Värme i hovar

S

Sollis

Har nu suttit och läst alla inlägg om fång och känner nu hur orolig jag blir då min ponny har varma hovar lite då och då. Är det alltid sjukdom inblandad då de är varma eller kan de normalt också bli varma ??:eek:
Ponnyn är i övrigt helt pigg och rörlig utan stelhet eller nåt...

Sv: Värme i hovar

det är helt normalt och inget att oroa sig för. om cirkulationen i hoven fungerar som den ska så är hoven ljummen eller varm, så sant den inte stått ute i kylan.

Om en av hovarna är varmare än den andra kan det vara ett tecken på att det är något fel i hoven eller benet och det pumpas mera blod dit för att läkas... Känn på benet om det är några svullnader om en hov är varm eller tryck på hoven underifrån överallt och se om den ömmar, Kan då vara en hovböld...

Men om alla hovar är lika varma är det ingen fara! Hästen kan vara lite varm efter ett ridpass men det är bara ett tecken på att det har pumpats mer blod ner till hoven och då kommer den läkas fortare. (om det är något problem:D)

Om hästen plötsligt är väldigt varm i en hov kan det såklart vara något som hänt, men min häst är alltid varm i alla hovarna, utan att det är farligt.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 746
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka