värmning av/tävla med korsförlamningshäst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Bryllan
  • Startdatum Startdatum
B

Bryllan

Jag har för första gången någonsin i min drygt 15åriga "travkarriär" råkat ut för en korsförlamningshäst.
Någon därute med erfarenheter/tips på do's and don'ts (mer det vanliga, uppenbara med mycket och regelbunden träning osv) just i samband med själva tävlingsmomentet?

Jag antar att hästen är extra mottaglig för att få en ny korsförlamningsattack i samband med stressen under en tävling. Det skulle vara en mardröm att bli ståendes ute på banan med en häst som börjar vackla med bakbenen.

Sv: värmning av/tävla med korsförlamningshäst

Nu har jag ju inte så stor erfarenhet på korsisar, men de vi har haft har funkat bra på tävling som så att de inte fått någon korsis på tävlingsplatsen.
Brukar låta dem vara ute mkt gärna över natten om det går. Noga med att hålla värmen, lugn och ro, skritta fram länge. Försök att hitta det som funkar för hästen, antingen för hand el vagn.
En häst jag hade för länge sen, va mkt stressad, den värmde vi inte på banan. Antingen värmde man den i gummigropen el så värmdes den hemma före vi åkte.

Prova dig fram, alla hästar är olika och allt beror ju på hur just din häst är.

Här kommer lite till:
som sagt ute dygnet om
om det är ett sto, se upp under brunst då brukar korsisarna komma lättare
absolut ingen havre, pelleterat foder går bra
riktigt känsliga hästar bör heller inte höet vara alltför kraftigt
samma rutiner dag ut och dag in. Bestämmda mattider och kör en och samma väg jämmt om hästen lätt blir uppjagad. Inga stora förändringar
Mycket skritt och trav innan snabbjobb, och mycket skritt innan trav vid motion
konstigt nog brukar korsförlamningshästar sällan få utbrott vid tävlingsdags (undantag finns givetvis)
Ingen vila. Dessa hästar bör röra på sig varje dag. Även dagen efter snabbjobb och tävling.
En del riktigt känsliga hästar kan bli bättre om man kör snabbjobb varannan dag.

Om olyckan är framme.......se till att kunna ge kramplösande så fort det går. Låt inte hästen röra på sig just då den fått korsisen, in i box så fort det går. Inget mer kraftfoder den dagen och inte dagen efter heller bara hö. Då krampen släppt (några timmar efter att krampslösande getts) ut i hagen eller en skritttur.
dagen efter kan man gott köra på lite. Det händer att vi kör ett lätt jobb med vissa hästar dagen efter.

En fråga: Kan man få ha typ Finadyne hemma på vetrinärs inrådan?
Eller måste man tillkalla vetrinär?
gulan

Linda-snart proffs på korsisar.... Har en hopplös en som nu varit utan återfall i evigheter peppar peppar ta i trä.

Motionera den hemma på morgonen på strsslöst sätt, följt av hage.
Jag har min ute dygnet runt och tar inte in för vila innan tävling.

Longera innan värmning. Gjorden utlöser stress, stress på kall häst blir lätt korsförlamning.
Efter värmning, longera eller gå med den utan gjord, massera där gjorden varit. stretcha.
Inte för länge mellan värmning och lopp.
efter loppet, varva ner den med mkt träckning.

min ena valack har ju haft stora problem m kf, nu har det varit bättre (peppar peppar ta i trä!!!!:crazy: )

han får ingen havre alls, äter krafft groov, mysli och olja. så mkt hö han orkar äta, så magen jobbar ordentligt.
han får även b-vitamin (finns dock delade meningar om dess verkan) och selevitan inj m jämna mellan rum.

följer samma rutiner alla dagar, ut samma tid, in samma tid, mat samma tid osv.

går täckad höst vinter vår i princip dygnet runt. även sommartid om d regnar.

värmer alltid ryggen m back on track före ansträngning.
värmer upp ordentligt före jobb, och skritta/trecka av ordentligt.
"kör ur" musklerna regelbundet, dvs låter honom spurta på fort varannan dag, ca 500m. skrittar honom mkt för hand.
DAGEN FÖRE START KÖR JAG HONOM ALLTID 3 INTERVALLER.
(har börjat köra honom mer nu,ist för att rida,då han faktiskt blivit lite lugnare:) )

det här är vad som verkar funka bäst på min, men d gäller väl att hitta nyckeln till just din kuse.
massor m jobb är d m honom,tidskrävande, men d e d värt :love:

(fricken sa att ett bland d största misstagen man gör m korsisar e att va för försiktig m dom. jobba dom ordentligt alltså)

Longera innan värmning. Gjorden utlöser stress,
Det där lät intressant! Utveckla gärna mer. Själv går jag omkring och är irriterad på alla selar. Jag skulle vilja ha en sele som ger mer
jämmt tryck på ryggen. Bredare. De selar som finns nu är ju bara ca 5 centimeter och så lägger man något dåligt selunderlägg på, så drar man gjorden och vips så här du ett hårt trygg på liten yta.
Jag vill ha en bredare deckel och mer resår så det blir mer töjbart.....är jag ute och cycklar? Så skulle jag vilja ha en annan slags brösta så man inte behövde dra gjorden så hårt (vi drar inte heller för kung och fosterland, men selen måste ju sitta) En typ lättare loksele. Själv avskyr jag då bröstan ligger på och gnider på hästen och det finns ju "prinsessan på ärtten" som får fula skav för minsta lilla.....
gulan

gulan skrev:
absolut ingen havre, pelleterat foder går bra

Det är stärkelse och socker som är problemet, inte om fodret är pelleterat eller inte. T ex innehåller Krafft Sport stora mängder stärkelse medans Krafft Rehab bara innehåller lite.

Helena Handberg här på buke verkar vara väl uppdaterad på forskning inom detta området.

mkt viktigt att skritta fram/av med en sådan häst så inte mjölksyran samlas i musklerna.

Ett hett tips är Back on track "ryggpad" eller täcke vilket hjälpte min häst kanonbra!!

vi har en, henne tar vi det väldigt lugnt med, värmer upp jätte noga och skrittar av ännu nogrannare. Låter henne skritta mkt och varva ner ordentligt, noga med fodret och att hon måste jobba regelbundet.

Nej det var dålig bild och jag såg inget. Men hur bred ca är selen?
Men om man fäster bröstan i vagen och inte drar åt bukgjorden, och när hästen börjar dra....börjar inte bröstan att nöta från sida till sida då? I takt med hästar alltså? Helst skulle jag vilja har en typ av loksele där man även fästen vagen, men de är så klumpiga och tunga. Jag får fundera lite på det där.
gulan

Får och får ha Finadyne hemma...
Tja, det beror på vilken veterinär du har och vilket förtroendde han7hon har för dig.
Jag ser alltid till att ha några kanyler och lite Finadyneflaska ståendes.
Däremot är jag skeptisk till Beviplexen de med automatik sprutar. Tror nog mest det beror på gammal vana och för att i viss mån känna att det gjort NÅGONTING för att häva förlamningen. En veterinär är ju faktiskt ganska hjälplös i det här fallet.

Nej, jag anser nog att den där Bvitaminen kan man vara utan (under förutsättning att hästen är korrket utfodrad sedan tidigare). Sparar på så sätt hästen från ett hål (stick) i skinnet och mig från ett hål i plånboken.

Tack för svaren!

Är inne på samma spår som Ni alla har skrivit. Märren (tydligen är 3- och 4åriga travarston överrepresenterade vad gäller korsförl.) jobbas tufft. Hon får gå vinterträning året runt:smirk:

Back on track-täcke står på inköpslistan.

Men Ni som har korsisar hemma...Tar Ni aldrig blodprov???
Själv försöker jag alltid ta ett starx innan start för att kolla att det inte finns några förhöjda muskelvärden.
Tar ALLTID ett prov cirka två veckor efter ett "anfall" för att se om det är klarsignal för att återuppta träningen.

Det konstiga är med mitt sto att det är ingen stressad häst vi talar om utan en häst som behöver helstängt och lite "uppmuntringar" med pisken under loppen för att inte somna helt. Ingen typisk korsis alltså. Jag blir mer och mer inne på att det är fodret (har numera bytt) som är/var boven i dramat.
Eftersom hon var en aning tunn och jag dessutom ville väcka upp henne lite fick hon en ganska rejäl giva Krafft Sport. Ovanpå det friskt grönt vårgräs... Jaja.

Numera går hon på enbart Groov 125. Tränas 7 dagar i veckan. Snabbjobben är omlagda då jag helt har tagit bort heat-träningen och istället bara kör intervaller.

Sedan är det väl bara att be till de högre makterna och hålla tummarna för att anfallen håller sig borta.

Märker Ni fler anfall på vinterhalvåret då det är kallt, eller på våren då ung-gräset kommer?

Ang Finadyn. I vårt stall har vi alltid Finadyn hemma ifall?! Hästarna brukar ju ofta vilja bli sjuka på kvällar osv när det är som dyrast att få ut veterinär. Det är bara en del veterinärer (tror jag) som skriver ut Finadyn ifall att. Vi ringer ju veterinär när hästarna blir sjuka och behövs då smärtstillande har vi hemma. Enkelt o bra.:banana:

jo brukar ta blodprov i samband m kf för att kolla upp hur illa den vart.
märker ingen skillnad på årstider.

Jag ar medveten om att detta ar en uraldrig trad men slosurfade och kom att tanka pa en sak.
Man oroas ju ofta for kraftigt och ungt gras pa en korsis hast men hur funkar det med fruset gras?
Har fatt lara mig att det forhojda fruktoset i fruset gras kan utlosa fang. Hog sockerhalt ar ju ocksa ngt man vill undvika vilket direkt far mig att koppla fruset gras och korsforlamningar.

Tankar och asikter?

Det är stärkelse och socker som är problemet, inte om fodret är pelleterat eller inte. T ex innehåller Krafft Sport stora mängder stärkelse medans Krafft Rehab bara innehåller lite.

Helena Handberg här på buke verkar vara väl uppdaterad på forskning inom detta området.

Precis! Har ingen betydelse om fodret är pelleterat utan mer vad det består av. Många forskare i USA har gjort studier på varför hästar får korsförlamning och många tror att det beror på för mycket socker och kalcium i fodret. Det gör att musklerna inte kan släppa sin anspänning dvs att muskeln kontraherar hela tiden. Sen kanske det inte finns tillräckligt med belägg för att säga att det är så och det beror ju alltid på individen-alla hästar reagerar ju olika, ingen annan är den andra lik:)

Skulle kunna tänka mig att det finns relaterat till vad vi stoppar i dem med tanke på att våra sporthästar ofta får extra sockerrika och kalciumrika foder=energi(socker) och stärkande(kalcium) för skelett.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka