Värme i en hov

Wembley

Trådstartare
Hur gör ni om hästen har kraftig värme i en hov? Förra veckan hade min häst en tappsko bak. Det dröjde några dagar innan hovslagaren kom och han går på lösdrift. Höll mig i ridhusets mjuka underlag under dessa dagar. Dagen före hovslagaren kom märkte jag att hästen var oren på samma bakben och jag avbröt ridpasset omedelbart. Hoppades och trodde att det skulle ha samband med tappsko förstås. Efter hovslagaren åtgärdat tappskon är hästen mycket riktigt ren igen. Detta var på torsdagen och han rids ett pass i ridhuset på kvällen. På fredagen och lördagen rider vi ut och allt känns bra. Imorse när jag kratsar hovarna före ett pass markarbete märker jag att bakhoven är rejält varm. Tar ut honom för hand för att kolla upp hur han rör sig. Märker möjligen någon orenhet, men diffust. Tar in honom igen och tänker att han får stå tills imorgon. Mina tankar går förstås till hov böld. Vilka åtgärder hade ni vidtagit i nuläget? Låtit hästen stå för att avvakta utvecklingen, kontaktat hovslagare, dragit av skon, omslag?

Jag hade kontaktat hovslagare och lämnat hästen inne tills den har kollats igen.

Tack för svar! Varför hade du låtit hästen stå inne om den inte är märkbart halt eller visar smärta? Kan en ev böld förvärras av rörelse? Hovslagaren kommer på torsdag igen.

Kollat med hovis och vilat hästen i hagen om den bara är varm i hoven. Avvaktat utveckling.

Nu har min visserligen lite problemhovar men generellt så rider jag aldrig med tappsko. Sätter på resevtofflan o vilar i hage tills skon är på igen. Sedan rider jag aldrig efter skoning samma dag, speciellt inte om hästen gått m tappsko. Det känns som en enkel åtgärd för att inte råka rida på ngt hästen reagerat på men ännu inte fått värme/andra symptom i hov/ben. Tänker tex på om den dragit till ngt i samband m avtrampningen eller känner av nyskoning (fast då kanske man bör byta hovis? Vet inte om hästar kan vara så känsliga om hovis ändå är bra, min är inte känslig för omskoning utan jag är mest nojig).

Jag rider aldrig om han har tappsko fram, där är han så känslig. Bak har han inte reagerat tidigare och vi höll oss inomhus på mjukt underlag (10 m till ridhuset). Nu går han ju på lösdrift och har troligtvis sprungit runt på gruset där. Jag brukar rida samma dag som de skotts, gärna en skrittur på asfalt eller grus.

Kollat med hovis och vilat hästen i hagen om den bara är varm i hoven. Avvaktat utveckling.

Nu har min visserligen lite problemhovar men generellt så rider jag aldrig med tappsko. Sätter på resevtofflan o vilar i hage tills skon är på igen. Sedan rider jag aldrig efter skoning samma dag, speciellt inte om hästen gått m tappsko. Det känns som en enkel åtgärd för att inte råka rida på ngt hästen reagerat på men ännu inte fått värme/andra symptom i hov/ben. Tänker tex på om den dragit till ngt i samband m avtrampningen eller känner av nyskoning (fast då kanske man bör byta hovis? Vet inte om hästar kan vara så känsliga om hovis ändå är bra, min är inte känslig för omskoning utan jag är mest nojig).

Tack! Det känns som att avvakta något är det som gäller och att preliminärt boka in hovslagaren. Eftersom det rör sig om värme och ingen större smärta.

Tack för svar! Varför hade du låtit hästen stå inne om den inte är märkbart halt eller visar smärta? Kan en ev böld förvärras av rörelse? Hovslagaren kommer på torsdag igen.

Mest för att man inte vet vad som är felet, och jag hade inte vågat riskera att förvärra eventuell skada om hoven är mycket varm. Om den däremot var liiite varmare än resten hade pålle fått vila i hagen.

@Wembley om hästen har tappsko och det inte går att få på skon direkt : oftast kan jag slå på sko själv men inte alltid och dröjer det då ens ett dygn att få ut Hovis , lägger jag omslag för att motverka ev sulömhet om den ska gå i annat än typ en sandhage under tiden. Är värt väldigt mycket att lägga omslag (eller ha en boot,) om de är det minsta känsliga och/eller underlaget är det minsta tveksamt för att undvika problem .
Jag tror inte din ridning på mjukt underlag spelar roll alls utan mer att hästen gått ute dygnet runt utan sko några dagar . Det hade jag undvikit .

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 568
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 908
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar