Varm nedanför kotan

Jamtland

Trådstartare
Varmblodet mitt har blivit halt. Av att gå i hagen... :smirk: Han är svullen i vänster fram, från knäet och neråt. Har inte hittat något sår, men jag tycker han är varmare runt kotan och även i hoven än vad andra benet/hoven är. Han reagerar även om jag trycker på den högra ballen. Vad kan det vara? Hovböld?

Jenny

Sv: Varm nedanför kotan

jag tippar också på att det kan vara en vrickning. nu har det ju frusit på ute och är hårt och knögligt i hagen

min blev me sån..inte svullen eller så men kotan va jättevarm i 2 dar sen va de borta..ingen direkt hälta så men endå..väldigt varm.
måste va de att de blivit så jobbigt gropigt i hagen o så.

Tack för era svar. Mysteriet verkar dock ha löst sig. Jag smörjde på isbalsam där han var varm igår, alltså nere vid kronranden, och i morse hade han ett rätt äckligt sår alldeles i lamellranden (visst heter det så där benet övergår i hov?!). Så tydligen har han haft någon slags böld som nu spruckit. Han var fortfarande rätt svullen i benet och jag fick inte peta nå vidars värst mycket i såret, så han hade ONT (Det här är hästen som du kan gräva runt i sår på utan att han rör en fena i vanliga fall).

Förhoppningsvis har alltså mysteriet löst sig och pållen blir frisk igen. Tänkte avvakta med att tvätta såret tills ikväll eftersom jag hade på isbalsam igårkväll och risken finna att jag triggar igån det igen om jag tvättar redan nu. Tack och lov så är det snö och fruset i hagen, så omgivningen är ren och fin.

Jenny

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 519
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 872
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar