Varm under kotan?

FlipTheFrog

Trådstartare
Idag var min häst varm om hoven och varm under kotan. Själva kotan och allt ovan det kändes normalt.

Hon kändes lite gallig strax under kotan, på sidorna. Kan inte säga vad stället heter då jag trots att jag kikat på flera olika planscher inte hittar namn på det! X-plattan var det närmaste jag kunde komma, men den sitter mer under/bakom kotan (ovan karleden). Detta är mer på sidorna.

Ngn som 1) vet vad nämnda ställe heter
och 2) vet var värme/gallor här kan innebära?

Hoppas att det inte har ngt samband med hennes fånganfall i november =/

Sv: Varm under kotan?

Jag fick Déja Vu rysningar när jag läste din tråd.
Har den puls också?
Innan min val. fick sitt riktiga fånganfall var han varm på tre ben, preci som du beskriver.

Uschusch, får hoppas att det inte är fången som gör sig påmind!

Det märkliga var att hon var varm i den hov som hade minst hovbensrotation då i november.
Hon hade ingen direkt puls i alla fall, och rörde sig bra vid vänding åt bägge håll.

Idag var hon som vanligt igen, men jag ska vara hyperobeservant..

Hur många grader hade den o på vilka ben?
Ta det RIKTIGT lugnt m igångsättningen.

axel skrev:
Hur många grader hade den o på vilka ben?
Ta det RIKTIGT lugnt m igångsättningen.

Jag kan inte säga gradantalet då veterinären inte sa det. Det var så man kunde se det med blotta ögat på vänster fram och så man knappt kunde se det på höger fram iaf.

Hon stod på stall i 3 v efter fånganfallet, slussades ut i hagen och gick sedan korta dagar i hagen (var hårt i backen) under december. Efter återbesöket för 5 veckor sedan började jag skritta uppsuttet och för en vecka sedan började jag lägga in lite trav.

Nu har snön försvunnit och kanske är det för att det är hårt i backen i kombination med att jag har travat som gjort att hon reagerar?

Hur har det gått med din häst?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 692
Senast: Korven
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30