Variga sårskorpor på benen.

goerleena95

Trådstartare
Vår granne har hyrt en ponny över sommaren och min gissning är att den har fotskabb eller rasp, den har en massa hårda skorpor på benen men ingen mugg däremot. Det vätskar sig och rinner ut såren, brukar det göra det om de har rasp? Vad är egentligen skillnaden mellan fotskabb och mugg/rasp, hur ser man skillnaden, nån som vet? Eller kan det vara nått annat?

Sv: Variga sårskorpor på benen.

De får typ rasp och/eller mugg av fotskabben. Huden blir irriterad av skabben och flagar sig, man kan kamma/dra loss "kakor" och skorpor som sitter i pälsen.
Man kan behandla symptomen som man behandlar mugg för att lindra för hästen under tiden man behandlar mot skabb, men vanlig muggbehandling tar aldrig bort själva orsaken OM det är skabb.
Låter man det bara vara blir det till slut smärtsamma sår och hästen får elefanthud.

Fotskabb är ganska krångligt att behandla och svår att bli av med, behandla under sommaren för då är det mycket färre djur som ska väck så att säga, de är mer aktiva vintertid. Finns bra tips på Tinkerföreningens hemsida :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 897
Senast: em-pirre
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 548
Senast: TantEster
·
Hästvård Min häst brukar få som en liten sårskorpa runt fästingarna, och efteråt blir det som en liten knuta just vid bettet, precis som det...
Svar
4
· Visningar
2 720
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka