Värmebehandlat foder, microniserat foder osv

Balahé

Trådstartare
Hej alla foderkloka!
På flera fodertillverkares hemsidor står det att deras kraftfoder är behandlat på olika sätt, tex värmebehandlat, microniserat osv. Detta skall enligt tillverkarna öka upptaget av näringsämnen (hittade även en gammal tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=899045&highlight=v%E4rmebehandlat+foder som behandlade ämnet).
Men nu till min fråga. OM nu hästen tar upp mer av fodret hur 17 skall jag då kunna räkna foderstat? Hästen skall alltså ta upp mer än det som står i analysen? Vet någon hur mycket mer?
Tacksam för råd.

Sv: Värmebehandlat foder, microniserat foder osv

Det är främst stärkelsen dvs energin som tas upp lättare.
Men om du har en analys som anger smältbar energi, vilket de flesta gör (eller alla?), även om det finns olika sätt att ange detta så visar analysen vad hästen kan ta upp. jag kan inte tänka mig att den kan ta upp mer än vad som anges på förpackningen.

Jag tyckte att det lät konstigt. Jag pratade med en återförsäljare som (såklart!) ville sälja sitt foder till mig. Jag menade på att fodret innehåller betydligt mindre smrp är mitt nuvarande foder men hen menade att det krävdes mindre foder efter som togs upp bättre av hästarna och att det därför skulle bli billigare för mig.

Men visst borde det vara så att det som står angivet på säcken är det man skall räkna på, annars är det ju hopplöst.

Så om jag har fattat saken rätt kan hästen ta upp mer näringsämnen ur ett kg värmebehandlad havre än ett kg "rå" havre?

jag är lite osäker på om det gäller proteiner.
Men när man värmebehandlar stärkelse så ändrar den struktur vilket innebär att den tas upp snabbare i systemet. Anledningen till att man gör det är nog främst för att förhindra att den rinner vidare till grovtarmen och ställer till med problem där.

Sedan blir det mer effektivt om den tas upp redan i tunntarmen så jag kanske hade fel i mitt förra inlägg nu när jag har tänkt ett tag. Jag vet faktiskt inte, kanske ngn annan som vet?

Men nu till min fråga. OM nu hästen tar upp mer av fodret hur 17 skall jag då kunna räkna foderstat? Hästen skall alltså ta upp mer än det som står i analysen? Vet någon hur mycket mer?
Tacksam för råd.

Det är visserligen sant att vissa egenskaper förbättras genom att “processas” men näringsämnen kan också förstöras vid vissa processer, t.ex. värmebehandling. I vissa fall tillsätter man de vitaminer som förstörs, i andra fall kanske inte. Vissa tillsatser i “processat foder” kan också vara skadligt åtminstone för vissa hästar, t.ex. melass som tillsätts i nästan alla färdigprodukter kan vara skadligt för insulinresistenta hästar.

Detta är ett alltför stort och komplicerat ämne för att diskuteras här.

De värden som är deklarerade på förpackningen ska naturligtvis gälla för det processade fodret. Du ska därför inte behöva bekymmra dig om eventuellt förbättrad smältbarhet. Det ska vara inräknat i de värden som anges på förpackningen. Sedan kan det tyvärr i verkligheten inte alltid vara så. Smältbarhetsundersökningar är ganska krångliga att utföra så jag har en känsla av att man ofta använder “tabellvärden” för smältbarhetskoefficienter.

Ok, tack. Ja, det känns ju som att det borde vara svårt att mäta exakt hur mycket som tas upp av varje ämne.

Men ang det här med vitaminerna. Där borde man ju också ange det faktiska värdet, dvs med hänsyn tagen till att innehållet förändras, och därmed kunna räkna efter angiven analys. Sedan är det ju en annan fråga om det är så nyttigt med tillsatta vitaminer (jfr de som finns naturligt i foderingredienserna).

Detta är ett alltför stort och komplicerat ämne för att diskuteras här.

De värden som är deklarerade på förpackningen ska naturligtvis gälla för det processade fodret. Du ska därför inte behöva bekymmra dig om eventuellt förbättrad smältbarhet. Det ska vara inräknat i de värden som anges på förpackningen. Sedan kan det tyvärr i verkligheten inte alltid vara så. Smältbarhetsundersökningar är ganska krångliga att utföra så jag har en känsla av att man ofta använder “tabellvärden” för smältbarhetskoefficienter.

Jag tycker att man kan diskutera ngt även om det är komplicerat.
När det gäller stärkelsen än en gång som vad jag förstår är en av anledningarna till att man värmebahandlar foder. Detta gör man för att ändra i stärkelsens strukur så att den tas upp snabbare i systemet vilket minskar risken för tarmstörningar.

Om energiinnehållet är angivet i smältbarhet så ökar inte detta av att det upphettas. Men om energin är angiven i den svenska enheten omsättbar energi så ökar denna efter upphettning. Energiförlusterna blir större om stärkelsen fortsätter till grovtarmen.

Nu är smältbar energi ganska vanligt i en del länder så det beror nog på om det är ett svenskt foder eller inte. (Sedan håller man på att byta system i en del länder).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Tuvisen
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv