Varierar ni kraftfodermängd efter arbete?

kopur

Trådstartare
Har hästen på lösdrift så vi ger själva kraftfoder när vi ridit. De dagar hästarna inte ridits får de alltså inget kraftfoder (i min hästs fall 1 dag/v.) Men de sex dagar/vecka jag rider ger jag i princip samma mängd kraftfoder varje dag. Kanske liiite extra havre någon gång efter riktigt hårt arbete och liiiite mindre om vi tagit det ovanligt lugnt.

Har förstått att andra anpassar varje dags fodergiva efter hur mycket hästen jobbat just den dagen. (Läste dock någonstans att man i så fall egentligen borde variera mängden utifrån hur hårt hästen skulle ansträngas nästa dag...)

Hur gör du?

Sv: Varierar ni kraftfodermängd efter arbete?

Hästar är konstruerade så att de bör få kraftfodret regelbundet fördelat, och de presterar bäst då.

Alltså bör dagsgivan vara uträknad på t.ex. en veckas snitträning, då hästen får samma giva varje dag utan variationer. Att skippa kraftfodret helt vissa dagar och ge olika givor de dagar hästen tränats beroende på träningspassets nivå är inte det mest optimala.

Likaså att ge en större giva dagen före tävling, det kan ge motsatt effekt på en känslig häst.

Jag har också förstått det så - att man ska gå efter ett genomsnittligt behov. Men hör då och då att vissa varierar mycket mer från dag till dag så jag blev lite fundersam... Det var ju bra att veta att man kan beräkna snittet för en vecka! Tack för svaret!

Min häst går också på lösdrift, och jag ger honom kraffoder dom dagarna jag rider/arbetar honom.
Dvs 4-5 dagar i veckan.
Jag ger ungefär samma mått varje gång, ibland lite mindre/mer beroende på vad vi har gjort/ska göra.
Det funkar jätte bra, han är inte så känslig vad det gäller utfodring av kraft.
Men mina kusiners häst är dock väldigt känslig för ojämna utdelningar.

Min häst får samma mängd mat varje dag oavsett vad hon gör. De givor hon får är inte så stora att de ens behöver dras ner på om hon vilar flera dagar i rad. En hästs matsmältning mår bäst av kontinuitet.

Givetvis får hästen samma sort och mängd foder varje dag.
Bara för att hästen vilar en dag så innebär det ju inte att den inte behöver den mängden foder.
Allting i häskroppen lägger sig ju inte direkt i dvala bara för att man råkar ha hästen i vila en dag ;)

Minskar på något gör jag bara om det gäller en längre tids vila eftersom hästen då inte behöver det extra som ibland krävs vid träning.
Sen så höjer jag ju/sänker om jag ökar/minskar träningen också..

Det optimala är att ge hästen samma giva varje dag, 7 dagar i veckan. Jag själv ökar kraftfodergivan ca en vecka innan tävling och drar ner kraftfodret när hästen inte skall prestera på max, utan tränas regelbundet 6 dagar i veckan.

Våra hästar får fodergivor 4ggr/dygn, både kraftfoder och grovfoder.
Det arbetas ganska hårt, samt går både i hage och skrittmaskin dagligen.

Vilken mängd kraftfoder ger du din häst/dag och vilket foder medel ger du?
Vad är det för ras och vilket arbete utför den?

Jag har också förstått det så - att man ska gå efter ett genomsnittligt behov. Men hör då och då att vissa varierar mycket mer från dag till dag så jag blev lite fundersam... Det var ju bra att veta att man kan beräkna snittet för en vecka! Tack för svaret!
De som varierar foderstaten från dag till dag har nog ingen aning om vad de håller på med, utan behöver lära sig mer om utfodring av hästar och hur deras matsmältningssystem fungerar...

håller med!

jag höjer/sänker givan om jag tränar mer/mindre i en period, inte från dag till dag. ju mer kraftfoder hästen får, ju viktigare är det att ge samma mängd varje dag. om hästen bara får en näve så spelar det ingen roll om den inte får något en dag i veckan, men ger du mer så bör hästen få kraftfoder den dagen du inte rider också.

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 330
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Är det någon här inne som haft problem med försäkringsbolag när ni fått en bestående skada som ni får leva med resten av livet? En skada...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: tuaphua
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 547
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka