Varifrån kommer allt det vita?

MissFideli

Trådstartare
Pållan är e: National Zenith xx - Torboldt 514. Hela stammen här:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/79718-carzenite-36-swb

21328126.jpg

22173415.jpg

Hon har även lite blått (glasöga?) i det ena ögat.

Sv: Varifrån kommer allt det vita?

Från Ceylon som brukar lämna mycket vita tecken. Han är en av våra största förärvare av sabinoanlaget.

Åh jo damen är ju lite till åren nu. Efter min favorithingst också dessutom! Har ridigt ett sto född samma år med samma pappa, dock mycket mer fullblodspräglat.

Ceylon ättlingar med stora tecken

som pappa, har tyvärr bara en huvudbild utlagd, hon har höga strumpor runt om
Celma.jpg

lånad bild, sonen Cesam 736
cesam_736.jpg

som morfar
Ecuador.jpg

Lovey_Dovey-HS.jpg

Pigall.jpg

som mormorsfar, är dessutom e.National Zenith (till vänster)
carzenita-krk.jpg

vit mule!
trazzel_97.jpg

farfarsfar
LuckyLuke.JPG

Hästar med vita tecken och blått öga bär på splash-genen. Sabino kan aldrig ge blått öga. Så det är mycket troligt att din bär på båda generna.

Varför kan inte sabino ge blått öga? Aldrig hört det förut så blev nyfiken

Jag har sett flera avkommor till Ceylon med stora vita tecken och blått öga, så då borde Ceylon haft anlaget.
Är splash-genen alltid synlig, d v s måste hästen ha blått öga för att kunna nedärva det? Undrar eftersom jag själv avlar på ett sto e Ceylon. Hon har små, flikiga tecken, och olika tecken i sommar- respektive vinterpäls. Hennes hittills två avkommor har tecken på huvudet som ändrats flera gånger under de första levnadsmånaderna.

Svar till både dig och Zuzzi:

Splash-anlaget är det vita anlag som ger blått öga- det existerar alltså inte i sabinoanlaget (eller jag borde säga anlagen, för man har kommit fram till att begreppet sabino är rätt komplext). Men ett annat vit anlag, Overo, kan också ge blå ögon. Dock så är Overo ett skäckanlag som jag inte tror existerar hos SWB's (Paintar är många ggr Overo, t.ex.) Vita människor får inte svarta barn och sabinosar får inte blå ögon - det är väl den lättaste förklaring jag kan ge. Splash finns, precis sabino, i både stor uppsättning - då heter det bukskäck, men även minimalt som en liten sned måne i pannan och en vit kota, t.ex..

"Splashed white is theorized to be an incomplete dominant. What this means is that heterozygous splashes are thought to have less white than homozygous splashes- the gene has an additive effect when there are two of them present. It is like the cream gene in this respect. Splashes can actually mimic "solids" or sabinos, as their markings can be so minimal. Sometimes only a "bottom heavy" face marking (which may be just a tiny lopsided snip) and/or one or two blue eyes (or a partial blue eye) gives a clue that the horse is actually carrying splash. Although blue eyes may be due to other causes (for example the frame overo gene), the consistent appearance of blue eyes in a family or bloodline is usually a good indicator that the splash gene is present. "

Det är stor sannolikhet att ditt sto bär på splash-genen, Görel. De måste inte ha blå ögon, men har de det så vet man att det finns splash där. Och splash kan verka i kombination med sabino men som sagt - sabino ger inte det blåa ögat. Jag vet själv ett sto e. Falleur med blått öga och drar nu slutsatsen att det kommer från Ceylon. :D

Tack för ditt svar!

Vad gäller Ceylons anlag så tror jag att det kommer från hans morfars morfar Ruster som hade stora flikiga tecken, se bild http://www.sporthorse-data.com/d?z=QqaXSi&d=ruster . Har träffat hästar med Ceylons morfar Jago i stammen som haft samma typ av tecken som många Ceylonättlingar.

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Ottilia
·
Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Ottilia
·
Avel Läste en intressant artikel i en hopptidning som trillade ned i min brevlåda. Där gjorde de en stamtavle-analys utifrån flips little...
2
Svar
30
· Visningar
4 203
H
Avel Tämkte be er om råd. Har beslutat för att betäcka mitt sto, e. Leuthen I - Kaliber. Hon har tävlat upp till 135 med placeringar och haft...
Svar
4
· Visningar
1 568
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit