Varm hov, ben

sasucatu

Trådstartare
Ibland är min häst varm i en hov, ibland på ett skenben bak, det händer att hon är varm på en kota också. Detta händer ju inte ofta, men ibland. Hon har annars inte haft några problem med hälta olikn.

Skulle ni rida dessa dagar hon är varm? Jag vet inte varför hon är det, det är alltid borta dagen efter o ibland rider jag i allafall o efter ridpasset är hon jämnt varm i alla ben.

Sv: Varm hov, ben

Jag hade nog provat mig fram massa, en värme tyder ju på att något inte står rätt till så jag hade nog försökt ändra på en sak i taget...
Fast det beror ju på oxå, första gången hade jag väl tagit det lugnt, promenerat lite, men har det varit så i flera veckor, år, månader ???
Kolla foder, hovar, bra hovslagare? Känna igenom musker, ev massör, rådfråga vet, röntgen?Fast som jaf inte e superrik så hade jag börjat med basic saker och avslutat med röntgen om inte hästen verkar ha ont lixom.
Kanske hästen busar i hagen och behöver skydd? Jag, allt sånt basic hade jag prövat att ändra på, men en sak i taget så man vet vad som händer å varför..

Fast du kanske redan prövat allt?!

det är nästan precis det fenomenet som jag själv undrat över i min tråd ang: kiropraktor eller equieterapeft..

Min pålle har varit varm i hov/kota/skenben vid några enstaka tillfällen (2) men inte visat någon hälta eller annat..

Jag har faktsikt ridit de dagar han varit varm, eftersom han inte visat några som helst tecken på att han mår dåligt av det.

Det har bara hänt vid enstaka tillfällen, andra hästar jag vet har också så ibland. Det är alltså inte ngt kvarstående problem hon har. Undrar varför hon får så ibland? Foder o allt sånt borde vara i sin ordning, får hö havre o mineraler. Rids regelbundet o går bra, heller ingen skillnad de dagar hon vart varm.

ET kan ju vara ide att ta ut, men det är ju som sagt inget som händer ofta. Vet ville inte röntga eftersom hon var haltfri. Den gången berodde det på att hovslagaren verkat för kraftigt under sulan o hon trampade på stenar o blev varm, satte på sula o så var det borta. Värmen som jag pratar om nu är ganska generell, alltså bara allmänt om man ska eller inte ska rida om hästen är varm, samt om det är vanligt att hästar är det..

Jo precis. Frågan är ju hur vanligt detta är och om det finns ngn orsak att oroa sig. Har din häst vart varm ofta?

Nä, det har bara hänt 2 gånger..
Första gången var jag säker på att det var överansträngning, men när det sedan kom en vecka senare efter att han vilat innan, ja då blev jag osäker..

Men i mitt fall skulle det möjligen kunna härledas till att han varit halt på det diagonala bakbenet och i så fall kompenserat för det och blivit sned i kroppen nu, som visar sig i en värme. Men det är bara en teori...

Märkligt eftersom hästarna själva inte verkar må dåligt av det, eller ens känna av det.

Har din varit varm ofta?

Jag förstår vad du menar men samtidigt hade inte jag ridit/inte ridit en häst beroende på vad andra gör med sina hästar utan försökt tagit reda på orsaken och prövat mig fram själv. All värme beror ju inte på samma sak lixom. Sällan beror saker bara på EN faktor heller utan ofta är det flera.

Jag förstår vad du menar. Ska ta det lugnt ngn dag för säkerhetsskull.

Doris: Hände igår, då vilade hon dagen före o sedan har det hänt förra veckan en gång. Innan dess kan jag inte minnas när det var, men det har hänt.

men alla, mina fråga kvarstår. Rider ni om er häst har varmt ben/hov tillfälligt o VAD beror det på?

då har hon alltså "gjort något" i hagen eller inne i stall, eftersom hon blivit varm dagen efter att hon vilat..skumt

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 508
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.