Varm och svullen men ohalt

Jate Volim

Trådstartare
Lite hjälp på traven nu tack ;) Jag är galet nojig och vill höra andras funderingar och åsikter...

Hästen, ett sto, 9 år, Msv dressyr och ca 110 hoppning, utvecklas i rask takt i båda disciplinerna. Gick tufft i början på förra veckan (må, tis, ons) men har sedan gått ngt lättare/normala jobb och vilat ett par dagar. Känns fin!

Ikväll var hon svullen/gallig i ena bakkotan och ca en dm upp på skenbenet (in och utsida). Inte mkt svullen, det syns inte men känns. Aningen varm men inte het men det finns en viss skillnad i värme mot det "friska" bakbenet. Longerade i båda varven och hästen är ohalt. Temp 37,9 och äter och är pigg och glad. Jag var orolig för ormbett eftersom hon även hade en svullnad under hakan men en sån reaktion borde inte sätta sig i ett ben och svullnaden under hakan minskade mkt på bara ett par timmar så det var nog snarare ett insektsbett.

Alltså, hästen är varm, lite svullen/gallig men inte halt. Vad göra? Hur tänka? Benet är kylt en liten stund och inatt står hon lindad och med jodopaxomslag på det svullna benet. Tempad igen efter ca en timme utan förändring.

Mvh JV

Är det ingen som är vaken? Jag kan inte sova :(
Hästen kanske har fått en reaktion på något den ätit?

Ofta när det nya gräset kommer kan vissa hästar få reaktion både i svalget och i gallorna. Om min häst får tag oå klöver under betet blir det tjocka ben och tjocka lymfkörtlar på en gång...

Hästen kanske har fått en reaktion på något den ätit?

Ofta när det nya gräset kommer kan vissa hästar få reaktion både i svalget och i gallorna. Om min häst får tag oå klöver under betet blir det tjocka ben och tjocka lymfkörtlar på en gång...

Njae, hästen tävlar och går inte på särskilt mkt gräs. Visst kan hon ha pillat i sig något annat men det känns långsökt att hon då bara skulle svullna i det ena bakbenet..? Men jag har också funderat lite i liknande banor.

Tack för svar dock! :)

Njae, hästen tävlar och går inte på särskilt mkt gräs. Visst kan hon ha pillat i sig något annat men det känns långsökt att hon då bara skulle svullna i det ena bakbenet..? Men jag har också funderat lite i liknande banor.

Tack för svar dock! :)
Hehe, min går också på tunt "bete" några timmar om dagen.. Men han kan bli svullen till och från iböand, så länge dem inte har feber och är o halta och allmäntillståndet är gott så är det ofta ingen fara...

Kan inte vara så att hon fått en reakton i sin senskidsbursa pågrund av för hårt arbete ? eller att hon gått på ett annorlunda underlag gentemot vad hon är van vid?

Hehe, min går också på tunt "bete" några timmar om dagen.. Men han kan bli svullen till och från iböand, så länge dem inte har feber och är o halta och allmäntillståndet är gott så är det ofta ingen fara...

Kan inte vara så att hon fått en reakton i sin senskidsbursa pågrund av för hårt arbete ? eller att hon gått på ett annorlunda underlag gentemot vad hon är van vid?

Jo, så kan det mkt väl vara. Men jag VILL ju inte det! ;) Hon är väldigt aktiv och går med ganska mkt tryck så risken är att hon överanstränger sig även för att utföra enkla saker om du är med på hur jag menar. Vi är mitt i tävlingssäsongen så jag är rädd att pressa henne men vill ju såklart slippa ställa av henne helt om jag inte måste. Men jag hoppas att omslaget + kylning gör nytta och sedan skrittvila några dagar för att sedan rida lite lugnare några veckor kan vara lösningen.

Jo, så kan det mkt väl vara. Men jag VILL ju inte det! ;) Hon är väldigt aktiv och går med ganska mkt tryck så risken är att hon överanstränger sig även för att utföra enkla saker om du är med på hur jag menar. Vi är mitt i tävlingssäsongen så jag är rädd att pressa henne men vill ju såklart slippa ställa av henne helt om jag inte måste. Men jag hoppas att omslaget + kylning gör nytta och sedan skrittvila några dagar för att sedan rida lite lugnare några veckor kan vara lösningen.

