Varit illaluktande snor

Tez1

Trådstartare
Min häst var på kliniken igår för undersökning av hans ena näsborre som haft ett snor/varflöde under en vecka. Varet luktar även hemskt illa. Hästen är inte dålig eller har feber utan bara rinnande näsborre.
Vet. undersökte med endoskopi i alla åtkommliga vrår där inne i borrarna och palperade huvud och lymfa. Något svullna lymfor innanför ganacherna men annars finns inget. Helt fina slemhinnor i hela "huvudet". Huvudet lät tomt som det skulle när man knackade på olika ställen. Munhålan och tänder undersöktes och inget fanns där som tydde på att en infektion skulle vandrat uppåt.(Normal lukt i munnen) Vet. kunde inte ställa diagnos. Men någon infektion av nåt slag är det och misstanke om cancer finns. Inget blodprov togs det skulle bara visa på infektion eller ej och det vet vi redan.
Han fick inget antibiotika pga att han ej var allmänpåverkad.
Frågan är nu om någon varit med om nåt liknande och vad har ni fått för diagnos. Skulle jag propsat på en odling av snoret? Kan det ge någor svar? Kan man se cancer på blodprov?

/t

Sv: Varit illaluktande snor

Då en av våra ponnyer hade sånt illaluktande var från ena näsborren trodde vet. att det var bihåleinflammation el likn först. Ponnyn blev till slut jättesvullen på nosen, från ögat och neråt på ena sidan.
Tänder undersöktes, raspades och slogs på med liten hammare, men han reagerade inte på det. Ingen speciell lukt från munnen heller. Efter några dagar började febern stiga och han blev påverkad.
Till slut åkte vi till klinik som röntgade.
Det var sk rotspetsabsess, en stor varböld i en tand, innanför roten Stora delar av roten var helt uppäten av infektionen. Syntes jätteväl på röntgen.
Operation. Först försökte de lägga in penicillinkulor i hålet men till slut så fick dom ta bort tanden. Det är flera år sen och han mår jättebra enl. nuvarande ägare. Måste raspas ibland bara.
Tur i oturen, rotspetsabsess är en av de få tandproblem som ersätts av försäkringen.
Nu säger jag inte att det är det som din häst har, men.... ville bara berätta hur det var för vår lille kille.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter ju bra mkt "trevligare" än att misstänka cancer.
Hm, varför röntgades han inte när vi ändå var där?:(
Vet. trodde inte det skulle visa något. Hm får nog ringa och be om röntgen.
/T

Du kan väl höra lite ang rotspetsabsess. Vet inte varför dom inte röntgade, dom uteslöt kanske rotspetsabsess pga att han inte reagerade vid undersökningen.

Fastän vet. kollade tänderna på vår så syntes det inget inuti munnen + att han inte reagerade när hon knackade på hans tänder. Antagligen hade han fått så mycket lugnande att han inte reagerade på det, eller så hade han helt enkelt inte ont.
Hade själv en sån varböld i en tand, den satt under roten. Märkte det på att det till slut slog upp en varböld i tandköttet. Då var roten så illa däran, att hela tanden fick dras efter en penicillinbehandling. Men ont hade jag inte.
Men jag är ju som sagt människa...;)
Tycker väl att det där med cancer verkar lite häftigt, det får vi väl hoppas att det inte är. Och en odling av snoret hade ju inte visat nåt speciellt förutom bakterier i vårt fall. Det var grågrönt och luktade, ja helt enkelt var, jätteäckligt. Diagnosen blev inte helt klar förrän vi fått röntgat.
Frågade hur det kunnat bli så, och svaret var att antingen kan han ha fått en smäll så det blivit en pyttespricka där bakterier kommit in, men troligast är att "det bara blir så".
Lycka till, hördu, och ta inte ut elände i förskott. Vår kille blev som ny efteråt, visserligen med ett snyggt ärr rätt över "plytet" men det försvann sen.

Nu kanske vi får ett slut på snoret.
Jag ringde kliniken igen och bad att få komma på röntgen med dom i princip vägrade. - vad ska en röntgen visa tror du? vi har semsterstängt om två veckor så det finns inga tider förrän lååååångt in i augusti. Total nonchalans och hänvisade mig till tandläkaren(som har röntgen). Hos tandläkaren var de mer tillmötesgående och jag fick en tid. Dom menade på att tar man nån plåt som inte visar något kan man åtminstone utesluta tänder mm.
Var där i går och mkt riktigt man kunde ställa diagnos med hjälp av röntgen. Bihåleinflammation. Nu är jag lättad, jag vet vad han lider av och förhoppningsvis går det att behandla. Bihåleinflammationen kan vara av kronisk art iom att han aldrig varit dålig så vi får se.
Ska ringa kliniken och berätta att dom burit sig klantigt åt. Kanske kan jag hjälpa nån annan häst framöver med liknande symptom.
/T

Vad bra att ni fick en diagnos till slut.
Och att det går att fixa med antibiotika, eller? Ni slipper operation i a f. Märkligt att dom inte såg nåt när de var "inne i huvet" på hästen och kollade.

Då vet man ännu en grej som kan orsaka snor...
Lycka till med din häst nu
/s

Har en häst som har fått vit kladdigt snor , inte alltid men ibland efter ridning.

Hade en i stallet som hade samma sak (som min , fast oftare) men de visst var att det var en infektion och behandlades med både antibiotika och slemlösande men det gick inte över.

Det som vår häst hade såg ut, och luktade, väldigt "sjukt", Dessutom fick han feber sen.
Det finns ju olika luftvägsgrejor som dom kan få, som ska behandlas på olika sätt. Men det som vår hade var så extremt äckligt att vi fattade att han var ordentligt sjuk.

Vad skönt att höra! Det är så hemskt att som hästägare känna sig matklös mot veterinärmakten. När man verkligen VILL ha de där plåtarna, men ingen vill ta dem.

Numera har jag en bra veterinär, jag betalar dessutom gärna ur egen ficka (istället via försäkringen) om det skulle vara ett problem.

Men att behöva slåss för att få göra av med pengar på deras institution? Vilken inställning...

Vad hände med "kunden har alltid rätt"? för vi är väl kunder? I o f s är det patienter... men vi betala ju...

Å andra sidan har den grövsta förolämpning jag någonsin fått kommit från just humansjukvården. Förra veckan, UMAS. Det var det otrevligaste jag någon gång upplevt.

Så inget förvånar mig längre, däremot vänder jag mig - och återkommer! - till de veterinärer som dels lyssnar på hästägaren (som ju faktiskt lär känna hästen bäst) och dels för en vettig kommunikation.

Ja du, humansjukvården ska man inte prata om. Vad du gör, läs inte dina journaler, man gråter blod, missuppfattningar är bara förnamnet.

Har man tur så kan man välja veterinär, men ibland får man ta det som finns till hands s a s. Men man får nog stå på sig ibland, och hålla fast vid dom som man får förtroende för.

Vi får ju föra hästarnas (och de andra djurens) talan. Det finns knappt nåt modigare än en sjuk häst, de lider ofta i det tysta.

Liknande trådar

Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 733
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur