Varför vill ingen ha praktikanter??

Jag tycker det är tvärt om.. Har min tredje praktikperiod nu, (har haft 6 veckor, 10 veckor och nu 10 veckor igen) och jag har fått komma på intervju och blivit erbjuden plats på alla ställen jag frågat om praktik.

Kanske beror det på område?

På det stället jag jobbade tidigare hade vi praktikanter på labbet i flera omgångar. Vi passade då på att låta praktikanten göra olika försök, som vi av olika anledningar inte hunnit med själv. Sista gången var det en person, som var tvungen att åka kollektivt. Hen hade fått lov av skolan att åka hemifrån när skolan började och var tvungen att åka hem, så hen var hemma ca 17. Eftersom resan bestod av flera byten, lämnade det ca 4-5 timmar effektivt arbete kvar. Dessutom uteblev personen vid ett flertal tillfällen. Jag kan säga att den arbetsplatsen är inte helt sugna på att ta emot fler praktikanter...

Jag tror företag tycker att det inte ger så mkt. De måste avsätta mkt tid utar att få så mkt arbetsprestation tillbaka.
Dessutom har de praktikanter vi hat haft också haft många egna projekt dvs de ska skriva en uppgift om arbetsplatsen, de ska intervjua chefer etc. Vilket gjorde att de i verkligeten enbart kunde jobba några timmar om dan. Och då skulle man hitta arbetsuppgifter som passar för några timmar om dan. Svårt!
Samtidigt är det ju bra att folk säger nej om de inte kan erbjuda ngt bra till praktikanterna. Jag har också sett mkt negativt inom Häst branschen dvs arbetsgivare som bara har praktikanter och inga fast anställda.

Som arbetsledare i mitt område så måste jag säga som många här säger. Praktikanter tar tid!

I mitt område finns det även utbildningar med långa praktikperioder på 3-14 veckor. Det känns omöjligt att under en lång tid hålla någon som inte bör arbeta själv eller överta anställdas arbetsuppgifter (praktik ska ju vara lärande). Vilket gör att visst tar vi in praktikanter, men måste tyvärr säga att ambitionen till en fullgott försök för praktikanterna har gått ner rejält eftersom det finns massor med andra arbetsuppgifter som måste göras i verksamheten.

Lägget ligger så att jag ska ut på min sista praktik nu om två veckor, en period på 8 veckor. Men hur kommer det sig att ingen vill ha praktikanter? Jag har pratat med 9 företag som jobbar med den inriktningen inom det jag utbildar mig till och vill jobba med (och detta är vad som finns här i södra skåne)- men alla säger nej vi har ingen tid, men du är jäätte välkommen på intervju/samtal när du har tagit din examen!

Jag fattar inte, här har företagen chans att visa mig hur just deras företag fungerar och utbildar /hänvisar mig i den riktiningen dem har användning för Helt gratis i 8 veckor, men istället vill dem vänta tills jag tar min examen ( 2 veckor efter min praktik) för att då anställa mig och behöva betala lön för samma utbildning!?!

Behövde gnälla av mig lite kände jag. Är det bara jag som upplevt detta??
Av ren nyfikenhet undrar jag hur långt i förväg du började söka praktik.

Jag gick omvårdnads i vuxenklass för drygt tjugo år sedan. Det ingick att vi skulle bli mentalskötare också, men av oss sexton var det bara två som fick praktisera inom vanlig psykiatri. Resten av oss hamnade på demensvård. Psykiatriläraren var inte alls nöjd med det. Men nästan alla av oss skulle jobba som undersköterskor så för den delen var det kanske inte någon stor förlust.

Värre är att man tar in elever på rörmokarprogrammet utan att garantera praktikplatser åt alla. Känner en kille som fick avbryta utbildningen bara för det. Hans pappa hade gjort sitt bästa för att hjälpa honom att få en praktikplats men tyvärr. Det är brist på rörmokare och det är mest därför.

Fast alla företag är beroende av att det finns kompetent och utbildat folk. Det vinner de på. Att inte vilja ta emot praktikanter är att åka snålskjuts anser jag. Det kommer att sluta med rent teoretiska utbildningar där nyanställda inte har någon som helst praktisk erfarenhet av det yrke som de ska ägna sig åt. Det, om något, är kostsamt för företagen.
Det är många företag som vill ha nyutexaminerade som har flera års erfarenhet, men hur ska de få erfarenhet om de inte ens får chansen att prova? Den ekvationen går sällan ihop.

Sen är det skillnad på praktikanter och praktikanter, vissa visar verkligen framfötterna och vill jobba och dom vinner företagen på i längden om de skulle vilja anställda. Dom andra som helst inte vill jobba kostar bara massa onödig tid både för dom själva och för företaget, och tyvärr tror jag den här sista typen av praktikanter är rätt vanlig. Kanske förvisso beror lite på vilket område också, men jag har stött på några sådana tråkigt nog.

Själv var jag den där praktikanten som visade framfötterna när jag praktiserade och det ledde i sin tur att jag fick jobb där jag praktiserad och idag är jag tillsvidareanställd. I mitt fall fick jag söka till många olika företag innan jag fick min praktik, men det var värt det och jag ångrar inget. Så ge inte upp TS. :up:

Det är många företag som vill ha nyutexaminerade som har flera års erfarenhet, men hur ska de få erfarenhet om de inte ens får chansen att prova? Den ekvationen går sällan ihop.

Precis. De vill få fördelarna med att andra företag erbjuder praktikplatser, men vill inte själva bidra.

Precis. De vill få fördelarna med att andra företag erbjuder praktikplatser, men vill inte själva bidra.
Ja, praktikanter är väl lite som att spela på lotto, ibland hittar man vinsten och då är den guld värd men det kostar oftast att nå den, men det kan vara värt det i slutänden också beroende på hur mycket man fått kosta på innan man hittat den. Kanske många företag råkat ut för "nitlotter" och tröttnat?
Sen sprider sig ryktet om många "nitlotter" som skapar dålig stämning även för "vinsterna", kanske. :/

Ja, praktikanter är väl lite som att spela på lotto, ibland hittar man vinsten och då är den guld värd men det kostar oftast att nå den, men det kan vara värt det i slutänden också beroende på hur mycket man fått kosta på innan man hittat den. Kanske många företag råkat ut för "nitlotter" och tröttnat?
Sen sprider sig ryktet om många "nitlotter" som skapar dålig stämning även för "vinsterna", kanske. :/

Fast "nitlotterna" är ju priset man får betala om man vill få kompetent arbetskraft. Egentligen borde alla företag ha en person som har som arbetsuppgift att introducera och handleda praktikanter.

Fast "nitlotterna" är ju priset man får betala om man vill få kompetent arbetskraft. Egentligen borde alla företag ha en person som har som arbetsuppgift att introducera och handleda praktikanter.
Jo, men om du bara får "nitlotter" och inga vinster då tröttnar man, för vem vill lägga ner tid och pengar när de inte får något tillbaka? Visst vinster dyker upp också, men de är sällsynta tyvärr varför vet jag inte. :/

Vi tar emot praktikanter men vi samarbetar med en utbildning så vi tar i samråd med lärarna ut lämpliga kandidater för det vi gör. Vi skulle inte ta emot en random person som ringer och frågar efter praktik.

Hej!

Jag har både varit och haft praktikanter och kan säga att ska det bli krävs det att handledaren lägger ner ganska mycket arbete på planering och hitta lämpliga uppgifter. Det kan visa sig att praktikanten är mycket bättre än man tänkt eller mycket sämre och då måste man planera om för att få ihop det. Det tar tid och engagemang att ha praktikanter och jag har full förståelse för om man inte anser att man har tid.

/Lavinia, som fick 3 praktikanter som inte kunde någonting 1 år in i utbildningen.

Har haft praktikanter som fått väl avvägda uppgifter utifrån vad de velat fortsätta utbilda sig till. Då det innebar mycket förberedelser och inläsning av fakta blev resultatet att praktikanten konstaterar att "jag är inte i skolan nu och ska inte läsa en massa papper" ville jag diskutera uppgiften sågs det som läxprov osv. Praktiken avbröts efter 2/3 av tiden och då var praktikantens uppfattning om allt att hon inte ville. Det räcker med en sån upplevelse för att släcka allt intresse för ytterligare praktikanter. Det finns inte tid idag för att varje vecka diskutera och försöka motivera eller hitta ännu en uppgift som möjligen skulle kunna fungera - och ja vi var flera som var engagerade i en persons praktik

Om man anställer någon så investerar man i den personen. Det tar tid att lära upp personen men efter ett tag får man en pay off på personen i fråga.

En praktikant investerar man samma tid i men denne försvinner efter 8 veckor och ger aldrig pay off.

Vi brukar ha break even efter 6 månader och oftast pay off efter ett år. De första 6 månaderna är tärande både på nyanställd och handledare.

Det är oerhört krävande att nyanställa. Ännu mer med en praktikant som ska ha med sig saker i bagaget när den lämnar arbetsplatsen. Det är som att ge bort pengar.

För stora företag går det nog att gömma kostnaden. För mindre företag skulle jag säga att det är omöjligt i alla fall i min bransch.

Mvh Miks

Som flera andra har skrivit - praktikanter tar tid och energi. Det är långt ifrån flertalet som dessutom tar sin praktikperiod på allvar. I hektiska perioder så har jag valt att inte plocka in praktikanter, för att man inte hinner med och jag som vill vara seriös vill ju ge praktikanten en så bra och lärorik upplevelse som möjligt. Dessutom nekar jag personer som har för kort praktikperiod och Max tagit en person i taget. De ställen du ts har frågat - tar de inte emot praktikanter alls eller har de inte tid den period du har sökt?

Jo, men om du bara får "nitlotter" och inga vinster då tröttnar man, för vem vill lägga ner tid och pengar när de inte får något tillbaka? Visst vinster dyker upp också, men de är sällsynta tyvärr varför vet jag inte. :/

Men de får de ju - i form av utbildad personal.

Det är just tankesättet "vinstlotter" och "nitlotter" som är problemet. Och om man bara drabbas av "nitlotter" så misstänker jag att problemet ligger hos praktikplatsens organisationskultur snarare än hos praktikanterna. Det är något som felar om man inte lyckas ta sig an en enda praktikant.

Det är något som felar om man inte lyckas ta sig an en enda praktikant.

Eller så har man kanske inte en bransch som fungerar för mottagande av praktikanter? Små företag har ju t ex sällan möjlighet att avsätta en anställd för att ledsaga en praktikant. Det blir på tok för dyrt.

Vi har fått erbjudande om att arbetsträna personal, men fått tacka nej trots att det till del varit betalt. VI har inte råd att plocka ut erfaren personal för att handleda oerfaren praktikant, då går vi i konkurs.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 611
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
898
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 891
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama