vargtand eller benbit?

L

lindberg18

hej

Har lagt in en tråd tidigare som beskriver mitt problem lite ytterliggare, handlar om min 6åriga foderhäst som jag har haft stora problem med tränsning..

För att dra en lång historia kort :

Nyss tagit hästen, haft honom i lite drygt 2 månader. Har ända från början haft problem med att tränsa (endast bettet in i munnen som vart hopplöst) honom och ridit på bettlöst därför. Hans ägare sa att han var kollad i munnen och inga problem men att han haft blåsor och sår i munnen som lite, därav han inte tyckte om att bli tränsad. Bara att träna var hennes förslag.

Tog honom dock till veterinärn för en vecka sedan för att kolla upp detta, då det fortfarande inte blivit bra. Lite bättre dock men inte bra.

Hos vet visade det sig att han hade en lite "grej" just vart vargtanden ska sitta på h.sida. Så vet sa att hon inte kunde säga om det var en bit av vargtanden som blivit kvar efter borttagningen eller om det var en benbitsfragment. Den togs iaf bort, en liten bit på ca 2x3 mm och 1 mm tjock.

Nu till den del som är så underlig.. HAN HAR ALDRIG FÅTT NÅ VARGTÄNDER BORTTAGNA!!

Vad kan detta vara för ngt?? :confused:

Sv: vargtand eller benbit?

Han kanske fått en smäll vid den sidan och vargtanden gick sönder /fraktur ?

Dom behöver ju inte få vargtänder på båda sidor .

Man har helt enkelt glömt bort att man tagit bort dom vid annan undersökning eller om pålle varit ute på foder innan ?

Rena spekulationer ;)

Mia

jaa jag vill ha spekulationer :) bara bra med alternativa lösningar.. jag spekulerar också hejvilt :P

Hans ägare har själv fött upp honom och hon säger att inga vargtänder är borttagna alls, det kunde hon svära på.

Har vart inne på dedär med fraktur vi också, (haft långa funderingar med hans ägare...) Men han har inte visat ngt alls från de och borde vet ha märkt ngt vid undersökningen?

Hon trodde ju också att de var en vargtandsborttagning och att det var kvar från den, men borde hon inte sett att det inte fanns några ärr från borttagningen då?

Red honom nu ikväll på ett bett (första gången sen vi var hos vet. och tog bort den lilla biten.. (9 dar sen) Gick jättelätt att få på de, inga problem alls. Var bara ut en sväng på långa tyglar och skritta honom men testade att ta tyglarna litegranna och han lyssnade jättebra och var inte alls irriterad på bettet eller ngt alls. Om de är så att de kan vara ngn fraktur, borde han inte tyckt att det var obehagligt då att jag tog i tyglarna?

Alltså, när folk nämner fraktur så tänker de nog snarare på att det nog varit en fraktur på själva vargtanden, dvs det skulle vara en bit tand kvar, ingen benbit.

Tycker det låter som en klockren bit tand, kanske hade han en ganska stor vargtand som slagits av för länge sen, av ett bett eller av bus i hagen typ. Behöver inte synas nått speciellt alls efter det.

All heder till dig som inte nöjde dig med ägarens teori :bow: skönt för hästen ,nu blev han glad! :love:

Visst menade jag att det varit /blivit en fraktur på själva vargtanden . Ibland om det finns bitar kvar så kan dessa istället kapslas in och ge besvär när man plockar bort vargtänderna och ibland ger detta problem .

Men i det här fallet låter det som han blivit av med tanden på ett eller annat sätt .?

Vad skönt att allt nu verkar okey med din hästs mun . Förstår att det gjort ont med bett om det tryck på spetsbiten .

Mia

Det blir inga ärr i tandköttet efter en vargtandsborttagning, så det är omöjligt att bedöma i efterhand.

Ibland tappar hästen en vargtand i samband med att de fäller första kindtanden, kan tänkas är det möjligt att det då blir en lite bit kvar (även om det verkar osannolikt). Betydligt vanligare är det då att bettet frakturerar vargtanden och då blir det ofta flisor kvar. Så jag skulle gissa på det sistnämnda; hästen har haft vargtänder/tand som inte uppmärksammats och så har ett hårt tag i bettet eller upprepade små mjuka tag spräckt tanden.

Det finns också en del varianter på vargtand - detta är ju eg bara en tandrest, en rudimentär tand - och den kan variera mkt i storlek. Ibland är det bara som en liten plupp istället för tand.

En fraktur i överkäken verkar mkt osannolikt.

åh tack för svaren!!

Känner mig inte sådär hundra på tänderna och vargtänder och så. Har försökt läsa in mig lite i de iaf.. :)

De var hans ägare som påstod att det skulle finnas ärr efter en borttagning, så jag antog att hon visste vad hon pratade om för hon var då väldigt säker på sin sak och har haft häst sen hon var barn och jobbat i dressyrstall, men vi lär oss alla ngt nytt!

Om de då är så att tanden fallit ur tex pga lite vildhet i hagen, finns roten kvar då och man måste gå in i ta bort den? De är en röntgenplåt som behövs för att kunna se de eller?

tack igen för svar !

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka