Varningsmärket "Varning för ridande" Hur får man det?

Dana

Trådstartare
Hej!

Är inte inne så ofta, men hoppas på er hjälp. (och att det ligger i rätt forum)

Varningsmärket, "Varning för ridande" är det någon som vet vad som krävs för att kommunen sätter upp ett sånt?

Tänkte i och för sig ringa dit, men tänkte om någon här har fått det märket uppsatt på någon väg. Vilka krav som krävs osv. Där vi bor rider det många förbi, en grusväg som då är en 70-väg på landet. En del kör racer då det finns en del raksträckor, med kurvor.

Som ryttare får man ju "höra" sig för om man hör en "racerbil" på håll, men skulle det hjälpa med ett varningsmärke så att de skulle dämpa farten lite? Vilka krav ställs för en skylt?

Har tyvärr haft lite "olyckor" på denna grusväg, så därför har min tanke kommit upp om en varningsskylt.

Kram Dana

Sv: Varningsmärket "Varning för ridande" Hur får man det?

Det är tydligen svårt att få upp något märke, vi har försökt i jätte många år men vägverket är ben hårda, no, no det är en 70 stäcka det räcker. :(

Antar att du menar skylten "korsande ridväg" (en triangel med häst och ryttare)?
Hos oss var det inga större problem att få en sådan uppsatt, men all kontakt sköttes av stallets driftigaste person:p
Men det kan säkert ha betydelse ifall det just är en ridväg som korsar vägbanan eller "bara" många ryttare som rider längs med vägen

Hur bevisar man många ryttare på vägen?

Här på denna väg brukar man anordna en rallytävling var 3:e år , så många "tränar" säkert på denna väg.

Känner bara att trafiken behöver dämpas lite i fart , då många rider förbi.

Har bott här ute i snart 3 år. Hade en rallytävling förra året, som vi fick veta några dagar innan, så vi hann flytta hästarna....

Har inte med frågan att göra, men vill ändå berätta. Grannen fick sin hage nerkörd med ca 10 stolpar, och det tog ca 1 ½ vecka innan det åtgärdades. Hästarna gick någon annan stans, men ändå.

Vill gärna ha denna skylt uppsatt då mindre "olyckor" hänt, fast hjälper det och vad har man för garantier när det väl händer?

Lycka till säger jag...vi har försökt här ute ( där två hästar blivit påkörda och folk kör som galningar trots 50-väg ) och de sätter hellre ut varning för grodor skyltar här än är rädda om ryttarnas och hästarnas liv:mad:

tror som de andra att det kan vara svårt att få VV att sätta upp skylt, påtal om skumma skyltar vi har vaningsskyltar för ankor i stan:D de bekostar de gärna här...

Man kanske skulle kunna be om att få varning för get skylt eller varning för ko skylt istället - folk saktar kanske ner lite då i a f:crazy:

Grodorna verkar man inte riktigt respektera, det är svårt att väja för 100-tals grodor på vägbanan:angel:

Här finns en skyld med varning för fasaner på en öde landsväg intill ett stall. Vill påpeka att det finns fasaner överallt härute (massor) så det är inte direkt ngn överaskning för en bilförare att såna dyker upp här och var. Men bara en skylt, på ett ställe där jag faktiskt aldrig sett en enda fasan - då åkte jag ändå där dagligen hela sommrarna i 4-5 år. Den kanske varnar fasaner från att vistas just där. :grin:

Med tanke på att det ligger två stall vid den vägkanten vore en "ryttar-skylt" vara nödvändigare tkr jag.

Vems är vägen? Privata markägares?
annars- prata med Vägverkets personal som jobbar i fält.
Jag fick både skyltar uppsatta o en övergång över dikena vid vägen.

Man måste prata för sin sak!!!!!!!:cool:

annars får du snickra till själv:crazy:

Lycka till säger jag...vi har försökt här ute ( där två hästar blivit påkörda och folk kör som galningar trots 50-väg ) och de sätter hellre ut varning för grodor skyltar här än är rädda om ryttarnas och hästarnas liv:mad:

Största anledningen till att dom varnar för grodor eller paddor på vägen är att det blir riktigt HALT, så är det grodöverfart hamnar bilisten med stor sannolikhet i diket om dom inte tar det lugnt.

Men håller med om att det vid första tanken känns väldigt löjligt att varna för grodor på vägen :)

/Camilla

Nej, grodskyltarna är till för att värna grodorna, de har haft reportage om dessa utrotningshotade grodor som har ngn slags "häckningsplats" här och går från bäcken över till dammarna på andra sidan, eller om det var tvärtom.

Det blir halare av alla löv som faller här på höstarna så då borde de sätta upp varning för löv skyltar istället!:grin:

Ok, för dom ställe vi har sådana syltar är det för att det blir halt, är i och för sig då paddor som täcker hela vägen för att dom är sådana mängder som ska över. När man kör där är det ungefär samma känsla som när man körde på halkbanan för att ta körkortet.

/Camilla

Usch, prata inte om det! Vi har dessa grodor inte bara här vid övergången utan på en sträcka om säkert 5 km och sommartid på kvällarna så smattrar det under bildäcken - det är hemskt!

De sitter bara där med "nosen" i vädret och ser hur lyckliga ut som helst och så SPLAT! Det går ju verkligen inte att väja för dem:(

Det finns ju skyltar i plast som man kan köpa och sätta upp själv. Brukar ligga ute på Tradera bland annat.
På vår grusväg finns en skylt med "kör försiktigt! hästar på vägen!
Den satte en travtränare upp för många år sedan och det är bra för det är mycket ryttare som rider här. (också en grusväg med mycket kurvor och backar så sikten är inte alltid bra)

Man får inte sätta upp vägskyltar hur som helst, man måste ha tillstånd (på allmän väg iallafall. Vet ej hur det är på enskild väg).

Det finns ju skyltar i plast som man kan köpa och sätta upp själv. Brukar ligga ute på Tradera bland annat.
På vår grusväg finns en skylt med "kör försiktigt! hästar på vägen!
Den satte en travtränare upp för många år sedan och det är bra för det är mycket ryttare som rider här. (också en grusväg med mycket kurvor och backar så sikten är inte alltid bra)

Det gjorde jag.Köpte två stycken varningstrianglar med islandshäst på.
Skruvade upp dem högt på två träd längs vägen.

Den ena bröt nån sönder ett par dagar efter den sattes upp. Den andra har nån stulit nyligen.
Fick sitta över sommaren.:devil:

Tröttsamt och Dyrt i längden!
Kanske inte lika roligt att plocka med sig kommunens skyltar.

Usch, prata inte om det! Vi har dessa grodor inte bara här vid övergången utan på en sträcka om säkert 5 km och sommartid på kvällarna så smattrar det under bildäcken - det är hemskt!

De sitter bara där med "nosen" i vädret och ser hur lyckliga ut som helst och så SPLAT! Det går ju verkligen inte att väja för dem:(
åh hahahahaha:rofl::rofl: förlåt men kunde inte låta bli att skratta, det lät så kul!:D
btw, lycka till me skylten och hoppas den kmr upp! :)

Är det en statlig väg är det vägverket. Vi har sökt flera gånger men fått avslag eftersom att vi följer vägen en bit, vi korsar inte vägen utom när man går över till "rätt" sida vägen och skylten betyder att det är en korsande ridväg. Jag blev rätt sur och tycker det är helkonstigt att det skulle var så svårt.:mad:

Ska kolla med farsgubben hur han gjorde för att få upp två av de nya skyltarna "varning för häst o vagn". Det är ju inte så att han kör över vägen lite här och där, utan för att han kör på vägen längre sträckor. Visserligen är det både dålig sikt och korsning strax efter där de sitter, men det är en 70 väg. Fast om de har hjälpt så mycket vet jag inte :crazy:

Liknande trådar

Äldre Är så less på denna förare som drar förbi vår lilla gård som en racerbil. Ca 100-140 km skulle jag tippa på. Svårt att beräkna, men inte...
2
Svar
28
· Visningar
5 932
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama