Varför vill ingen ha praktikanter??

Det är jättebra med praktikanter. Om de är bra. Oftast är det tyvärr så att de skapar mera arbetsuppgifter åt den ansvarige på arbetsplatsen.

Och den bistra sanningen är att den nyutbildade oftast får klara sig själv från dag ett. Det är fel, men det bara blir så. Vi har inte tid att handleda vikarier eller nyanställda.

Jag kan tänka mig att det är väldigt olika vad en praktikant kan göra på 8 veckor inom olika branscher. Inom det jag jobbar med skulle det vara fullständigt värdelöst att ta in en praktikant för bara 8 veckor. Det krävs nog minst 5 månader om vi ska få ut något av praktikanten och om praktikanten ska få ut något mer än sysselsättning och utökat kontaktnät.

Vi, som i min arbetsgivare, tar emot praktikanter ibland men då handlar det om halvårslånga praktikperioder. Jag hjälper gärna studenter fram och tog bl a fram ett examensabete förra våren där jag tog in två civilingenjörsstudenter som jag handledde, men det är ju viktigt att både studenterna och företaget tjänar på det.

Lägget ligger så att jag ska ut på min sista praktik nu om två veckor, en period på 8 veckor. Men hur kommer det sig att ingen vill ha praktikanter? Jag har pratat med 9 företag som jobbar med den inriktningen inom det jag utbildar mig till och vill jobba med (och detta är vad som finns här i södra skåne)- men alla säger nej vi har ingen tid, men du är jäätte välkommen på intervju/samtal när du har tagit din examen!

Jag fattar inte, här har företagen chans att visa mig hur just deras företag fungerar och utbildar /hänvisar mig i den riktiningen dem har användning för Helt gratis i 8 veckor, men istället vill dem vänta tills jag tar min examen ( 2 veckor efter min praktik) för att då anställa mig och behöva betala lön för samma utbildning!?!

Behövde gnälla av mig lite kände jag. Är det bara jag som upplevt detta??

För mig innebär praktikant att jag allt som
oftast får in en person jag inte kan sysselsätta på ett vettigt sätt.

Men de får de ju - i form av utbildad personal.

Det är just tankesättet "vinstlotter" och "nitlotter" som är problemet. Och om man bara drabbas av "nitlotter" så misstänker jag att problemet ligger hos praktikplatsens organisationskultur snarare än hos praktikanterna. Det är något som felar om man inte lyckas ta sig an en enda praktikant.

Fast problemet är väl att det inte finns någon garanti för att praktikanten kommer att ge någonting tillbaka. En anställd är anställd. En praktikant är en potentiell framtida anställd. Har man en snäv budget är det kanske inte aktuellt att investera på ett osäkert kort.

Fast problemet är väl att det inte finns någon garanti för att praktikanten kommer att ge någonting tillbaka. En anställd är anställd. En praktikant är en potentiell framtida anställd. Har man en snäv budget är det kanske inte aktuellt att investera på ett osäkert kort.

Fast man kan inte tänka i ett individperspektiv. Oavsett hur usel en praktikant än är så får företaget tillbaka det när de ska anställa en nyutexaminerad person - som har gjort sin praktik på ett annat företag.

Jag läser en yrkesutbildning där praktiken är en fjärdedel av utbildningen, och ingen i min klass har haft svårt att få praktikplats. De allra flesta praktikplatserna tar dessutom mer än gärna emot praktikanter igen.
Det krävs ju en del av en praktikant dock, att man kan tänka själv och tar egna initiativ. På min förra praktikplats (10 veckors period) fick jag produktionsleda ett projekt med ett av de större mediaföretagen i Sverige som kund, trots att produktionsledning inte är mitt område egentligen. Guld värt för mig att få den erfarenheten, och guld värt för min praktikplats som inte hade personal att fylla den platsen med utan att andra projekt blev lidande.

Det känns som att det är väldigt olika från bransch till bransch?

Det som gjorde att vi slutade ta emot praktikanter var att de gjorde för mycket fel som gick ut över kunderna. Nyanställda brukar ju också göra fel i början men då brukar det ju bli bättre och bättre. När praktikanten äntligen började göra någon nytta så var det dags för nästa.

För att göra det hela ännu trevligare har de flesta praktikanterna varit väldigt dåliga på att komma i tid. Det var dessutom flera som inte brydde sig om att dyka upp vissa dagar utan att meddela varför de var borta.

Fast man kan inte tänka i ett individperspektiv. Oavsett hur usel en praktikant än är så får företaget tillbaka det när de ska anställa en nyutexaminerad person - som har gjort sin praktik på ett annat företag.

Och alldeles oavsett hur strålande en praktikant är så måste det avsättas en handledare. En person som därmed inte kommer kunna utföra alla sina ordinarie uppgifter i företaget vilket innebär att 1) produktiviteten sjunker eller 2) övriga anställda får en tyngre arbetsbörda eller 3) det måste tas in en vikarie. Alldeles oavsett kostar det pengar och det är inte självklart att ett företag har råd med den kostnaden.

Det är en sak att den kostnaden måste tas för att köra in en nyanställd utan erfarenhet. Det är en annan sak att ta den kostnaden och veta att man inte kommer få tillbaka någonting på en gång.

Som sagt, i stora företag är det antagligen en liten kostnad i det stora hela, men för ett litet eller medelstort företag som inte gör några enorma vinster kan det vara en oacceptabel kostnad.

Och alldeles oavsett hur strålande en praktikant är så måste det avsättas en handledare. En person som därmed inte kommer kunna utföra alla sina ordinarie uppgifter i företaget vilket innebär att 1) produktiviteten sjunker eller 2) övriga anställda får en tyngre arbetsbörda eller 3) det måste tas in en vikarie. Alldeles oavsett kostar det pengar och det är inte självklart att ett företag har råd med den kostnaden.

Det är en sak att den kostnaden måste tas för att köra in en nyanställd utan erfarenhet. Det är en annan sak att ta den kostnaden och veta att man inte kommer få tillbaka någonting på en gång.

Som sagt, i stora företag är det antagligen en liten kostnad i det stora hela, men för ett litet eller medelstort företag som inte gör några enorma vinster kan det vara en oacceptabel kostnad.

Men det är ju självklarheter.

Jag kan kontra med en halmgubbe: Så du menar att inga företag därför bör ta emot praktikanter? Tänk om sjukhus resonerade så om blivande läkare och sjuksköterskor, eller skolor om blivande lärare.

Men jag måste säga att det känns ju skönt att jag inte är den enda som upplever det såhär!

Jag förstår att det kostar tid, engagemang och pengar att ha praktikanter, men då kan företagen inte komma och gnälla sen att det inte finns utbildad personal att tillgå, för vi som försöker utbilda oss till yrkena får ju ingen chans att visa upp oss.
Just nu jagar jag smulor för att få en plats där jag vill vara.

Måste ju uppdatera och berätta att jag trotsallt hittade en praktikplats och jag kunde inte hamnat på ett bättre ställe! Så med lite jävlarimig och en massa tjat så lyckades jag hitta! :rofl::rofl:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 611
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
898
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 891
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama