Varför växer hovarna fortare på sommaren?

Sv: Varför växer hovarna fortare på sommaren?

Människohår och naglar växer oxå fortare på sommaren. Jag skulle gissa att dethar med ljuset att göra, som sätter igång nån process i kroppen...hormoner kanske oxå är med och leker...
tror inte att det har med rörelse att göra

Det finns flera olika studier om det här, jag orkar inte redogöra för alla. Kort sagt kan man säga att det är för att blodet tar en lite annan väg på vintern för att inte kyla ner hästen (det går inte lika långt ut i hoven som på sommaren) och därför kommer det inte ut riktigt lika mycket näring i hovarna.

Ska se om jag hittar hemsidan där det står om det...

http://www.uq.edu.au/~apcpolli/ Han har gjort många studier, kanske om det här?
http://library.vetmed.fu-berlin.de/hochschulschriften/2000/162.html på tyska, men där är den studien jag syftade på.

Jag tycker att hovarna i år har vuxit alldeles extremt fort.Mycket mera än de brukar.Pratade om det med vår hovslagare och han tror att det beror på det eviga regnandet som har gjort betet kraftigare än vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
721
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30