varg o häst???

Moppa123

Trådstartare
vet inte var tråden ska ligga?! men flytta den gärna om jag lagt den fel...

Det är så här, för första gången i mitt liv så har jag sett varg ( Jag TROR det var varg, det har nämnts i tidning osv så jag kanske är påverkad) hur som helst så åkte jag från landet där jag har mina två hästar på sommar bete.

Ni som har mer erfarenhet av varg än mig, snälla säg att vargar inte attakerar 2 vuxna hästar i hage :)

jag har ingen möjlighet att ta in hästarna på natten för jag har helt enkelt inget stall.

vargen är, vad jag vet, ensam ... visst bör de ändå ge sig på lite mindre djur än hästar?! eller måste jag åka tillbaka o campa vid hagen med långpisk om vargen kommer?!
:confused:

Sv: varg o häst???

Tror INTE att en ensam varg attackerar så stora djur som hästar, de behöver vara fler för att fälla stora byten. Sedan är vargar extremt skygga djur så har du hästarna nära bebyggelse så är det nog absolut ingen fara.

Ett rovdjur väljer lättare byten än en stor häst om den har möjligheter. Att anfalla ett så pass stort djur medför risk för egna skador och nu finns det ju gott om smådjur i naturen så den klarar sig fint på kid, harar mm.

TACK båda för era svar :) det var precis vad jag ville höra, och vad jag gissade mig till ...
men när man sitter mitt i stan mitt i natten så börjar jag alltid att elda upp mig vad som kan hänta mina hästar i hagen :)
TACK för era svar igen :)

En ensam varg tar inte en fullvuxen häst. Om inte det inte är typ minishettisar... Var bor du eftersom du har varg runt knuten?

Jag bor i östersund och har hästarna i en by strax utanför stan.
Jag måste dock betona att jag inte är helt säkert på att det var en varg jag såg,
men eftersom de sagt i bla tidningen att folk har sett varg så blev jag lite fundersam. ( jag vet ju inte om de vet mer än mig ang hur vargar ser ut :) )

DOCK så är hästarna fortfarande i hagen och helt vid liv så jag antar att ni har helt rätt att de inte ger sig på dem :)

Tydligen så ska det ha varit en (eller två) ung varg som var väldigt nyfiken av sig .....

men så länge de lämnar mina hästar i fred så är jag glad :)
När man inte är van vid dessa rovdjur så blir man ju lite nojjig, samma sak med björn som de tydligen oxå observerat i närheten av byn .....

Senast ändrad:

*lånar*

Hur stor är risken att en Björn tar ens häst?

Som tur är behöver jag inte oroa mej för varg (än) vad jag vet :crazy:
Men björn har det sagt att det går här i kring. :eek:

Jag bor lite avsides men har stall och hagar intill huset.
Det jag är orolig över är att nersidan av hagen går mot skogen och den ser man inte när man är vid huset/i huset.

En björn skulle alltså ändå kunna obemärkt anfalla hästarna. :crazy:

Pappa tycker jag ska ta in hästarna på natten.
Men nå tycker jag att det borde finnas lättare byten i skogen.
Dom är väl så pass skygg att dom inte går fram där dom känner vittring av folk och fä? Eller...?

Ursäkta att jag frågar lite här oxå, men tänkte att det var snarlikt... :D

Björn ser jag som betydligt större risk än varg. En björn är stor nog att kunna slå en häst själv och det har hänt att de gett sig på djur nära gårdar, så har du mycket björn i området skulle jag lyssna på pappa och ta in hästarna över natten eller flytta dem närmare huset och inte ha dem i hagen som går neråt skogen till.

Moppa123 skrev:
vargen är, vad jag vet, ensam ... visst bör de ändå ge sig på lite mindre djur än hästar?! eller måste jag åka tillbaka o campa vid hagen med långpisk om vargen kommer?!
:confused:

Jag vill verkligen inte skrämma dig men vi har tre hästar hemma. Ett travarsto, en travarhingst och så en minishettis. När vi kom hem en fredag kväll fanns det inte en stolp kvar i hagen och det var tråd överallt. Hästarna gick bakom huset (tillsammans hingst och ston) och travarstoet var alldeles sönderrivet på bakdelen.
Det har varit experter ute och de är inte överens men mkt tyder på att det är varg som rivit henne. (De säger att det är ett rovdjur) I vårt område finns det 4 vargar varav en är en ensam ungvarg. Det är den ensama kraken som vi tror har gett sig på henne, han har kanske inte lärt sig tekniken för att fälla ett djur än och därför inte lyckats döda henne.
Vi vet naturligtvis inte säkert om det är vargen, men väldigt mkt tyder på det. Veterinären som var ute och gav henne stelkramp sa att det ABSOLUT INTE var hingsten som skadat henne.

Jag hoppas att du kan få en trevlig sommar ändå utan att behöva vara orolig för dina hästar.
MVH Lillan

Risken att björn tar hästar/ponnyer är beroende på födotillgång, årstid och hur "lätta" byten hästarna är.

Jenny- som är mycket orolig över att björnarna härikring ska ta mina små shettisar.

Vi har haft varg här, 2003. De raidade vilt i området, tog ett satans massa får (och två alpackor). Tog får i hagen hos grannen flera gånger, bara några hundra meter från hästarnas hage. Inte speciellt rädd heller, gick att komma en av dem såpass nära som 50 meter (!).

Bönderna vaktade i skift med geväret i näven, länsstyrelsen beviljade astronomiska summor för viltkomplettering av stängslen (så nu har vi senavskärartråd längs bästa ridvägen, en blank järntråd 1½ dm ut från staketet, 2½ dm ovanför mark..finfint att skära av senor påom hästen börjar dansa runt och går in i stängslet..dold av gräs är den med..himla fiffigt..).

Jag hade FÖL 2003 och no need to say att jag INTE var road av vargen. jag var HYFSAT trygg i att den skulle käka får först, men när nästan alla bönder hade vargsäkrat sina fårhagar började jag bli nervig. Ringde länsstyrelsen och frågade om jag också kunde få ersättning för att komplettera stängslen. NEJ, gäller inte hästar sa gubben på länsstyrelsen. Jag pep..'Men jag bir i X by, och jag har för sjutton FÖL på gården?', varvid gubben sa 'jävlars, bor du i X by? Hmm, ja då var det ju en annan sak, du, skicka in en ansökan så ska jag se till att vi gör ett undantag och beviljar den!'. Så länsstyrelsen var iaf inte helt trygg i förvissningen att vargen här inte skulle gå på små söta arabföl när fåren var bakom lås och bom =/

Iaf, vargarna (fast det var såvitt alla vet bara EN av dem som gick sådär nära och tog tamboskap) försvann strax efter, syntes inte till mer (och är förhoppningsvis stendöd) och fölet är 2½ idag..och min hage är fortfarande inte rovdjurssäkrad.

Vi har haft lo väldigt nära hagarna med, och de har inte ens varit in.

Så, säg att det är en lat (van att ta tamdjur) och hungrig varg och det är små hästar och det är det enda som finns att äta - så visst kan varg göra ett försök på hästar. Men det tillhör INTE vanligheterna. Men säker kan man inte vara.. Men en NORMAL varg går inte på tamdjur före rådjurkid och annat 'naturligt' byte som det vimlara v i skogarna såhär års. Men har d elärt sig att ta för sig av dukat bord kan de bli lite mer benägna att gå på 'lätta' byten (dvs de som är instängslade och 'mycket mat på samma ställe', som en fårhage), men det tar ett tag innan en stor häst betraktas som 'lätt byte' ändå.

ursh, jag hoppas verkligen att mina hästar slippper få besök i hagen :(
hade ju varit väldigt skönt att kunna stänga in dem på nätterna, men nu har jag iaf dragit hagen upp till huset nära lysen och byn så vore ju tusan om vargen/björnen kommer dit!!

ursh, otäckt när man inte vet hur man ska göra :(

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Roheryn
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 218
Senast: Shixle
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.