Varning lösa hundar!

giowanna

Trådstartare
Nu i kväll när jag och min sambo hade kollat på film, var det dags att gå ut med Arne, så vi gick en liten runda. Vi kommer på att ingen av oss har nycklar med :o :crazy: :cry:

In till grannen och ringa efter en som kunde lirka upp lås genom brevinkastet :smirk: 850 kr fattigare :o står vi utanför vår port och väntar på kvittot.

Då hör jag först en hund skälla, inget ovanligt, då vi bor nära en stor park. Men efter ett litet tag kommer det en mer uppjagat skall, eller skrik eller vad man ska kalla det :o . Som en hund låter när den har ont tex. Vi går och tittar ut genom gallret, och då står en amstaff och hoppar efter en liten vit hund, som ägaren lyckats fånga upp i famnen :eek: Ägaren till den lilla hunden skriker till amstaffen att gå bort, att försvinna, men denna bara fortsätter, och hugger efter den lilla, som bara skriker :crazy:

Till slut kommer ägaren, en ung tjej. Det visar sig till slut att amstaffägaren och hennes väninna brukar släppa sina två amstaff på en skolgård vid parken, men att denna inte hade staket runt hela (kollar man inte sånt innan?!)

Polisen kommer, förhör tjejen, och under hela tiden skäller och halvmorrar amstaffen mot polisen, och tjejen har problem att hålla hunden. Den andra tjejen och hennes hund är det bättre pli på, som tur var! :cool:

När ska detta HEMSKA fenomenet med stora, aggressiva, ouppfostrade hundar sluta?! Det är helt ärligt skönt att man själv är på väg från centrum, där det verkar vara mest vanligt...

Arne var skakig efter att ha sett, men lugnade sig snart igen. Vi var ju bakom både galler, och buskar, plus att vi var en bra bit bort!

Ojjj, denna blev lång! Men det känns som att det borde tas upp igen...

Sv: Varning lösa hundar!

usch hundar som man inte har kontroll över ska man inte ha kvar tycker jag.. och vilken skräckupplevelse för människan med den lilla hunden.. :(

BeastieBabe skrev:
usch hundar som man inte har kontroll över ska man inte ha kvar tycker jag.. och vilken skräckupplevelse för människan med den lilla hunden.. :(
Tycker det är lite hårt att säga att man inte borde ha kvar hunden för att man inte har kontroll däremot tycker jag man ska skaffa sig kontroll. Många människor med småhundar har ju noll kontroll då hunden är lös eller att den tokskäller i koppel och ingen reagerar eftersom hunden är så liten o.s.v. Det anses inte lika viktigt att ha pli på en liten hund fastän jag tycker det är en självklarhet oavsett storlek.

Observera att jag inte är ute efter att försvara hundägaren till amstaffen. Tycker självklart att det är dåligt att hon inte har kontroll på sin hund och jag tycker det är jättehemskt när sånt händer.
Har själv råkat ut för att det kom två lösa sheltie springandes mot mig och min tik. Hon väger ju nästan 25 kg och är med andra ord inte så lätt att bara lyfta upp :smirk: .

eller kanske mattar som ej uppfostrat sina hundar... De kanske snarare är de som borde "tas bort"... :angel:

Usch vad otäckt! Man kan ju undra när detta intresse för dessa hundar ska minska. Jag ser ofta yngre personer som väljer att skaffa sig en amstaff eller någon liknande ras och dessvärre är det många av dom som aldrig tidigare har haft hund utan tror det är lätt som en pannkaka. Men visst finns det dom som klarar av det och ser till att skaffa hjälp om det inte funkar!

Såg senast förra veckan en gammal klasskompis till mig som skaffat sig en amstaff och jag säger bara då det. Där var det hunden som var ute och gick med matte. Dessutom gjorde hunden attacker mot passerande. Något som jag aldrig skulle tillåta min hund att göra!

Jag menar inte att det bara är amstaff som folk inte har pli på! Inte på långa vägar! Det är bara oturligt att en så krävande ras har blivit så poppis även hos sk chihuahua-folket.... ;)

Senast i helgen var vi i Höör på en liten utställning, och då var arrangerarna (eller vad det heter) tvugna att ropa ut i en megafon, att man INTE kunde ha tre hundar i en bil denna dag! :crazy:

(Det var vindstilla, solsken, och VÄLDIGT varmt även ute.) :eek:

En liten tjej kom och öppnade bildörren, och en hund rasar ut at utmattnng, den andra likaså, den tredje är bara allmänt aggressiv. Den lilla tjejen fick lugnt ta med hundarna, sätta dem på gräset hos sig och mamman, som själv hade två småbarn att kolla efter.

Jag hade nog hellre lämnat hunden ensam ett tag hemma,än att ta med de i onödan, det var ingen av de tre som ställdes ut den dagen!

moe skrev:
Tycker det är lite hårt att säga att man inte borde ha kvar hunden för att man inte har kontroll däremot tycker jag man ska skaffa sig kontroll. Många människor med småhundar har ju noll kontroll då hunden är lös eller att den tokskäller i koppel och ingen reagerar eftersom hunden är så liten o.s.v. Det anses inte lika viktigt att ha pli på en liten hund fastän jag tycker det är en självklarhet oavsett storlek.

Tycker inte det är hårt att säga att man inte ska ha kvar en hund som man inte kan kontrollera.
Jag tycker det är superirriterande med små hundar som hänger i kopplet och tokskäller men det är en helt annan sak med hundar som är lösa och därför kan skada andra...
överhuvudtaget är det pinsamt att ägare av små ouppfostrade hundar låter dem göra precis hur som helst... :mad:

lisen skrev:
Tycker inte det är hårt att säga att man inte ska ha kvar en hund som man inte kan kontrollera.
Jag tycker det är superirriterande med små hundar som hänger i kopplet och tokskäller men det är en helt annan sak med hundar som är lösa och därför kan skada andra...
överhuvudtaget är det pinsamt att ägare av små ouppfostrade hundar låter dem göra precis hur som helst... :mad:

Jag skulle vilja se hur många det är som har 100 procent kontroll på sina valpar och unghundar och det är heller inget jag kräver. Jag tycker som sagt att det är onödigt att säga att man borde göra sig av med hunden om man inte har kontroll men man borde skaffa sig kontroll och tills dess ha hunden kopplad. Jag stödjer inte omplaceringsverksamheten för fem öre, tycker det är bättre om folk lär sig ta hand om sina hundar istället (självklart i dom fall som inte handlar om djurplågeri). En hund omplaceras inte alltid bara en gång utan kan rulla runt i karusellen hela sitt liv och då tycker jag det är bättre att varje ägare tar sitt ansvar.
Jag skulle f.ö. vilja se den jägare som har 100 procent kontroll på sin hund då jag tycker hundarna är och springer lite varstans vid älgjakten ;) (nu finns det ju givetvis jägare som har bra koll men långt ifrån alla).

Jag fasar för den dagen det kommer en hud och vill äta upp min Jack russel.
Det finns en blandras hane i stallet som redan har varit med och bitit ihjäl en hund, som brukar vara i stallet när jag och min hund är där. Jag blir förbannad på ägaren till hunden som inte bryr sig för fem öre när jag ber honom hålla koll på sin hund som springer efter min hela tiden. Min är inte så tuff, han är lite halv rädd för den andra hunden, när jag säger det til ägaren så svarar gubben "jasså, det ser jag inte"
Även fast han kanske inte skulle göra något så är jag ändå livrädd.

Jag röstar också för ett hundkörkort!! Blir galen på nochalanta och ovetande hundägare!! :devil:

Hundkörkortet är en bra idé i teorin men det skulle förmodligen inte fungera i praktiken. Vem ska springa runt och kontrollera detta? Polisen? :smirk: . Och vad skulle ingå i provet? Isånafall måste det ju vara så att det är olika körkort för olika hundraser, eller!?. Tror knappast att alla dom som haft hundar i 30 år är så sugna på att ta körkort först nu så personligen tror jag aldrig ett sådant förslag kommer att gå igenom. Och ska man införa licens på vissa raser, vilka raser ska det då gälla?
Nä, som sagt i teorin är det ett bra förslag men i praktiken kommer det nog aldrig att fungera tyvärr :( .

Jag tycker det låter som en toppenidé med hundkörkort! Det blir ju inte krångligare än med vanligt bilkörkort. Det finns ju tex: moped, eu-moped, lätt motorcykel, tung motorcykel, personbil, van, minivan, lätt lastbil, tung lastbil, alla bilar med lätt/tungt släp.

Så man kan väl ha ett körkort för var klass? Det ska inte va dyrt, men det ska vara strängt. Likadant som bilens registreringsbevis gäller för bilen, gäller chipmärkningen för hunden :D

Tror det hade sållat lite bland hundägarna i alla fall.

:angel: :smirk:

giowanna skrev:
Jag tycker det låter som en toppenidé med hundkörkort! Det blir ju inte krångligare än med vanligt bilkörkort. Det finns ju tex: moped, eu-moped, lätt motorcykel, tung motorcykel, personbil, van, minivan, lätt lastbil, tung lastbil, alla bilar med lätt/tungt släp.

Så man kan väl ha ett körkort för var klass? Det ska inte va dyrt, men det ska vara strängt. Likadant som bilens registreringsbevis gäller för bilen, gäller chipmärkningen för hunden :D

Tror det hade sållat lite bland hundägarna i alla fall.

:angel: :smirk:

Polisen har inga resurser för att springa runt och jaga folk som är ute och går med hunden. Och allas föräldrar skulle vara tvungna att ta hundkörkort för att vara hundvakt :angel: jag vet några som inte skulle orka göra det, MINA :smirk: . Och ska man då införa åldersgräns på hundpromenerande också? Och vart skulle det finnas plats att ta dessa körkort för det borde väl vara lika mycket teori som ett körkort och någon skulle vilja ha betalt för allt detta. Jag tror inte staten skulle gå in och sponsra, det finns liksom viktigare saker. Och om dessa hundkörkort skulle lämnas ut av vissa "organisationer" eller privatägda företag skulle kostnaden bli ungefär i höjd med vad ett bilkörkort kostar.
Och då borde man väl införa hästkörkort och kattkörkort också för att inte tala om alla andra djur som kan missbrukas och fara illa.
Och hur många barn finns det inte som föräldrarna har noll koll på, borde det då införas körkort för dessa också? ;)
Nä, nu spårade allt ur och jag blev helt snurrig i huvudet :crazy: :angel: .

Vi har en valp och det är fysiskt kopplingstvång i Sthlm, likt förbannat så när vi var ute med hundarna på lunchen idag så kommer två lösa byrackor rusande mot oss trots att vi ropar åt ägarna att kalla in hundarna. :devil: Inte får de fatt på hundarna heller utan de springer runt och och valpen blir rädd och hoppar efter benen på oss. Inte lätt en sån gång att inte ta upp henne och inte klippa till de andra hundägarna, i synnerhet som vår ena hund blev attackerad och så illa biten i vintras att vi fick åka akut till klinik med henne. :devil: Nu gick ju allt bra, men det är då :devil: att man ska behöva bli förbannad nästan varje gång vi går ut med hundarna pga andra hundägare.

Vi vill att hon ska träffa andra under under kontrollerade former, inte att nån sabla byracka kommer rusandes så hon ska bli hundrädd eller påhoppad. :mad:

En annan grej som är hyfsat irriterande är när folk kommer med sina hundar och frågar om de får släppa fram sin hund och man säger nej och sen ändå släpper fram den. Jag menar det finns ju en anledning till att man säger nej. Tänk om den hunden jag är ute och går med är hundagressiv eller har skabb eller kennelhosta eller vad som helst... men vissa hundägare är så dåliga på att respektera andra.

Liknande trådar

Övr. Hund Citerar från Facebook "STULEN VALP MALMÖ 16 juli 2014! Nellie 10 veckor, Mops, STULEN ca kl 20.15 den 16 juli 2014 från Lönngatan nära...
Svar
0
· Visningar
1 053
Senast: purity_666
·
Övr. Hund Min mor bor i höghus med massvis av lägenheter. För några månader sedan flyttade det in en tjej med två småhundar i en av lägenheterna...
Svar
7
· Visningar
1 330
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 777
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej alla hundmänniskor! Tänkte kolla om ni kan hjälpa mig med en sak.. Jag har en tik på ca 10 månader hon är wachtel/springer...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka