Varm och tjock kota - vad göra?

LinnéaL

Trådstartare
Hittade min häst i hagen idag, med tjock och varm bakkota. Värmen var tydlig och svullnaden var synlig, men inte jättestor. Svullnaden kändes hård. Ledde in henne och tyckte att hon inte lyfte det tjocka bakbenet lika högt som vanligt, men övertrampet var precis som det brukar. Kollade henne på linan och såg ingen hälta.

Hur skulle ni göra med detta? Jag har lindat henne för att hon inte ska bli tjockare. Tänkte att hon skulle få stå med linda över natten så att det inte svullnar ytterligare. Sedan hage som vanligt i morgon så att hon får röra sig. Något annat? Hon har ingen feber och slog en brall när jag skulle lina henne, så allmäntillståndet är det inget fel på.

Råd, någon?

/Hönsmamman.

Sv: Varm och tjock kota - vad göra?

Jag skulle prova att kyla! Annars har jag nog inga fler ideér, men som du skriver så ska hon nog inte bli ståendes helt heller, så hage e nog bra...

Tack för tipset, har tänkt samma tankar som du. :bow:

Det jag tycker är märkligt är att hon var så tydligt varm och tjock, men att hon ändå såg ren ut på linan. Jag tycker att hon borde ha varit halt. Är det någon som har varit med om detsamma? Vad var det i så fall?

om hon ej är halt, se till att röra på henne (lugnt) så att blodcirkulationen kan hjälpa utläkningen. Självklart måste du ju se så att motionen inte ger ett värre resultat men oftast så brukar det vara bra att röra på dem för att få svullnader att gå ned lättare.

vart kan svullnaden kommit ifrån? sår? sträckning? min första tanke är att kyla och linda, dels för att få ner svullnaden och dels för att minska risken för överben... är det ett sår så skulle jag även lagt klorominbandage över natten. Är det en sträckning skulle jag kyla och linda (ej med liniment)...

Hugger sista knappen.

Tack för svaren, ska ut och titta till tjejen nu och se hur det ser ut efter en natt på box, lindad. Kom gärna med fler tips om ni har några. :)

Uppdatering:

När jag kom till stallet i morse hade hästarna redan hunnit ut. Såg min häst rulla sig och tyckte att hon ömmade lite när hon skulle resa sig från detta. Tog in henne och lindade av. Betydligt mindre varm idag. Svullnaden, som fortfarande är hårt som en bula, ser ut att sitta på kotans insida över dess bredaste punkt. Så det kanske inte är en vrickning, utan att hon har fått en smäll (eller givit sig själv en).

Linade henne en stund och möjligen ser man en liten rörelsestörning, men jag är inte helt säker. Tog en promenad med henne och tyckte nog möjligen att svullnaden blivit något mindre efter detta. Lindade på igen, hon får gå lindad i hagen. Fortfarande ingen feber.

Så nu hoppas jag att det inte är en kotledsvrickning, utan mer en smäll som går bort på någon vecka. Hon får gå i hagen som vanligt idag så att jag får se vad rörelse gör med svullnaden, om det blir bättre eller sämre.

Någon som tycker att jag ska göra något annat, eller att jag har missat något?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 772
Senast: Piranesi
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30