Samtidigt så blir man ju jätteosäker. Jag är möjligen lite petig med min häst men jag känner ju henne och vet att gallor och värme INTE förekommer normalt så något är ju knasigt. Frågan är ju vad? Och hur försiktig man ska vara framöver...

Någon hästen har ätit hade jag direkt uteslutit i o m att det är enbart ett ben. Svullnader som är jämna runt om är generellt mindre att oroa sig för än de som bara drabbar ett ben. Lätt svullnad bägge bak t ex, ser jag inte som något jättestort utan en möjlig överansträning, kanske lite mycket mat eller liknande.

Svullnad och värme på bara ett ben signalerar för mig att det rör sig om skada. Tävling och träning hade för mig inte varit att tänka på, utan vila till det lagt sig helt. Vi tar också tempen på benet/hoven för att se ev. skillnad/utveckling (IR-termometer)

Svårt att säga så mycket utan att se och känna själv, men när jag hör din beskrivning tänker jag tyvärr kotsenskida eller sena. Är svullnaden hård och jämn eller mer gallig/svampig? Mitt sto har haft den typen av svullnad två gånger det senaste året och det var inflammation i kotsenskidan första gången men nu står hon med skada på djupa böjsenan.

Känner mig hemsk som skräms, för det är säkert ingen fara, men det är mina tankar. Hon var inte halt någon av gångerna utan vi ultraljudade för säkerhets skull och upptäckte skadorna då. Just för att senskador är så luriga att de inte behöver ge så mycket symtom, mer än det som i mina händer känns som en klassisk "senskadesvullnad".

Lite hjälp på traven nu tack ;) Jag är galet nojig och vill höra andras funderingar och åsikter...

Hästen, ett sto, 9 år, Msv dressyr och ca 110 hoppning, utvecklas i rask takt i båda disciplinerna. Gick tufft i början på förra veckan (må, tis, ons) men har sedan gått ngt lättare/normala jobb och vilat ett par dagar. Känns fin!

Ikväll var hon svullen/gallig i ena bakkotan och ca en dm upp på skenbenet (in och utsida). Inte mkt svullen, det syns inte men känns. Aningen varm men inte het men det finns en viss skillnad i värme mot det "friska" bakbenet. Longerade i båda varven och hästen är ohalt. Temp 37,9 och äter och är pigg och glad. Jag var orolig för ormbett eftersom hon även hade en svullnad under hakan men en sån reaktion borde inte sätta sig i ett ben och svullnaden under hakan minskade mkt på bara ett par timmar så det var nog snarare ett insektsbett.

Alltså, hästen är varm, lite svullen/gallig men inte halt. Vad göra? Hur tänka? Benet är kylt en liten stund och inatt står hon lindad och med jodopaxomslag på det svullna benet. Tempad igen efter ca en timme utan förändring.

Mvh JV

Det skulle kunna vara en känslig häst som fått nåt litet sår med, en del svullnar ju väldigt av minsta lilla? Men då borde det gå ned av jodopaxomslaget o när hon rör sig.

Allmänt svar till alla ;)

Nä, foder och allergi känns långsökt att det skulle slå sig på ett ben utan ngt har ju hänt. Senskada känns...njae. Min tränare var på plats i morse så jag joggade henne lite på banan och hon rör sig som vanligt efter uppvärmning och har inga problem att bära vikt på vänster bak. Det är ett sto som inte gör något gratis så jag kan nog konstatera henne ohalt. Svullnaden går ner ganske mkt vid rörelse men försvinner inte helt. Hon är inte stumt svullen utan mer som en fyllnad kring leden som är mjuk. Kanske ngt mer stumt direkt på morgonen efter att ha stått inne hela natten men inte hårt. Hon går ute i hagen nu och ska stå bandagerad på nätterna ett par dagar samt skrittas uppsuttet och ev. joggas väldigt lätt i skogen.

En vrickning är ju möjligt men då tycker jag att hon borde vara halt... En smäll på benet? Men jag vet inte :/ Hur vanligt är det med enkelsidig svullnad utan hälta och utan sår? Jag är fortfarande väldigt orolig :(

Det skulle kunna vara en känslig häst som fått nåt litet sår med, en del svullnar ju väldigt av minsta lilla? Men då borde det gå ned av jodopaxomslaget o när hon rör sig.

Det har jag också tänkt. Hon är rätt känslig och trampar sig slår på sig en del så hon har ju svullnat av småsår förut men detta känns annorlunda och jag kan inte se ngt sår alls. Men kanske räcker det att hon har sparkat sig själv utan att det går hål? Samtidigt så är min uppfattning att svullnader av sår blir mer jämntjock och stum... Det känns positivt att svullnaden/galligheten är mjuk, att hon är ohalt och att svullnaden lättar lite vid rörelse. Jodopaxomslaget lättade svullnaden så länge det satt på men den kom tillbaka ganska snart efter att jag tagit av bandagen. Värmen var svårt att säga ngt om eftersom benen naturligtvis var varma efter att ha varit bandagerade hela natten ;)

Vill passa på att säga att hästen inte på ngt vis är TJOCK i benet utan som sagt fylld i leden runt kotan och en liten bit upp på benet. Ökad ledvätska helt enkelt. Och ngt varm.

Hur är svullnaden efter natten? Hård, mjuk?
Blir den mjukare efter att hästen rört på sig, typ skrittat en sväng?

Svullnaden blir bättre av rörelse. Mindre varm nu vid insläppet ikväll och även mindre svullen. Lindad och nattad nu.
@mackan Jag ville ha någon att bolla med eftersom jag oroar mig och spekulerar till tusen och jag kunde inte gärna ringa runt till människor mitt i natten ;) Jag tror inte att någon annan ska kunna lösa mina problem men ibland kommer man själv på saker när man diskuterar med andra.

Efter din beskrivning så hade jag behandlat det som en senskada. Tills motsatsen är bevisad. Dvs kyla 20 min några gånger/dygn. Absolut inget värmande omslag lindor och annat. Strikt vila. UL nästa vecka oavsett om det ser bättre ut.

Om du har en liten skada på någon struktur behöver de inte vara halta. Däremot kan du förvärra skadan genom att hästen rör sig. Varför ens rida en häst som har en svullnad som ej brukar finnas där? Det är ju ett klart tecken på att något inte är okej.

Jag är inte på något sätt erfaren som hästägare men här är vad som hände min pålle i februari:

Han var svullen och liiite varm i ett bakben. Ungefär som du skriver. Han var inte halt, jag bestämde att han gott kunde skritta runt lite med nybörjarpojkvännen så det blev nybörjarriding varannan dag och vila varannan i en knapp vecka. Sedan var värme och svullnad borta. Jag red en vecka och pang, hästen blev väldigt halt, helt plötsligt, efter framskrittning och efter en veckas boxvila blev det att åka till solvalla. Där hittades ingenting så det var troligen en vrickning men oj vad jag önskar att jag satt honom på hel vila de där första dagarna. Då hade det troligen inte blivit något mer och jag hade sluppit vet.

Hans svullnad blev precis som din bättre efter rörelse.

@Jate Volim Ta ut veterinär om det inte går bort och kommer tillbaks. Min kompis hade liknande grej på sin häst. Blev svullen exakt sådär. Gick ner när man red. Pigg, glad och helt ohalt men eftersom det inte är normalt så åkte hon till vet iallafall och efter 1 miljard undersökningar och 5 tim på klinik så hittade de en liten blödning på gaffelbandet. Blev en kort konvalescent pga hon kollade upp det direkt. Annars hade det nog blivit mer än en liten blödning.............

Liknande trådar

Hästvård min häst har sedan 1 mån tillbaka varit varm och svullen till och från i sitt vänstra framben. Han hade blivit ensam i hagen varpå han...
Svar
5
· Visningar
2 288
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Grannox
·
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 927
Senast: Dandylinn
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama