VARMA vantar

_Runaway_

Trådstartare
Asså, finns det några handskar/vantar som verkligen värmer händerna i stalelt på vintern? :confused: :crazy: Nej, inte enligt mig. Så, övertyga mig! Jag har ett par tjocka trefingerhandskar, de är okej.. Men väldans opraktiska när man mockar och ska greppa hösilage. Sen införskaffade jag mig ett par Tegera på solvalla i onsdags, med pappas lovord att Tegera är SÅ bra, och det har han minsann när han jobbar, och man är SÅ varm om händerna.. Jaha.. Öh, idag var det 5 grader i stalelt, och mina fungar frös ihjäl när jag mockade :crazy: :cool:
Provade att ha liniment på fingarna ( :D ) och det funkade, fast jag fick vänta 20 minuter på resultatet..

FRAM med dom nu! Jag vet att NÅN måste unna övertyga mig. För.. Det finns väl varma vantar?

Sv: VARMA vantar

Thinsulate!! :)
Roeckl's vinterhandskar.. fast de kanske man inte har i stallet, är nog mer ridhandskar.

Thinsulate, är inte det ett material? Har fått för mig det.. Men kanske är värt å testa :idea:

_Runaway_ skrev:
Thinsulate, är inte det ett material? Har fått för mig det.. Men kanske är värt å testa :idea:

Det är ett märke. :D Assköna vantar gör de i alla fall, jag har hur många par som helst. Fast något obekväma att rida i. Hööks säljer ju nån modell av Thinsulate har jag för mig.

Varmast är väl trefingervantar men jag blir allderles galen av att man känner sig så klumpig i dem. :mad:
Annars har jag ett par fodrade seglarvantar från musto som är i något konstigt gummiliknande material, helt vattentäta men ändå andas dem.
De är suveräna!

"Thinsulate är ett isolerande lättviktsmaterial som ger värme trots att det är extremt tunt och smidigt. Thinsulate som är gjort av 80% återvinningspolyester håller värmen bättre än andra isolerande material, särskilt när det är fuktigt, vilket gör att det är speciellt lämpligt för aktiva sporter."

;)

Blä. :p
Inte visste jag att det fanns ett sådant material, jag tänker direkt på märket Thinsulate ju. :) De måste ju vara så att märket Thinsulate gör sina vantar av materialet Thinsulate. ;)

Det är som goretex skulle jag tro. Märken använder materialet i sina kläder och sätter då märket för exempelvis thinsulate eller goretex på sina plagg! :idea:

Jag kör 3-fingersvantar som det inte är fingrar inuti utan "hel" vante. Då fryser man inte alls, och angående rörelsefriheten så har jag 2 par. Ett par i nylonliknande med moccainsida och ett par helt i skinn med mjukt foder. De i skinn är tunnare och mer praktiska i stallet medan de ändå värmer.

Men goretex... Känns inte det sådär..plastigt? Och blankt. Och vattenavstötande? Eller är jag helt ute och cyklar?

Hööks thinsulate vantar (ser inte alls ut som mina men ändå)

150052.jpg

Det är fodret som är yumyum. :)

jag är en stor vant-bytare, på vintern burkar jag ha med mig en sådär 4 vantar samtidigt.. alltså någon vante som är bra när man mockar för att hålla värmen emellanåt och kanske inte råkar vara ridvantar.
någon aningen smidgare men ändå varm tjocka att ha när jag borstar och några vanlgia tunna när man rider, för jag gillar itne att rida med tjocka vantar.

Har två par riktiga rid-vinter vantar, dels ett par som jag inte kommer ihåg märket på, tre fingers och sedan ett par mh somär i läder ytterst och något slags ludd och fleece. underbara :love:

Mina skinnhandskar med Thinsulate-foder håller alltid mina händer varma - och jag är rökare med dålig blodcirkulation. :angel: Köpta på Netto för en femtiolapp eller så, finns säkert lite överallt.

Jag köppte ett par fleecevantar på granngården för nåt år sedan och dem använde jag hela förra vintern utan att frysa! Ändå bor jag i norra Sverige

Tyvärr, kan inte övertyga dig....fryser JÄMT om händerna, svettas hela tiden om kroppen ! så less på att alltid vara iskall och stel om fingrarna, måste ha flera olika handskar jämt för blir handskarna minst fuktiga så blir det sju resor värre. Vill också bli övertygad. Testat handskar med thinsulate, oliks sorters tre- och femfingersvantar, fleece, skinn - allt. Inget fungerar.

det finns små skojiga påsar med nåt kolpulver i som blir jättevarma om man skakar dem, går bra att ha i både vantar och skor på vintern :)

Roeckls vanliga ridvantar är i alla fall helt outstandig. Vet dock inte hur deras vinterfodrade är, men är själv nyfiken på dom. Dom vanliga kostar runt ca 300:- beroende på vart du köper dom, och vintervarianten är lite dyrare, kostar väll runt en hundralapp mer kan jag tro. Dom är ju lite dyrare men jag har haft mina Roeckl i 1½ år nu och dom är fortfarande favoriterna, de har hittills inte gått sönder någonstanns och man får dunderbra grepp med dom vid ridning.

Köpte även ett par thinsulatefodrade vantar på Gekås Hästavdelning (Ullared), de är i skinn och så är dom thinsulatefodrade helt enkelt. Tycker dom är något klumpiga och rida i eftersom jag annars rider i mina annars så bekväma Roeckl, men dom är väldigt bra i stallet tycker jag, varma och góa!

Samma här; måste också ha olika till mockning,ridning osv. Och sedan har jag ett gäng "icke-häst-vantar" som man har när man går ut,kör till jobbet osv.Så det är skönt när det blir vår och man slipper vant-röran :D

Ni som alltid har iskalla fingrar - prova att äta magnesium!

Det förbättrar blodcirkulationen och man får bättre värme i fingrar och andra utstickande kroppsdelar. (sluta rök om nån går det)

Liknande trådar

Utrustning Jag börjar bli äldre (30 nu) och har totalt hållit med hästar och i stall i drygt 20 år. När jag var yngre var det mycket viktigt för...
Svar
9
· Visningar
3 743
Senast: jennis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31