Värmeljus (utbrunna) sortering...?

TinkerBell

Trådstartare
Ja, ni vet väl att man inte längre får lägga dem i sop/miljöhusens metallåtervinningskärl!

Istället ska man åka med dem till återvinningscentralerna och där lägga dem i metallåtervinningsinsamling. Då är min undring, vad skiljer metallåtervinningen mellan det lilla kärlet i sop/miljöhusen och den på återvinningscentralerna?

Och dessutom har vi transporten som tillkommer, oftast sker den väl med bil.

Kan nån insatt förklara?

Ja, ni vet väl att man inte längre får lägga dem i sop/miljöhusens metallåtervinningskärl!

Istället ska man åka med dem till återvinningscentralerna och där lägga dem i metallåtervinningsinsamling. Då är min undring, vad skiljer metallåtervinningen mellan det lilla kärlet i sop/miljöhusen och den på återvinningscentralerna?

Och dessutom har vi transporten som tillkommer, oftast sker den väl med bil.

Kan nån insatt förklara?
Återvinningen betalas av avgifter från tillverkarna.

Värmeljustillverkarna betalar inte längre för att kopparna ska återvinnas - så har jag fattat det.

Hade för mej att det var något speciellt med värmeljus och sorteringen av dessa .... och det var det.

Ska jag peta bort vekhållaren från värmeljusen?

Ja, vekhållaren är gjord av järn, medan själva koppen är av aluminium. Om vekhållaren inte lossas innan den läggs i återvinningen fastnar hela koppen i magneten, där järn sorteras bort. Aluminiumet brinner då upp i smältverket istället för att kunna återvinnas till nytt material.

Såväl vekhållaren som själva koppen lämnas till kommunens insamling av metall. Men var för sig alltså. Om det finns stearinrester kvar kan de läggas i vanliga soppåsen.

Fast så svårt är det ju inte? Det är ju bara att peta loss den lilla plutten med nageln och sen slänga allt i återvinningen? Jag måste däremot skärpa mig och inte knöla ner använd alfolie i kattmatsburkarna. :banghead:
Ta på grova skor och stampa på burkarna så går det inte att stoppa nåt i dem :idea:
(och så tar de mindre plats)

Ta på grova skor och stampa på burkarna så går det inte att stoppa nåt i dem :idea:
(och så tar de mindre plats)
En liten parentes, vad köpte du för kompostkärl? Jag har så lite sopor nu att jag ska gå ner till tömning en gång i månaden men måste då antingen bygga eller köpa en godkänd kompost. Som det är nu har jag bara slängt mina vegetabilier i en tunna men det ska vara något råttsäkert, vad de nu har för intresse av skal, helst frostfritt och med olika fack. :meh: Ev. animalier äter djuren upp så det kastas aldrig, resten som plast, glas och plåt åker i återvinningen.

En liten parentes, vad köpte du för kompostkärl? Jag har så lite sopor nu att jag ska gå ner till tömning en gång i månaden men måste då antingen bygga eller köpa en godkänd kompost. Som det är nu har jag bara slängt mina vegetabilier i en tunna men det ska vara något råttsäkert, vad de nu har för intresse av skal, helst frostfritt och med olika fack. :meh: Ev. animalier äter djuren upp så det kastas aldrig, resten som plast, glas och plåt åker i återvinningen.
Ähum.....
Jag har inte köpt nåt än. :angel:

Vid eventuell inspektion kommer jag att skyndsamt köpa en plastmackapär från Granngården.

Då är min undring, vad skiljer metallåtervinningen mellan det lilla kärlet i sop/miljöhusen och den på återvinningscentralerna?
Tack för intressanta input! Ff vet jag inte vad skillnaden är om jag fortsätter att lägga mina utbrunna ljuskoppar i mitt miljöhus, med järngrunka bortpetad - som jag brukar, eller tar med dem till återvinningscentralen och lägger dem i den metallåtervinningen?

Jag ska kontakta dem men nu är det ju helg så det dröjer ju innan jag får svar.

Fast så svårt är det ju inte? Det är ju bara att peta loss den lilla plutten med nageln och sen slänga allt i återvinningen? Jag måste däremot skärpa mig och inte knöla ner använd alfolie i kattmatsburkarna. :banghead:
Ska foilen inte gå i metallen alltså? Attans ...

Ska foilen inte gå i metallen alltså? Attans ...
Jodå, men jag ska sluta trycka ner den i burkarna innan jag slänger den, av samma anledning som man ska peta loss den lilla metallhållaren till veken så aluminiumet inte hamnar fel utan kan återvinnas. När de sorterar så har de ju en magnet som de sorterar med, men sitter folien nertryckt i en burk så blir det uppbränt när de smälter ner plåten. :idea:

Jodå, men jag ska sluta trycka ner den i burkarna innan jag slänger den, av samma anledning som man ska peta loss den lilla metallhållaren till veken så aluminiumet inte hamnar fel utan kan återvinnas. När de sorterar så har de ju en magnet som de sorterar med, men sitter folien nertryckt i en burk så blir det uppbränt när de smälter ner plåten. :idea:
Aha, tack!

Inspection hemma av sopor?:confused: Sag att du skojar.
Näe.

Kommunen har börjat med insamling av kompost. De som inte samlar komposten - i speciella bruna tunnor som ser ut som soptunnor fast i annan färg - de betalar en högre avgift.

villkoret för att slippa är att man själv komposterar i en skadedjurssäker behållare. Det finns speciella kompostkärl att köpa.
111622952.jpg

Det är sagt i instruktionerna att man kommer att kolla att hushållen har sagda kärl.

Här kan man fortfarande lämna värmeljuskoppar där man lämnar förpackningar. Det står på containern för metallförpackningar att man ska lägga dem där.

Numera får man kolla med sin kommun, hur man ska göra med sina värmeljus. I min kommun står det ingenting, så då får man väl anta att man gör som tidigare...:angel:

Förstår inte varför inte kommunerna kan betala för insamlingen, de 2,21 kr per KILO som det kostar (hur många värmeljus går det på ett kilo liksom...?) Att alla ska åka till ÅVC med dem kommer ju inte att hända, och att slänga i brännbartlådan är ju sämsta alternativet för alla.

Ett lite utförligare svar om varför i en intervju med Annica Dahlberg, FTI (Förpacknings- och tidningsinsamlingen, det är de som ansvarar för att samla in alla förpackningar.)

Varför nobbar ni våra värmeljuskoppar?
- I EU:s direktiv för producentansvar har värmeljus tidigare räknats som förpackning, och värmeljusproducenterna har betalat en avgift till oss för att vi ska samla in och återvinna koppen. Gravljus har däremot inte räknats som förpackning, och i en ny tolkning av EU-direktivet så likställs värmeljus med gravljus. Det innebär att kopparna inte är förpackningar längre vare sig de är gjorda av aluminium eller plast, och då kan vi inte ta hand om dem, säger Annica Dahlberg.

Varje år säljs 300 miljoner värmeljus i Sverige, och det finns stora miljövinster med att återvinna aluminiumet. Varför tar ni inte emot kopparna ändå?
- Vår verksamhet ska gå plus minus noll, och det kostar pengar att samla in och återvinna förpackningar. Trots att vi säljer aluminiumet så har vi en kostnad på 2,21 kronor per kg, och de pengarna skjuter producenterna till. Att alla andra burktillverkare ska behöva betala för värmeljusen är orimligt. I slutändan hamnar kostnaden hos konsumenten, och det behöver inte vara samma personer som köper värmeljus som köper burkar.

Vad ska man göra med sina uttjänta värmeljuskoppar i fortsättningen?
- Kommunerna tar över ansvaret, och de kan välja om kopparna ska lämnas på återvinningscentraler eller samlas in av exempelvis idrottsföreningar. Flera kommuner har redan lagt ut information på sina hemsidor.

Lite mer på:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article3904813.ece

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 364
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 402
Senast: kolblakkur
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar