Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Av ren nyfikenhet undrar jag hur långt i förväg du började söka praktik.Lägget ligger så att jag ska ut på min sista praktik nu om två veckor, en period på 8 veckor. Men hur kommer det sig att ingen vill ha praktikanter? Jag har pratat med 9 företag som jobbar med den inriktningen inom det jag utbildar mig till och vill jobba med (och detta är vad som finns här i södra skåne)- men alla säger nej vi har ingen tid, men du är jäätte välkommen på intervju/samtal när du har tagit din examen!
Jag fattar inte, här har företagen chans att visa mig hur just deras företag fungerar och utbildar /hänvisar mig i den riktiningen dem har användning för Helt gratis i 8 veckor, men istället vill dem vänta tills jag tar min examen ( 2 veckor efter min praktik) för att då anställa mig och behöva betala lön för samma utbildning!?!
Behövde gnälla av mig lite kände jag. Är det bara jag som upplevt detta??
Det är många företag som vill ha nyutexaminerade som har flera års erfarenhet, men hur ska de få erfarenhet om de inte ens får chansen att prova? Den ekvationen går sällan ihop.Fast alla företag är beroende av att det finns kompetent och utbildat folk. Det vinner de på. Att inte vilja ta emot praktikanter är att åka snålskjuts anser jag. Det kommer att sluta med rent teoretiska utbildningar där nyanställda inte har någon som helst praktisk erfarenhet av det yrke som de ska ägna sig åt. Det, om något, är kostsamt för företagen.
Det är många företag som vill ha nyutexaminerade som har flera års erfarenhet, men hur ska de få erfarenhet om de inte ens får chansen att prova? Den ekvationen går sällan ihop.
Ja, praktikanter är väl lite som att spela på lotto, ibland hittar man vinsten och då är den guld värd men det kostar oftast att nå den, men det kan vara värt det i slutänden också beroende på hur mycket man fått kosta på innan man hittat den. Kanske många företag råkat ut för "nitlotter" och tröttnat?Precis. De vill få fördelarna med att andra företag erbjuder praktikplatser, men vill inte själva bidra.
Ja, praktikanter är väl lite som att spela på lotto, ibland hittar man vinsten och då är den guld värd men det kostar oftast att nå den, men det kan vara värt det i slutänden också beroende på hur mycket man fått kosta på innan man hittat den. Kanske många företag råkat ut för "nitlotter" och tröttnat?
Sen sprider sig ryktet om många "nitlotter" som skapar dålig stämning även för "vinsterna", kanske. :/
Jo, men om du bara får "nitlotter" och inga vinster då tröttnar man, för vem vill lägga ner tid och pengar när de inte får något tillbaka? Visst vinster dyker upp också, men de är sällsynta tyvärr varför vet jag inte. :/Fast "nitlotterna" är ju priset man får betala om man vill få kompetent arbetskraft. Egentligen borde alla företag ha en person som har som arbetsuppgift att introducera och handleda praktikanter.
Jo, men om du bara får "nitlotter" och inga vinster då tröttnar man, för vem vill lägga ner tid och pengar när de inte får något tillbaka? Visst vinster dyker upp också, men de är sällsynta tyvärr varför vet jag inte. :/
Inte bara, lite beror dels på praktikantens inställning också. Även om man har en bra handledare, men är praktikanten ointresserad så kvittar det hur bra handledaren är. Det finns alltid två sidor av myntet. :/Får man bara nitlotter beror nog resultatet på brist på handledning.
Jo, men om du bara får "nitlotter" och inga vinster då tröttnar man, för vem vill lägga ner tid och pengar när de inte får något tillbaka? Visst vinster dyker upp också, men de är sällsynta tyvärr varför vet jag inte. :/
Det är något som felar om man inte lyckas ta sig an en enda praktikant.