Värme i hovarna på fånghäst

FlipTheFrog

Trådstartare
Kort resumé: Fång v 43, behandling som hon svarade bra på, boxvila i ca en månad därefter utökad hagvistelse. ÅB i början av januari och igångsättning i skritt i ridhus. Lite travinslag de första två veckorna i februari.

Sedan försvann mkt av snön och det blev hårt i hagen och v8 så var hon märkbart varmare på höger fram och båda bak än vänster fram. Kaaanske rörde hon sig lite försiktigt, men det kan mkt väl vara nojig inbillning.

Samma värmemönster har sedan upprepats enligt ngn form av varannandagsprincip.

Det märkliga är att det är hoven hon hade mest rotation på som hela tiden är kall! Vad tror ni detta beror på? Hovarna är något mer varma runt kronranden och lite ner mitt på framsidan.. Vad är det ett tecken på tror ni? =/

(Pållan står sedan v 8 på box igen för att kunna stå mjukt - släppte dock ute henne några timmar idag då det kommit så mkt snö att det var mjukt även i hagen.)

Sv: Värme i hovarna på fånghäst

Hej! Har du pratat med den Vet som undersökt hästen?
Istället för att vara orolig skulle jag åka in igen.
Som jag sa tidigare:- hellre för försiktig, än att processen börjar om.
Min hästs konv.var mkt längre men hade en rotation på 9 o 7 grader på fram.

axel skrev:
Hej! Har du pratat med den Vet som undersökt hästen?
Istället för att vara orolig skulle jag åka in igen.
Som jag sa tidigare:- hellre för försiktig, än att processen börjar om.
Min hästs konv.var mkt längre men hade en rotation på 9 o 7 grader på fram.

Jag har pratat med vet och fått rådet att ha hästen på stall. Frågade om vi inte skulle köra en kur till "för säkerhetsskull" men det tyckte vet inte. Blev hon värre skulle jag komma in med henne igen.

Jag har alltid trott att det antiinflammatoriska har stor betydelse för att häva ett fånganfall, men som jag har förstått min veterinär ger man buttan etc mest för smärtlindring?

Min häst fick inte någon butta alls, han blev snabbt frisk också...

Har haft lite samma med min häst under fångkonvalescensen i vinter. I mitten av januari var sista återbesöket och jag berättade då att han ibland var märkbart varm i enstaka hovar, mest under kronranden, i det nya hornet som växt ut. Behandlande hovslagare på Strömsholm sa att värme kan man egentligen inte döma ngot av, om den inte är väldigt centralt och då kan det tex. vara en hovböld. Så jag skulle inte oroa mig.

Om hon är kallast i den hov som är sämst så kanske det är så att hon avlastar den och därför blir varm i de andra?

monster1 skrev:
Om hon är kallast i den hov som är sämst så kanske det är så att hon avlastar den och därför blir varm i de andra?

Ja, detta har jag också lurat på. Har försökt studera henne både i boxen och på gången men ser inget - men jag gissar att avlastningen kanske är så hårfin att det inte syns för blotta ögat.

I fredags så tog jag ut G på gårdsplan och longerade henne ett varv i trav för att se hur hon rörde sig. Har inte gjort detta en enda gång sedan efter fånganfallet, så jag har inget att referera till.. men hon rörde sig inte bra =/ Till viss del kanske det berodde på stelhet och att det var hårt och halt (broddad med 4 x 4 brodd), men jag blev nipprig och bokade tid för återbesök med en gång..

Och i måndags var det då dags för ÅB:t. G rörde sig bra på löpargången och vände bra (det har hon gjort hela tiden) och nya plåtar togs. Ingen förändring sedan det akuta anfallet v 43 - puh!!

Vet tycker att jag ska fortsätta ha henne på box tills det har tinat (verkar vara som om hon är rätt känsliga för det hårda knöggliga) men skritta igång henne igen, i ridhus.

Så, så ligger det till just nu..

Och jo, värmen - vet trodde på sämre blodcirkulation i den vänstra framfoten. Vet inte om det är ngt jag borde försöka påvkera med lindning eller liniment eller ngt? Glömde fråga.

Kan du inte sätta på sulor, så hon kanske kan gå ute(för cirkulationen)?

Jag har också fånghäst, skoddes första gången för ca fyra veckor sedan. Han fick inte ha sulor (strömsholms råd) pga. tryck som kunde bildas framme i tån. MEN det kan ju vara väldigt individuellt, han hade rätt svaga sulor. Men rådgör med behandflande veterinär innan du låter sko med sulor.

Jag tycker att det låter konstigt, men han hade väl en god förklaring för att det inte behövdes just på din häst,
Man kanske kan klippa bort en bit av sulan precis under skon i tån?

Ja jag vet inte exakt varför han tyckte så, men spom sagt, det var behandlande veterinärs inrådan. Kan leta reda på journalen senare och se vad som står.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka