Varierande träning

K

Kryptonit

Hur varierar du eran träning? Har själv inget ridhus / ridbana. Ska nog nu till våren göra upp en bana i hagen.... Hur brukar erat schema se ut under veckan??

Sv: Varierande träning

Jag försöker vara så varierad som möjligt, och en exempelvecka har under vintern kunnat se ut ungefär så här:

Måndag: Uteritt, dressyrinriktat, på vall eller dylikt
Tisdag: Löslongering på ridbanan
Onsdag: Hoppning i ridhuset
Torsdag: Uteritt, mycket tempo, konditionsträning
Fredag: Vila
Lördag: Dressyr på ridbanan
Söndag: Uteritt, längre skrittur med mycket halter, igångsättningar osv.

Står i stall med ridbana på gården och ridhus 2 kilometer bort. Försöker rida till ridhus en gång i veckan och då blir det oftast hoppning då vi har dåligt med hindermaterial på gården. Under vintern har jag inte haft några träningar, annars åker vi iväg och rider för tränare i hoppning eller dressyr kanske en gång i veckan.

Ullis

Om banan är ridbar brukar jag rida där 3-4 gånger per vecka resten i skogen, där är det antingen kondition eller styrka, när jag har ridit för intruktör är det en skrittur som gäller. Jag brukar hoppa en gång och om det behövs så tömkör jag nån gång i veckan också. Har inget speciellt schema men för blogg och träningsdagbok så jag vet vad jag gör.

För mig är det viktigt att hästarna få så varierande träning som möjligt, styrs även av väder och vind på vintern...

På vintern: i den mån det går rider jag mkt i skogen, det är det hästarna tycker är roligast tro jag :) men åker även många gånger till ridhus och träna dressyr/hoppning olika från vecka till vecka beroende om jag tycker hästen gå framåt eller behöver en paus för att smälta det den har lärt sig.

På våren och sommaren försöker jag varva träning och tävlingar mkt med att komma iväg på antingen några distanser eller långritter vissa klubbar annordnar, mkt trevligt och nyttigt både för häst och ryttare.

Åker även iväg och bada med hästarna på somaren,kurser på öland där man bor med hästen över en helg...Kan säga att den hästen jag far med mest har blivit hur trevlig som helst att ha med sig överallt

Har inget särskilt schema utan försöker gå mkt efter hästens behov;)

Jag har inte heller ridbana eller ridhus, förutom sommartid, men ungefär såhär ser min vecka ut:

Måndag: Uteritt, dressyrinriktat
Tisdag: Vila (jag slutar seeent :()
Onsdag: Uteritt, mer kondition...
Torsdag: Kortare uteritt eller vila (jag slutar sent igen)
Fredag: Uteritt, dressyrinriktat
Lördag: Träning i ridhus för tränare
Söbdag: Kortare uteritt

Vi har tillgång till manege och ridbana. Så här kan en vecka se ut :)
Måndag - hoppträning i grupp ca 1 tim för instruktör
Tisdag 20 min skritt i skogen + 45 min dressyrarbete för instruktör
Onsdag Klättring och skogsridning 45 min
Torsdag 45 min dressyrarbete för instruktör
Fredag Vilodag alt. dressyrarbete på egen hand
Lördag Uteritt med mycket skogsridning, tillsammans med hästkompis ca 1-2 tim
Söndag Framskrittning ute 20 min + 45 min markarbete alt. dressyrträning på egen hand

Men veckorna ser olika ut beroende på väder och vind och ibland rider vi bara för instruktör en gång per vecka. En annan vecka är vi på kurs och hoppar terräng eller en tredje vecka under sommaren kantrar vi eller rider dressyrträningen på en åker o.s.v.

Senast ändrad:

vår vecka brukar va så här:

m:lösgörande/halv hårt (inför träning)
t:Dressyr träning (hårt) för tränare:love:
o:Ute ritt (inte jätte hårt)(varva ner eter träning...oftast lite träninsverk :angel:
t:Vila
f:lösgörande/halv hårt
l:Hårt pass själv
s:hoppa lite lätt (oftast bommar och hinder på ca 80 cm) eller ute ritt

Jag rider mina hästar varannan dag och varierar mellan klättring, trav och tempoväxlingar på raka och långa grus/gräsvägar med skritt och trav på lös tygel

Mitt sto rider jag varannan dag (kan ej varje) och jag gör inte upp något schema på något vis.
Jag rider efter hur hästens känns och verkar. Gick det dåligt på banan så rider jag ut nästa gång för att få fram framåtbjudningen tex. och tar till vara på den där och kör lite övningar under turen.
Känner jag att det är någonting som behöver filas lite extra på så gör jag det på banan. Konditionsträning får hon vid uteritterna samt muskelbyggnad.

Min varierande ridning blir att jag varierar vilken väg eller stig jag tar när jag rider. Men så har jag häst som går både att rida och köra så då blir det variation.

Brukar varva ridning och körning med tömkörning och promenader i grimma och om jag har möjlighet så får de följa med som handhäst.

/madelene

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur