Värmeutslag!

E

Emii

Mitt sto har får värmeutslag! Något mer som har en häst med värmeutslag?!

Hon får jättemycket utslag när det blir alldeles för varmt inne på natten då hon har täcke. Hon fick det av ofodrat regntäcke, 0 gradigt på dagen och -5 på natten. Och då hade hon gått med 300 grams vintertäcke hela vintern, när det var -15.
Kan därför ej ha täcke på henne nu, oavsett ifall det regnar och är äckligt väder. När jag däremot vet att det ska bli jättedåligt väder, får hon täcke ändå. Så att hon slipper stå och frysa!

Jag vill till vintern klippa henne, letar därför med stallplats med täckesbyte.

Någon som har samma problem? Tips?!

Sv: Värmeutslag!

Ja jag syftade inte riktigt på sommaren.. jag syftade på vintern.

Jag har en häst som är känslig för värme och gärna kliar sig då. Jag gör så att jag har så tunt täcke som möjligt när det är risk för att det är både varm temperatur och kallt regn. Annars får hon gå utan när det är varmt ute. På vintern klipps hon och har inte så supertjocka täcken (max 370 g utetäcke, inne 300 g stalltäcke) Vi står så att hästarna har innetäcke inne och utetäcke utomhus, inte flera lager.

Min häst gick, spårklippt, med 100 g täcke hela vintern och var naken på natten. Behövde din häst verkligen 300 g som oklippt? Eller jag fattar inte riktigt, har du fortfarande problem?

Mitrolle: Ja det ska jag tänka på!

The_connemara: Hon hade 300 g när vi stod i ett gammalt stall och lite i det nya stallet. och när det var -15, fungerade utmärkt utan värmeutslag. men när det blev några minusgrader gick jag ner till bara fleecefodrat regntäcke men det fick hon också utslag av pga. att det är så varmt i stallet på nätterna. så fick gå ner till ofodrat regntäcke. och inget alls när det var fint, eller inte regnade/snöade! MEn det fick hon också utslag av pga. att det är för varmt i det stallet vi står i nu, med täcke då.

Min häst har ks och måste täckas rejält under vintern samtidigt som han är väldigt känslig för värme. Jag helklipper och har täcke på dygnet runt, det är det enda som funkar på honom. Han har ett täcke dygnet runt och när han är ute läggs ett täcke till ovanpå. Självklart kräver det att han "luftas" varje dag men det görs ju ändå vid ridning/träning. Lycka till!!!

Låter som ditt problem helt enkelt är att ditt stall inte vill lägga på täcken så du måste lägga på utetäcke på kvällen??

Åk ditt själv på morgonen och lägg på regntäcke (dom dagar det behövs) eller betala någon för att göra det? Tex kanske du kan mocka för den som släpper ut mot att den tar på din häst täcke?

Letar ändå ny stallplats som tar täckesbyte. även ifall det är ett ganska stort stall, så är det nog ganska svårt att fixa så att det alltid är någon som åker dit och tar på henne täcket innan dom hinner gå ut..

tänkte mer tips ifrån någon som faktiskt haft häst som har så här. Hon påverkas ingenting utav utslagen! Men det är ju dumt ifall hon får dom. Sedan vet jag inte riktigt hur det blir när man klipper henne och hon sedan får utslag. Det blir liksom små "bubblor" över hela ryggen och magen på henne, och om man pillar bort dom blir det sår, fast de läker snabbt. Inga problem när hon inte var klippt då pälsen täckte dom eller så. Ifall någon som vet hur det blir om man faktiskt klipper henne och hon får utslag, ifall det inte är så farligt..
fast det lär vi ju märka är vi testat antar jag..
tips på hur mycket täcke osv...

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 535
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 470
Senast: mackan
·
Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 551
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka