varmblidig avel

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Jaba
  • Startdatum Startdatum
J

Jaba

Vi har ett sto som vi fått erbjudande om att betäcka med Super light.

Eftersom att vi själva blev lite förvånad vad som var så intressant med stoets stam blandad med Superlights så ringde vi till avelsföreningen och frågade.

Svaret blev att det inte var en bra kombination. Dels pga mycket franskt (galoppbenäget sto med mycket franskt i.) Men det var ju vårat beslut. HAn tyckte iaf att vi skulle ta en ameriansk hingst.

Men varför?

Så frågan återstår:
Vad är det som gör denna kombination intressant.?
Stoet är efter Västerbo gracias mamman heter Scarlet Fever.

Sv: varmblidig avel

Hittar inget sto med det namnet :confused: så jag kan inte uttala mig....

Letade lite på travsport.se

Är det denna??

Medusa 00-2875
sto född 2005
Avelsindex 88 0,74 Inavelskoeff. 5,42

e.Västerbo Gracias
u. Scarlet Fever
e.Vibrante

Livs 18 0-1-1 8 300 kr 18,6k 17,9m 20,7l

Satte ihop dom på Blodbanken.... och såg inget jag blev upphetsad över. Missar jag något?

Han står väl till allmän avel, så jag undrar vad ett "erbjudande" betyder?

"Erbjudande" = ingen vill betäcka, så snälla kan du göra det? :confused:

Jag skulle välja en annan hingst, om jag ens (knappast) skulle betäcka stoet ifråga.

Det är nog som med mitt fölsto:smirk:- ...
Endast en ägare som gillar sitt sto väldigt mkt skulle ta föl på det pga alldelles för dålig stam....
Jag tog föl på mitt ändå för hon är så söt och rar :D

Själv hade vi inte en tanke på att betäcka henne.

Tills denne ville bli delägare i en avkomma från dom båda och tyckte absilut att vi skulle betäcka.

HUr erbjudandet låter håller jag fortfarande för mej själv.

Frågan är vad denne kan tycka vara så bra med denna kombination?

Så är det dock inte här då det inte var vi själva som tyckte att vi skulle betäcka stoet med hingsten i fråga.

Och det är ingen noll koll- grabb vi talar om som tycker det att vi skall göra det heller.

Nu kan inte jag tyda blodbankens alla siffror men som jag själv ser det så förstår inte riktigt jag heller varför denna person är så intresserad.

Det var just de jag kanske trodde att ni visste.

Faktiskt inte en aning. Hade det funnits något lyckat ur liknande kombination så hade jag förstått, men så är tyvärr inte fallet här

Själv hade vi inte en tanke på att betäcka henne.

Tills denne ville bli delägare i en avkomma från dom båda och tyckte absilut att vi skulle betäcka.

Ja, det kan ju inte vi veta. Fråga personen, så kanske han har ett svar?

Då är det ju löst. Ni betäcker han betalar allt och får avkomman, men ni står som uppfödare. Alla nöjda? :)

Det enda som jag kan tänka mig är intressant och det är inom ett område som jag inte har en susning om. Jag vet att Quantum Farms matchar/matchade hingstar och ston med hjälp av olika DNA-profiler. Kanske är det en sån "träff" som gjorts? De har gjort några märkliga hingstval som blivit skapliga tävlingshästar, men säkert också många som blivit nitar. Jag har som sagt INGEN KOLL på hur detta fungerar och hur vetenskapligt det är.

:smirk:

ok, då tror jag att jag har fått svar på min lilla fråga.

Får du reda på varför så våre det intressant om du kunde inviga oss. Det är ju alltid bra att lära sig något nytt och kanske att tänka utanför "ramarna" vilket i alla fall jag är usel på......

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt...
2
Svar
22
· Visningar
3 181
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon