du inte tar den ska inte ha något med ditt beslut att göra, avlivas den så kommer den ju i alla fall aldrig att hamna i fel händer.

Men då har du ju lite tid att lära känna honom iaf.
Är han frisk nog att ridas nu? Isåfall skulle jag be nån att visa hur han beter sig och utgå från om jag tycker att det är nåt jag vill ge mej på.
och fortsätta hantera och lära känna från marken och ev ta en liten tur med sällskap, om det verkar funka.

Han är frisk nog att skrittas ungefär en halvtimme. Tack för tips!

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 618
Senast: Lavinia
·
K
Hästhantering Jag har ridit i 13 år och älskar hästar och ridning. Jag arbetar nu som ungdomsledare på en ridskola och håller i ridläger, har...
Svar
9
· Visningar
2 670
Senast: Hejkungen
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama