Varmt täcke?

Gelina

Trådstartare
Har en dansk-svensk gårdshund som är väldigt frusen så jag undrar om ni har några bra tips på vilka täcken som är varmast. Passform är viktigt, han vägrar röra sig om det inte är godkänt. Hittills har han avskytt modeller med ben eller hål för benen.

Vi har ett värmetäcke från Hurtta, det med fleecefoder och pälskrage, men jag skulle gärna vilja ha något som är varmare. Gärna så täckande som möjligt utan att det är ben på då. Fleecefoder är jag egentligen inte förtjust i då det bara fastnar en massa hår så det skulle jag gärna slippa :)

Har kikat på Hurttas ultimate (även om jag tycker att det är i dyraste laget), är det någon som har erfarenhet av det täcket?

Sv: Varmt täcke?

Jag har testat en hel del täcken men hitils tycker jag bara att det är Hurtta som har kvalité nog i förhållande till prislappen.

Så jag hade satsat på Hurtta och sen se till att hunden rör sig så fryser den inte.

Vilket hurtta är det du tänker på då? För jag har ju som sagt redan deras värmetäcke och då är frågan om det finns någon annan modell som är varmare.

Rörelse satsar vi mycket på, sitter vi stilla utomhus på vintern är det inte mycket annat än flera lager filtar som hjälper ;)

Jag har en dansk/svensk med och har hurttas vintertäcke
(lånad bild)
930296_3.jpg

men de har hon redan nu så jag kommer nog köpa en fleeceoverall att ha under till vintern..

Jag har ultimate till mina hundar och tycker att det värmer riktigt bra. Dyrt, visst, men hittills det enda täcket som håller mina varma i bilen tex.

Finns bild på mina hundar med täckena på i shoppingtråden.

Det är samma täcke som vi har. Hade samma plan också med extra fleece under men den gillades inte, det blev för knöligt.

Åh vad bra! Letade upp dina bilder och det ser ju verkligen ut att täcka bra. Vad är det för tyg på insidan? Har du jämfört med det andra värmetäcket som Fragile visade bild på så du vet om det är skillnad?

Jag har en dansk/svensk med och har hurttas vintertäcke
(lånad bild)
930296_3.jpg

men de har hon redan nu så jag kommer nog köpa en fleeceoverall att ha under till vintern..

sån har jag till min dsg och han är superslät i pälsen ...men han fryser inte när det är kallt mer än när man står stilla...men ett Ultimate skulle nog funka

Det är ett slätt innertyg, tror det är nåt syntet, fastnar inte hår i det iaf. Jag har använt mina mycket och dessutom tvättat dem en del, de ser fortfarande ut som nya. Dock lite stora i storlek skulle jag säga så prova innan köp om du kan.

Jag köpte först värmetäcken, men lämnade tillbaka dem eftersom jag inte gillade hur de är skurna. Dels lämnar de mycket otäckast på bringan på mina eftersom de har stora bröstkorgar. Och sen går de inte ner över svansroten och det är jätteviktigt på min som har vattensvans. Ultimate täcker allt utom ben, svanstipp och huvud:)

Senast ändrad:

Har du kollat på hööks?
Köpte ett jättetjockt vintertäcke där till min fryslort, tror det hette termomaster nånting, grönt var det iaf:)
Kanske vore nånting?

Låter ju perfekt med innertyget. Jag vill ju gärna prova innan köp men har inte hittat det i någon butik i närheten. Värmetäcket är stl 36 och det är lagom men precis på gränsen till lite kort tycker jag. Hurttas fleeceoverall i 36 var för liten. Har ett annat (ej Hurtta) täcke i stl 40 som är lagom så jag lutade lite åt 40, men är det stort i storleken är det ju risk att det blir alldeles för stort. Hade ju helt klart varit bäst om vi kunde prova både 35 och 40 då...

Hade inte alls kollat på Hööks innan men kikade på hemsidan nu. Hittade ett från JH collection med 350 g fyllning så det hade ju varit lite intressant kanske. Det ser ju dock inte alls lika täckande ut som Hurttas täcke, och frågan är om inte det gör mer för värmen. Dessutom gissar jag att vi hamnar lite mellan storlekarna där men jag ska försöka åka förbi Hööks och titta på det. Tack för tipset!

Hansbo har ett med 300g fleece + 150gr polyesterfoder.

Detta har min fryskyckling fått, sitter bra och värmer
(har en JRT)

Du kan även titta på Grizzly Zoo, de har vintertäcken från Rukka. Fast jag tror i och för sig att det är fleece på insidan.

Ipod har ett vintertäcke från Hansbo, Event plus Classic. 300 grams fyllning, bra passform och ett helt okej pris :)

Billy gillar också Hansbo.
Har ett TJOCKT vintertäcke och ett fleecefodrat regntäcke därifrån, båda är jättebra.

Jag är också jättenöjd med vårt!
Värmer väldigt bra, trots att han nästan bara har det på sig när han har jagat klart för dagen (är blöt, trött osv) och ska ligga i en kall bil, ibland i många minus och i flera timmar.

Chansade lite och beställde hem ett hurtta ultimate i stl 40. Det blev riktigt bra, något långt men lillkillen verkar inte störd av det alls så hellre det än att det blir för litet. Täcker jättebra och känns smidigt. Tänkte sy ett tjockt fleecetäcke som han kan ha under när det blir riktigt kallt :)

*kl*
När upptäcker ni att era hundar fryser? Eller kanske när använder ni era täcken?

Jag har visserligen oxå ett tjockt vintertäcke, Bot, men det drar jag på så som Araslei, efter jakt, sitta i kall bil osv Men aldrig när vi är ute och rör på oss, då håller han ju värmen genom rörelse, men jag kan tänka mig att hundar med tunnare päls kanske fryser? Däremot vid ett kallt ösregn skulle jag kunna tänka mig att sätta på ett regntäcke, men än så har det inte blivit av.

Jag har faktiskt aldrig sett att min Boxer har frysit, men är supernoga med att hålla ryggen varm eftersom hon har väldigt utbredd spondylos.

Har redan nu ett tunnt fodrad vattenavvisande regntäcke eller fleeceoverall med korta ben (har sytt själv, men kortat benen efteråt)
KopioIMG_4172.jpg
.

På vintern är det B.o.T som gäller. Ska hon vara i kall bil en stund kan jag överdriva och ha overallen under och något varmt att ligga på.

Liknande trådar

Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 688
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Hund Skulle gärna vilja ha tips på bra och varma vintertäcken! Det ska vara hyfsat smidigt att röra sig i och varmt, bor i Norrbotten och har...
Svar
1
· Visningar
1 052
Senast: Illiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30