varm hov-stel häst

Y

Yoggi

Har varit inne innan och skrivit om min pålla, men måste ända få ställa en fråga till alla kloka :bow:
Mitt sto (4 år) har varit stel i bakdelen en tid nu och för några veckor sedan var vi inne på klinik, inget fel hittades och de tyckte hon såg fräsch ut. Häromkvällen såg hon stel ut igen och jag kände över ben och hovar. Benen var torra och fina men däremot var ena bakhoven mycket varmare än resten. Vad kan detta tyda på? (hon är inte skodd) Hovslagaren kommer imorgon så jag tänker rådfråga honom då vetrinären tyckte att jag skulle prova att sko henne runt om (vilken känns sådär då jag helst vill ha henne oskodd om det fungerar)
Tacksam för svar

Sv: varm hov-stel häst

När min häst var på väg in i sina fånganfall så reagerade han med att bli stel i hela bakkärran. Han blev stel och lite stapplig, utan värme i hovarna.

Det kan ju även vara så enkelt att hästen är stel p.g.a. av sin barfotagång, är hon van att gå barfota så skulle jag fundera på om hon blir kall över kruppan av vädret känslighet för blåst och behöver täcke samt kolla över vilken mat hon äter.

Är det samma hov skulle jag även fundera över in inkapslad hovböld som inte ger med sig. När ni var på klinik kollades hovarna?

Lite tips att fundera över.

Yoggi skrev:
Har varit inne innan och skrivit om min pålla, men måste ända få ställa en fråga till alla kloka :bow:
Mitt sto (4 år) har varit stel i bakdelen en tid nu och för några veckor sedan var vi inne på klinik, inget fel hittades och de tyckte hon såg fräsch ut. Häromkvällen såg hon stel ut igen och jag kände över ben och hovar. Benen var torra och fina men däremot var ena bakhoven mycket varmare än resten. Vad kan detta tyda på? (hon är inte skodd) Hovslagaren kommer imorgon så jag tänker rådfråga honom då vetrinären tyckte att jag skulle prova att sko henne runt om (vilken känns sådär då jag helst vill ha henne oskodd om det fungerar)
Tacksam för svar

Korsförlamning?

Kanske knäledsupphakning? När min fjordingvalack gick ner sig i ett dike blev han stel/halt i bakbenen. Veterinären hittade ingenting, han gick på smärtstillande, och fick remiss till djursjukhuset. Men det syntes ingenting på röntgen. :mad: En annan veterinär kom senare fram till att det var knäledsupphakning.

Har också funderat på hovböld, får kolla med hovis i morgon. Är jättenoga med att täcka henne ute så hon inte blir kall. Vi kollade aldrig hovarna på kliniken.

Korsförlamning? Har aldrig varit med om det så kan inte syntomen alls. Vill ni berätta om det?

I vilket fall som helst verkar hon ha ont, sista gången jag red var hon spänd å stapplig och ville knappt gå framåt (speciellt i nerförs backe även fast det var på väg hem :smirk: )

Yoggi skrev:
I vilket fall som helst verkar hon ha ont, sista gången jag red var hon spänd å stapplig och ville knappt gå framåt (speciellt i nerförs backe även fast det var på väg hem :smirk: )

Du har inte funderat på fång som ngn annan skrev? En av våra hästar blev väldigt stapplig just i nedförsbackar - vägrade att gå fram - den hade hovbenet roterat på.

Om det hade varit fång borde inte vetrinären uppmärksammat det då? Eller kan det vara svårt att upptäcka? Känns lite jobbigt när man åker iväg å kollar hästen å inget fel hittas men magkänslan säger ändå något annat.

Man tycker ju att det borde ha upptäckts...Men vår häst reagerade i just nedförsbackar då hovbenet var roterat. Ni röntgade inte på kliniken?

Nej det gjordes inte. Hovslagaren kommer idag i allafall så jag får be honom ta en extra koll också.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 545
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 990
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar