varför täckar man?

linnsan

Trådstartare
min kompis var ute hos mig i "mitt" stall för ett tag sedan och påpekade att jag inte hade något täcke på hästarna ( 4,5 årig d ponny valack som får mycket vinterpäls och har inte frysit en ändaste gång nu i höst och en arabhingst på 1,5 år) araben har inte så mycket päls men han fryser inte av kylan, bara om det är 5 grader och är ösregn+ att han kan då va lite kall, han står inte och skakar!
hon sa då att: varför har du inte täcke på dem? ifall de har kort päls så ser man ju såren lättare.!!
jag såg ut ungefär såhär:eek: :confused:
man kollar väl inte bara på en häst och konstaterar att den inte har några sår?:confused:
man visiterar väl igenom den dagligen för att hitta sår? det gör iallafall jag.. finns det ngn här inne som täckar för den här andledningen?
och om jag ska vara ärlig så tror jag att såren syns mycket bättre om hästen har lång päls, eftersom att det då blir som "hål" i pälsen..
ville bara skriva av mig lite:p

Sv: varför täckar man?

Vilken anledning o täcka!!:rofl: haha..somliga är roligare än andra..

*Täcken är bra om man har dåliga hagar,utan skydd för vind o regn..

*Utan täcke-mer päls,hästen svettas mer vid arbete o tar längre tid för att torka igen med tjock päls o blir därför lättare nedkyld.

Sen finns d ju många fördelar oxå som att hästen inte blir lika skitig av att rulla sej:)
man behöver inte vänta på att d ska torka o bli varma om man ska rida när det har regnat,
krävs inte lika mkt energi av hästen för att hålla värmen-lättare hålla hull...

Sen tycker jag d känns bra att klä på min lilla älskling så han inte fryser...:p o det är roligt med fina fina kläder till han..Han är ju nästan min bebis..:banana:

Tyckte det var en konstig anledning =S. Man kan väl hitta sår nästan i stort sett lika bra på en välpälsad häst som på en rakad häst eller liknande. Man visiterar ju hästen i vilket fall som helst. =S.
Jag har rakat min häst och täckar henne för att hon svettas för minsta lilla. Och ute så om det är kallt, så fryser hon ju. Men som dina hästar var väl inte ens rakade, varför finns anledning då att skämma bort hästarna med täcke nu? Det är ju inte så enormt kallt ute heller.
Hm, tyckte det var en konstig kommentar din kompis gav dig =P:bump:

Jag täckar halvblodet eftersom hon får absurt ont i ryggen av kyla - hon fryser inte men blir stel och ska hon ridas är det tyvärr täcke som gäller.

Hitta sår?
Skönt att man kan få sig ett skönt smile så här ibland...

då var det inte bara jag som tyckte att det var roligt:p
ne ingen av mina hästar är klippta, araben är ju bara 1 och arbetas inte precis så att han blir svettig:bow:
4,5 åringen blir svettig men har nästan torkat färdigt när man har skrittat av, om han inte är ENORMT svettig, men så svettig har han bara varit ett par ggr och då så torkade han ändå på ca en halvtimma.

Jag täckar eftersom det regnar så mycke och det är dåligt med skydd i hagen. Hon går just nu bara med ett rengtäcke och jag sätter inte på tjockare före det blir mycke kallare! Hon har tjock päls och fryser inte ett dugg om hon inte blir blöt!

Men jag brukar hitta sår under täcket på henne. Så det verkar inte skydda speciellt mycke.. Klart man visiterar hästen dagligen!

Har inget täcke på min stora pålle eftersom han hade förra året och verkligen hatade att ha dom på.Så länge han håller bra hull och varken fryser eller får jätte vinterpäls så att svetten bara rinner så fort man tar en ridtur så får han gå utan.Får se om det funkar annars är det ju bara att raka och börja med täcken igen:bow: :bow:

Har inget täcke på min stora pålle eftersom han hade förra året och verkligen hatade att ha dom på.Så länge han håller bra hull och varken fryser eller får jätte vinterpäls så att svetten bara rinner så fort man tar en ridtur så får han gå utan.Får se om det funkar annars är det ju bara att raka och börja med täcken igen:bow: :bow:

vilken anledning :rofl: själv täckar jag mina för att jag har tävlingshästar så det funkar inte att ha vinterpäls på dom.

Hm, hur tänkte hon då? hahaha.
Jag täckar min pålle för att hon inte ska bli stel och kall då hon lätt fryser, och här uppe i norr är det inte ovanligt att vi har temperaturer ner mot -30 grader, så då vill man ju inte ha en häst som ser ut som en istapp. :D
Sen så klipper jag också min eftersom hon svettas lätt och det tar lång tid för henne att torka.

Men har man hästar som man inte jobbar t.ex i ridhus och så ofta, förstår jag om man föredrar att ha dom långhåriga. Min ponny och den andra storhästen gör inte så mycket annat än att gå och äta, så dom får ha sin långa päls och bara ha täcke om det är riktigt kallt eller regn/snö.

Men det är nog inte många som täckar för att lättare upptäcka sår, :P

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 141
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 098
Senast: Efwa
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 575
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben