Varför vill ingen ha praktikanter??

BobberiBoo

Trådstartare
Lägget ligger så att jag ska ut på min sista praktik nu om två veckor, en period på 8 veckor. Men hur kommer det sig att ingen vill ha praktikanter? Jag har pratat med 9 företag som jobbar med den inriktningen inom det jag utbildar mig till och vill jobba med (och detta är vad som finns här i södra skåne)- men alla säger nej vi har ingen tid, men du är jäätte välkommen på intervju/samtal när du har tagit din examen!

Jag fattar inte, här har företagen chans att visa mig hur just deras företag fungerar och utbildar /hänvisar mig i den riktiningen dem har användning för Helt gratis i 8 veckor, men istället vill dem vänta tills jag tar min examen ( 2 veckor efter min praktik) för att då anställa mig och behöva betala lön för samma utbildning!?!

Behövde gnälla av mig lite kände jag. Är det bara jag som upplevt detta??

Jag kan på ett sätt förstå dom. Ett seriöst företag vill ju kunna vara en bra praktikplats och vara bra på att ta hand om sina praktikanter - det tar tid. Det tar mer tid än vad praktikanterna är "produktiva" i många fall.

Lägget ligger så att jag ska ut på min sista praktik nu om två veckor, en period på 8 veckor. Men hur kommer det sig att ingen vill ha praktikanter? Jag har pratat med 9 företag som jobbar med den inriktningen inom det jag utbildar mig till och vill jobba med (och detta är vad som finns här i södra skåne)- men alla säger nej vi har ingen tid, men du är jäätte välkommen på intervju/samtal när du har tagit din examen!

Jag fattar inte, här har företagen chans att visa mig hur just deras företag fungerar och utbildar /hänvisar mig i den riktiningen dem har användning för Helt gratis i 8 veckor, men istället vill dem vänta tills jag tar min examen ( 2 veckor efter min praktik) för att då anställa mig och behöva betala lön för samma utbildning!?!

Det tar tid som kostar pengar som kan vara bortkastat om du inte börjar jobba där sedan.

å
Jag kan på ett sätt förstå dom. Ett seriöst företag vill ju kunna vara en bra praktikplats och vara bra på att ta hand om sina praktikanter - det tar tid. Det tar mer tid än vad praktikanterna är "produktiva" i många fall.

Fast vänd på det, eftersom det är personalbrist inom mitt yrke så måste dem ju anställa oss "nybörjare" senare ändå, och då har dem ju missat sin chans att utbilda oss och lyckas få oss intresserade av att stanna just där.

Mja, de som ska ta av sin produktiva arbetstid för att visa/lära upp en praktikant minskar ju sin produktivitet men kostar lika mycket som anställd ändå, så gratis blir det ju inte.

Vi är på g att behöva ta in mer folk på jobbet och jag känner själv att jag definitivt inte har tid att lära upp nån praktikant utan hellre vill ha in en självgående som vet alla grunder och om än viss hjälp kanske behövs med vissa saker så är personen ändå mer självständig än en praktikant som ju heller ofta inte "får" jobba på egen hand helt oövervakad. Tar för mycket tid från mitt jobb att lära upp nån helt enkelt och det är tid som inte finns att ta.

å

Fast vänd på det, eftersom det är personalbrist inom mitt yrke så måste dem ju anställa oss "nybörjare" senare ändå, och då har dem ju missat sin chans att utbilda oss och lyckas få oss intresserade av att stanna just där.

Jag håller med dig!
Det är märkligt att nu när det är så nära examen och ni verkligen kan bidra...

Mja, de som ska ta av sin produktiva arbetstid för att visa/lära upp en praktikant minskar ju sin produktivitet men kostar lika mycket som anställd ändå, så gratis blir det ju inte.

Vi är på g att behöva ta in mer folk på jobbet och jag känner själv att jag definitivt inte har tid att lära upp nån praktikant utan hellre vill ha in en självgående som vet alla grunder och om än viss hjälp kanske behövs med vissa saker så är personen ändå mer självständig än en praktikant som ju heller ofta inte "får" jobba på egen hand helt oövervakad. Tar för mycket tid från mitt jobb att lära upp nån helt enkelt och det är tid som inte finns att ta.

Jo jag förstår tänket men nu tar vi ändå examen så pass nära inpå praktiken så vi sitter ju inte där helt värdelösa ändå.. Och även om dem inte tar in mig so praktikant så kan jag ju inte börja jobba helt självständigt direkt ändå.

Jo jag förstår tänket men nu tar vi ändå examen så pass nära inpå praktiken så vi sitter ju inte där helt värdelösa ändå.. Och även om dem inte tar in mig so praktikant så kan jag ju inte börja jobba helt självständigt direkt ändå.

Det är inget tänk, det är en realitet.

Som sagt får praktikanter ofta inte jobba helt oövervakade = behövs avsättas tid som inte finns = funkar inte.

En annan anställd även om den inte är fullärd får jobba helt självständigt och även om den som ny kanske behöver hjälp ibland i början så behöver man som överordnande/kollega inte vara "där" hela tiden.

Ett av problemen kanske är att det är så kort tid. Det gäller att ha ett projekt som är så kort och lätt att sätta sig in i att praktikanten har något att göra under sina 8 veckor. Vi brukar försöka ta in praktikanter men det kräver ju att någon kan avsätta tid till att handlägga praktikanten.

Det är inget tänk, det är en realitet.

Som sagt får praktikanter ofta inte jobba helt oövervakade = behövs avsättas tid som inte finns = funkar inte.

En annan anställd även om den inte är fullärd får jobba helt självständigt och även om den som ny kanske behöver hjälp ibland i början så behöver man som överordnande/kollega inte vara "där" hela tiden.

Fast "får"... Det beror ju alldeles på vad man utbildat sig inom. Jag var relativt självgående efter ett par veckor som praktikant på en av våra största tv-kanaler, efter praktiken blev jag anställd, först på sommarvikariat och sen på timme. Supersmidigt för dem att redan ha nån som de lärt upp (även om de betalade mig praktikantlön under praktiken, vilket var hälften av vad en vanlig journalist/skribent tjänade).

Mina erfarenheter stämmer väl med de som @Gnist för fram. På mitt förra jobb försökte vi bereda plats för praktikanter men det var ganska resurskrävande att ta fram varierande arbetsuppgifter och avsätta någon som handledare.

Om vi istället anställde kunde vi dels välja en person vi trodde passade på företaget, dels låta hen följa med i rytmen direkt och sprida utbildningen över längre tid.

Vi skulle behöva vara en till på jobbet, men tiden det tar att lära upp/sysselsätta/övervaka en ny gör att vi hellre väljer en person att anställa och som sedan blir självgående och stannar kvar i butiken.

Den bistra verkligheten idag är att man inte har så mycket "enkla" uppgifter på ett företag, utan alla förväntas göra det "enkla" jämte sina normala, produktiva uppgifter. I vårt fall betyder det att butikschef och säljare sköter saker som godshantering, plockande och inventering, det bara ska vi hinna med i farten, typ.
Att anställa någon som gör dessa saker kostas inte på, och att lära upp nya praktikanter var och varannan månad (eller åtminstone några gånger/år) hinner vi inte med, det är mer tärande och stressande för oss än att vi själva gör det.

En praktikant får ju i princip egentligen heller inte utföra arbetsuppgifter på egen hand, det skall vara under handledning och företaget får inte förlita sig på praktikantens tjänster. Så en praktikant får i princip inte vara en resurs i företaget, den är där för att lära sig för egen del, inte för att vara produktiv. Svår balansgång ibland, men så är det.

Man går back på att ha praktikanter.

Fast alla företag är beroende av att det finns kompetent och utbildat folk. Det vinner de på. Att inte vilja ta emot praktikanter är att åka snålskjuts anser jag. Det kommer att sluta med rent teoretiska utbildningar där nyanställda inte har någon som helst praktisk erfarenhet av det yrke som de ska ägna sig åt. Det, om något, är kostsamt för företagen.

Är det bara jag som upplevt detta??

Det är ett h-vete!

I mitt fall står det i den etiska koden för professionen att yrkesverksamma ska ta emot praktikanter..ändå görs det inte. Att hitta en praktikplats är ett h-vete, att hitta en bra praktikplats med bra handledare är ett aber - näst intill omöjligt.

Fast alla företag är beroende av att det finns kompetent och utbildat folk. Det vinner de på. Att inte vilja ta emot praktikanter är att åka snålskjuts anser jag. Det kommer att sluta med rent teoretiska utbildningar där nyanställda inte har någon som helst praktisk erfarenhet av det yrke som de ska ägna sig åt. Det, om något, är kostsamt för företagen.

Vilket sker redan idag.

Min fetning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 611
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
898
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 891
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama