Varför vattnar han sitt ensilage

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare angelhorse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 937
A

angelhorse

Min häst har i och med att vi börjat med sommarens höensilage börjat tvätta ensilget i sin vatten kopp och därmed blöter ner halva boxen .Men med det gamla (förra årets)ensilage så höll han inte på med det..Vad kan man göra ???:crazy:

Sv: Varför vattnar han sitt ensilage

Eller så enkelt att..hästar vill gärna dricka i samband med mat (grovfoder). Du kanske har annan ts halt i år.

Bara ett litet påpekande...det heter ensilage, inte höensilage.

Min häst har och kommer förmodligen alltid att blaska i sin vattenhink med munnen full med hö/hösilage. För hennes del är det nog en smaksak - gott med vatten och mat samtidigt. För din hästs del vet jag inte vad det kan bero på. Men då beteendet har uppstått nu så bör du nog hålla uppsikt. Din häst är iaf inte ensam om det, om det nu är till någon tröst.
Jobbigt att mocka, jag vet, med mycket spån/torv förstört i onödan..

Min häst började slabba med vattnet när vi bytte från hö till hösilage. Bytte till årets skörd för någon månad sen, och det blötar han inte lika mycket. Han har fått en omgång ProEquo (av annan anledning) och verkar bra i magen.

Ett litet tips som hjälpte med min häst är att sätta in en vattenspann också. Min häst doppar hellre hösilaget i spannen, och då blir det inte lika slabbigt runt om. Kanske inte funkar på alla hästar, men kan kanske vara värt att prova?

Tack för tipsen ,jag ger honom Trevis kapslar med alla goda mag bakterier plus proviva nypon och att det har med magen att göra kan stämma eftersom han fisit rent vatten och varit väldigt lös.har dessutom börjat med 1dl loppfrö till middag. Vatten hinken har jag provat ,10 minuter senare spelar min unghäst fotboll i boxen(skitkul) .
Det finns fler hästar som börjat med samma blaskande så det är inte nåt rastlöshets olat.

Hästar som blöter höet i vattenkoppar och hinkar har magsår/magkatarr/magproblem. Orsakas av stress.
Botas av att man tar bort orsaken till stressen och ger magbakterier.

Eller också tycker de om blött hö. Min gamling blöter höet. Kanske lite problem med att tugga men inga problem med magen för övrigt.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 585
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
545
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka