Varför svullnar han i ena frambenet?

N

Nanzzoni

Min lilla kille svullnar bara i högerframben.
Det känns som gallor ungefär.
Han är inte halt, har inte ont och är inte särskillt
varm på hoven ( lite varmare än vanligt men ar lika varm runt om).
När han har varit ute så är han inte alls lika
svullen.
Kan detta bero på fodret? han har haft denna
foderstart ett tag nu och inte reagerat innan,
eller det kan vara en blandning mellan fodret och att
han har vilat i 9 dagar p ga mycket blötsnö?

Vad tror ni? Vill gärna ha lite förslag på vad det kan vara.

tack på förhand

Sv: Varför svullnar han i ena frambenet?

Gallor kan bero på olika saker. Det är ju alltid något onormalt att hästen svullnar upp i ett ben men det behöver inte vara en skada som kräver behandling. Gallor som beror på foder och dålig cirkulation brukar sitta i kotsenskidan, oftast vara värst på bakbenen och finnas på alla fyra benen eller båda bak. Är hästen bara tjock i ett ben är lymfangit en vanlig orsak, det är alltså en immunförsvarsareaktion som kan uppkomma tex pga små sår. Då är hästen ofta jämntjock över kotan, benet blir som en klubba. Ibland behövs pencillin för att få bukt med det.

Om gallan sitter i någon annan led än kotan så ska du nog inte misstänka fodret. Om hästen får en galla som den inte har haft förut och man inte själv kan bedöma vad det är för något, så tycker jag personligen att man ska kontakta veterinär hellre än att experimentera med olika huskurer. Det är vanligt att hästar har kroniska gallor, men det är ju alltid något normalt och innan man sätter igång med stallbandage, liniment eller liknande bör man veta vad det är för problem. Det är ju inte svullnaden man ska komma åt, utan orsaken.

tack så jättemycket.

Men har du någon aning om varför svullnaden går ner
när han varit ute? Kan det bero på dålig cirkulation
nu när han har stått så mycket?

Svullnad går ofta ned när man rör på hästen eftersom svullnaden i sig beror på att vätska "blir stående". Ökad cirkulation brukar minska svullnaden, det är därför gamla huskurer som värme/kyla kan hjälpa. Det gäller ju oss människor också t ex svullna ben vid långa flygresor.

Jag provade att linda honom i nat och han var nästan inte svullen alls

Jag kom att tänka på det senare att han kanske har vrickat sig i hagen nu när det är blötsnö. (inga sulor)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·
Hästvård Hej! jag har en ponny som för ca månad sedan bockade till och blev plötslig halt. Hältan försvann efter ett par dagar men hon var...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka