Vargangrepp i Värmland.

Sv: Vargangrepp i Värmland.

Det är så det blir när vargstammen är så koncentrerad till ett relativt litet område och de vänjs vid att det inte är farligt att vistas i människors närhet, vilket de faktiskt vänjer sig vid helt på egen hand till slut.

Förmodligen var ungvargen hungrig, vilket drog den in mot byn och en liten terrier är ju ett enkelt byte..

Jätte synd om flickan somblev av med sin bästa vän.
Men det kommer bli synd om vargen med, för jag tror att det kommer bli häxjakt.. Tyvärr.
Det är bäst för den att den fixar något vilt i framtiden att stoppa i magen.

Gnist, har ni vargar i där du bor?
*har lite dålig koll på vart i sverige du befinner dig*:o
Isåfall hur hanterar ni den frågan?

Jo, vi har vargar här, men inte så många så det är inget större problem.

Var en hundägare i höst, som fick sin jämte attackerad och den vargen sköts. Hunden repade sig efter attacken.

Det var mig veterligen den första vargattacken på hund i mina trakter.

Tamdjursmässigt är det inga problem för oss med vare sig lo,björn eller varg då vi har alla beten inhägnade med rovdjursstängsel. Fler borde investera i det tycker jag..

Säger detsamma, trots att jag inte alls bor i sådana områden..
Men man kan även skaffa hund som vaktar fåren.
Men vad jag har förstått såär inte det så utbrett än?
(vanligt?)

Gnist, help me, jag kan inte, jag bor i fel ände av sverige...:o
Men tycker ändå att vargen ska få plats i sverige med.

Nu är ju inte det här den första attacken...
Har varit VÄLDIGT mycket "varg incidenter" i Värmland på ganska kort tid.
Det har till och med beslutats om skyddsjakt inom två revir. Vad jag vet så är iaf en hane skjuten.

Usch vad tråkigt för tjejen.
Jag går i skola i Värmland och det har enligt uppgift knallat omkring vargar bara någon kilometer ifrån samhället vid ett par sjöar.

Att de ger sig på jakthundar i skogen tycker jag inte är så konstigt, det är ju ändå på deras hemmamarker, men detta är nog tredje hunden i Värmland som blir tagen på gården, bara nu i höst. De vargarna kan inte ha alla hemma, vargen ska vara ett skyggt djur men det motbevisar dessa individer. Vad beror detta på? Har de kommit att bo för nära människorns och tappat respekt för några som i deras ögon ska vara rovdjur. Börjar bli mer individer som kommer närmare samhällen. Tyvärr så är det så att efter ngr generationer orädda djur så ser de oss inte som rovdjur mer, utan risken borde finnas att vi blir bytesdjur i deras ögon. Detta gäller INTE alla vargar utan bara de individer som är orädda. Hur ser ni på detta. Ingen häxjakt tack, utan bara framför eran åsikt utan att hänga varandra.

Tja, det var en annan hund som också blev dödad hemma på gården tidigare i höst, här i värmland... Minns inte vart bara.
Själv har jag sett varg ett par gånger i år, men bara på avstånd hittills och det känns faktiskt inte så kul. Inte när man går med snällaste vovven i kvällsmörkret och inte ser längre än vad pannlampan räcker.
Jag vet ju att de inte attackerar människor, men rädslan är ändå så primitiv att det inte hjälper att "veta". Man går ändå på helspänn, speciellt för hundens skull eftersom han är så snäll att han säkert skulle vilja fram och hälsa om vi mötte varg. I hans värld finns inga elaka varelser (förutom farliga grannkatter)

Men, nu går det mot ljusare tider!!! ;)

Knapplån

Hur vet man att en varg inte attackerar människa? Speciellt om det är ett barn så som artikeln säger?

Fy sjutton va läskigt att bo i vargrevir... Jag skulle aldrig våga gå ut utan bössan... Vi bor långt ner i söder, men sambon jagar en del i dalsland, han har dock valt att inte ta med våra hundar till de markerna, då där finns ett vargrevir i grannmarken.

Hur vet du att du vågar gå ut om det finns lösa hundar i närheten? Hur frisk är en tamhund som biter ihjäl en annan hund/katt/får mm? Det är betydligt vanligare med skador orsakade av hundar, även i vargtäta områden utomlands, än vad det är med skador orsakade av vargar. :cool:

håller med, hur många stora hundar är det inte som biter ihjäl små hundar och kattar? och får också för den delen...

klart det är olustigt att ha vargen så nära inpå... men relativt sätt så är den inget större hot.

tycker dock man borde fundera ut olika sätt att skrämma vargar på så dom håller sig undan.... typ skjuta raketer efter dom eller nåt. :p

Det undrar jag med.

Bor i ett område med en hel bunt "kamphundsblandisar" med minst sagt oseriösa ägare. SÅ här ryker det nog mer småhundar än vad det gör i ett vargrikt område. Men ingen bryr sig det minsta :cry:

Hundar skadar dessutom väldigt männsikor,men ingen är rädd för att ta barnen och hunden med ut på stan,däremot ute i skogen där det ev kan finnas EN varg inom 10 mils radie, jag får inte det att gå ihop.:confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 034
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 067
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka