Varför vägrar hästen?

Tavlingsryttaren

Trådstartare
Hej! Jag har en ponny(12 år) som ofta vägrar framför hindren. Jag har haft henne i ca. 5 månader. Hon har gått hyfsat bra med förra ägare, men även där har hon vägrat lite. Hon har tävlat ganska mycket i hoppning. Finns det något man bör tänka på för att få henne att inte vägra eller finns det några övningar?
Hoppas det är rätt forum
 
Sv: Varför vägrar hästen?

Jag hade först och främst kollat att hästen inte har ont, att det inte har problem med synen och att utrustningen sitter som den ska. I andra hand hade jag tittat närmare på hur rytttaren rider. Många gånger när hästar inte gör som man vill beror det på ryttaren, att ryttaren sitter och bromsar omvedvetet. Ryttaren vet att hästen kommer vägra och då spänner man sig, och hästen vägrar pga att ryttaren spänner sig och inte rider på aktivt.
 
Sv: Varför vägrar hästen?

Om man tittat över häst och utrustning och konstaterat inga fel finns det kvar.
Ryttaren hoppar före.
Ryttaren lägger hästen för långt i från hindret.
Ryttaren lägger hästen för nära hindret.
Ryttaren bromsar mot hindret.
Ryttaren kräver mer än hästen klarar fysiskt eller psykisk.

Om din tränare inte kan hjälpa dej med varför byt tränare.
 
Sv: Varför vägrar hästen?

Ja, först måste man ju förvissa sig om att hästen är frisk och fräsch. Sen analyserar man sin egen inverkan och ser till att ha en instruktör som vägleder på rätt sätt.
 
Sv: Varför vägrar hästen?

Om ni vet säkert att hon är hundra procent frisk, och inte stannar för att hon har ont, så prova att löshoppa, vill hon hoppa utan ryttare så är det förmodligen ridningen som behöver ändras.

En del hästar tål inte att komma fel eller ha oföljsamma ryttare hur mycket som helst, då tappar de självförtroendet till slut och vill inte hoppa längre. I så fall gäller det att bygga upp hästens självförtroende igen, hoppa lågt i början så att den känner att den klarar hindrena och att det går bra (inga ryck i munnen, konstiga språng där hästen får ta i för att inte slå sig, osv). Sen kanske den alltid kommer att behöva en ryttare som stöttar och peppar för att vilja hoppa, det får man kanske leva med.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp