Wembley
Trådstartare
Hur gör ni om hästen har kraftig värme i en hov? Förra veckan hade min häst en tappsko bak. Det dröjde några dagar innan hovslagaren kom och han går på lösdrift. Höll mig i ridhusets mjuka underlag under dessa dagar. Dagen före hovslagaren kom märkte jag att hästen var oren på samma bakben och jag avbröt ridpasset omedelbart. Hoppades och trodde att det skulle ha samband med tappsko förstås. Efter hovslagaren åtgärdat tappskon är hästen mycket riktigt ren igen. Detta var på torsdagen och han rids ett pass i ridhuset på kvällen. På fredagen och lördagen rider vi ut och allt känns bra. Imorse när jag kratsar hovarna före ett pass markarbete märker jag att bakhoven är rejält varm. Tar ut honom för hand för att kolla upp hur han rör sig. Märker möjligen någon orenhet, men diffust. Tar in honom igen och tänker att han får stå tills imorgon. Mina tankar går förstås till hov böld. Vilka åtgärder hade ni vidtagit i nuläget? Låtit hästen stå för att avvakta utvecklingen, kontaktat hovslagare, dragit av skon, omslag?