Varg i farten...

norrland65

Trådstartare
Vet absolut inte om tråden ligger rätt. Hittar lixom ingen bra plats för den. ;)

Men saken är den att våra hästar går ute när det är fint väder. Lugnt och milt, då är de ute hela natten. Vid sämre väder tar vi in dom.

Men nu har vi hört av grannar att de sett vargspår i skogen. Tydligen har det konstaterats att det finns vargar 5-6 mil bort, och nu misstänker man att dessa vandrat till våra trakter. Länsstyrelsen ska kontaktas, så att deras spårare kan bestämma om det är varg eller inte.

Men frågan är om hästarna kan gå ute? Hur vanligt är det att varg attackerar hästar? Framförallt när hagarna ligger i anslutning till bostadshus (flera). Någon som vet?

Norrland

Sv: Varg i farten...

Vi har haft varg som har strukit omkring i skogen bakom våra hagar.
Hunden har reagerat och gått och vädrat + att vi har hittat spår och pälsrester.

Men hästarna har de inte rört eller verkar inte ens ha varit i närheten av, men då vet vi inte heller ifall det bara är en varg eller om de är fler.

Springer även massa rådjur där, och det är bara ett som har påträffats skadat.

Så jag vet faktiskt inte, är det en ensam varg går den nog inte på hästar. Men ifall det är en hel flock... då vet jag inte. :confused:

För några år sedan försvann 2 hästar från en hage några mil härifrån.. Den ena kom tillbaka men den andra gjorde aldrig det.. Man hittade dock "rester" av den som jag förstog det. Det va en liten shettis som "påstås" ha blivit tagen av vargar.

Är det en vargflock så hade jag nog varit lite nojjig. Kan de ge sig på älgar så kan de nog ta en häst.

Men frågan är om de rör sig så nära huset, vargar är ju skygga djur.

Risken att de ger sig på hästar är minimal. Då ska den isf jaga i en större flock, vilket inte är vanligt. De skyr dessutom elstängel så se till att strömmen fungerar.

Nej, egentligen är det inte så stor risk, tror jag, i och med att hagarna ligger vid bostadshus. Det är säkert så att elstaketen skrämmer varg också.

Men man blir lite nojig! :)

Går ens varg på så stora djur som häst?

Norrland

Jo visst går de på älg. Har taget några runt vår trakten här, kalvar och en stor tjur som är större än mina hästar. De har varit runt gården och taget får. Har gått genom el staket utan problem, attackerat min valhund och i stortsätt bryde inte alls att jag stog och tittade på den när h*n var klart med allt.:grin: dvs så skygga var den inte.

bortsätt från det så har jag svårt att tror en varg ska ge sig på en flock av hästar men en ensam häst är mer i fara kan jag tror. Men en flock av varg skulle jag inte ville har mina hsätar utan utsikt på.

Tror inte en ensam varg ger sej på hästar. När vi hade varg runt hagen så gick hästarna i "fullt sken" (livrädda). Det var inte lätt att få in dom i stallet.

Är det en vargflock så hade jag nog varit lite nojjig. Kan de ge sig på älgar så kan de nog ta en häst.

Men frågan är om de rör sig så nära huset, vargar är ju skygga djur.

Det är inte alla som är skygga, tyvärr.
Flera SÄLLSKAPShundar har blivit tagna häromkring den senaste tiden, då de bara gått runt husknuten för att kissa kvällen. Otrevligt när de blir för närgångna.

Kan berätta en lite komisk sak. Hingsten jag rider står långt uppe i skogarna på en liten gård och går ute dygnet runt. Förr förra året så kom det en varg in i hagen där hingsten gick och när hans ägare kollade ut så lekte hingsten med vargen :O man tror ju vargen skulle gå på hingsten men dem lekte precis som gårdens hundar gör med arabhingsten xD .

Själv blir jag skeptisk och rädd när vargar är i förbifarten.

Jag tror inte det är någon risk att tala om i sammanhanget, större risk att dina hästar skadas av trafiken eller av människorna i bostadsområdet. Med tanke på att jag bara har hört talas om en gammal shettis som strövade lös utan hage som blivit vargriven så tror jag inte det är någon risk att dina hästar drabbas när ingen annans gör det.

Jag tror faktiskt inte att en hungrig varg blir bortskrämd av elstaketet..
jag skulle ta in hästarna för säkerhets skull

EN hungrig varg tar nog inte en fullvuxen, stor häst. Men är det en flock så skulle jag ta in hästarna...:crazy: Det jag är mest rädd för när vargarna smyger runt här (grannen såg en springa över vägen för ett par dagar sen), är att dom ska skrämma hästarna så dom går i fullt sken och springer iväg och vi får svårt att få tag i dom igen.....

Att dom kan ta stora hästar därom råder inga tvivel ,däremot är det inte vanligt. Själv skulle jag vara mera rädd för skrämda hästar och ryttare vid uteritt.Vanliga stängsel är värdelösa mot varg det behövs 5 trådigt välskött 130cm högt stängsel med kraftig ström i för att hålla varg ute

Tack för alla svar.!

Det löste sig, eftersom det visade sig när länsstyrelsens spårare kollat att det inte var varg, ändå. Som tur är.

Men frågeställningen är intressant ändå, eftersom det finns varg bara några mil bort. Så risken är ju stor att de vandrar förbi här också.

Norrland

När vi hade varg ett par km härifrån så var jag aldrig orolig för hästarna, halvblod och shettisar. Dels så finns det så gott om vilt här i form av hare, rådjur, hjort och älg + massor med fågel , dels så hatar mitt halvblod hundar så ett hunddjur som går in i hagen gör det på egen risk. :devil: Hon anfaller med frambenen, siktar och slår. Den som kommer in brukar snabbt komma ut.

Tyvärr så sköts vargen några månader senare. :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 280
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 709
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 712
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar