Världens minsta häst 27 cm har avlats fram!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gullegryn
  • Startdatum Startdatum
Sv: Världens minsta häst 27 cm har avlats fram!

hmmm vad ska jag då säga om mitt ena sto som var i och för sig en aning högre 29 cm och vägde 2,1 kilo ? ;)
I dag två år senare så är hon 63 cm hög och vikten ja runt 80 kilo :)
Den här lilla ser hyffsat fin ut förutom att jag tycker skallen är en aning för stor , men den kan han ju växa i .

Tesora

Hur transporterar man såna små pluttar? Stoppar ner dem i handväskan? Säkerhetsbälte i baksätet? Hihi! Söt var han!

Jag fattar inte varför det är tillåtet att avla på såna egenskaper, samtidigt som folk förfäras över embryotransfer.

VARFÖR vill man ha små hästar? Det finns ju hundar, om man gillar mindre djur.

för att man kan ha dom i en väska och släpa runt på precis som småhundar. vavvorna får konkurens :p

Varför skulle detta vara förbjudet menar du?

Så länge den är någorlunda proportionell borde det väl inte vara några större problem. Alla djur vi har är ju speciellt framtagna. Även hundarna.

/Gg

Såg att Aftonbladet skrivit 35 cm...Undras vem som har rätt...!?

Är det bara jag som tycker det hela är lite underligt, borde de inte vara vuxna för att kunna bli världens minsta? Ingen vet ju bestämt vad de slutar på...

Tresora hur stor är din idag? Du kanske skulle skicka in en lite insändare till dagspressen med? (om du nu vill ha lite gratis reklam ;))

Fö kan jag förstå CK...Vad skall man eg ha så små till..? Visst är de ursöta, men känns som risken är stor att de hamnar i ett icke så hästvänligt hem..:grin:

som jag skrev på ridsports sida ! Dom växer ;) Min lilla är nu ca 63 cm och väger ca 80 kilo :)

Det jag i och för sig finner glädjande är att denna lilla kille INTE har dvärg genen !!! Det var ju det den lilla stackars Thumbelina led /lider av :(

Och frågan vad man har dom till! Ja man kan köra med dom , Många går som sevice hästar till handikkappade och ledar hästar för synskadade ,

Sen kan man som jag ha dom för att PUSSA på ;)

Jag menar om man ser till minishettisen får ju den mäta upptill 86 centimeter, i så fall är ju detta lika illa som våra miniatyrer.

I shettisen har vi oxå dvärg växt även på fullstora,Så skillnaden är inte så stor raserna emellan, Vad jag har upplevt har Am,minihäst inte lika lätt att få fång och har inte så mycket förlossnings problem som shettisen, Nu kan jag ju bara tala för mig själv och det jag har läst om,

Tesora

Men hur löser man foder till så små hästar? Kan ju inte bli mer än typ 2 kg
hö per dag utan att bli fet? Ja om man inte har absoluta skitvärden, men
ändå?

"Jaha, här har du dagsgivan, håll till godo nu i 20 minuter" :p

Jag fattar inte varför det är tillåtet att avla på såna egenskaper, samtidigt som folk förfäras över embryotransfer.

Jag håller faktiskt med. Men det är modernt med små djur.

Men hur löser man foder till så små hästar? Kan ju inte bli mer än typ 2 kg
hö per dag utan att bli fet? Ja om man inte har absoluta skitvärden, men
ändå?

"Jaha, här har du dagsgivan, håll till godo nu i 20 minuter" :p
Jag tror inte en sån liten äter upp 2kg hö på 20 minuter :D

Hur transporterar man såna små pluttar? Stoppar ner dem i handväskan? Säkerhetsbälte i baksätet? Hihi! Söt var han!

Ja kommer ni ihåg den där lilla vita som var i Globen eller skandinavium. Han åkte ju i baksätet fast han hade inget bälte tror jag. Aja baja man får inte åka utan bälte :laugh:

Nämen vad faen stackars hovslagaren, vi får börja avla fram minatyrhovslagare. Det kanske går med en klotång...fniss;)

Vilken liten pudding

nädå man behöver inte äns ha dom i knät , dom ligger på rygg och sover ju ;)
Bara lägga dom så är det bara att verka sen :angel:

dockan10.jpg

Tesora

Tack ! Lila dockan var normal stor när hon föddes runt 34 cm hög och vägde cirka 3,5 kilo , så såg hon ut när hon stog upp
2580dd98.jpg

så här trött blev man när man varit ute och busat då var mattes famn bäst :love:

f2850588.jpg

så här ser hon ut i dag
spanien086.jpg

Tesora
man kan ju inte annat än älska dessa små :love:

Exakt, och varför avla på Shirehästar? Det finns ju elefanter, om man gillar större djur. eller skäckar när det finns en uppsjö av fina och trevliga kossor! :D
Förlåt, kunde inte låta bli. :o

Maria

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka