Varför svarthavre?

wildrose

Trådstartare
Jag undrar varför man ger svarthavre...
Vad är skillnaden mellan svarthavre och vanlig havre (förutom priset då :D)?

Har för mig att jag hört någonstans att den inte är så förädlad som den vanliga havren, utan mer "back to basics" och därför snällare mot hästen.
Att den är bra för hästar som blir "havreheta"??

Vet inte alls om detta stämmer, kanske har snurrat till det alldeles men jag har som sagt för mig att jag läst eller hört detta någonstans... :confused:

Nån som vet?

Troligt att svarthavren är ursprungligare än modern havre. Svarthavren är en gammal sort. Min pappa har odlat det för att bevara arten.

har för mig att det inte e nån,men de "sägs" att dom inte blir lika varma i skallen av den som av vanlig,men jag inte märkt nån skillnad iaf

Jag hänger på här...

En av mina bekanta påstår att svarthavre är magrare, någon som har tips om VAR man kan hitta fakta som överbevisar honom??? Jag kan ju inte låta en karl få rätt :devil: :devil:

/// Ghoast

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 456
Senast: miumiu
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: lillamy73
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.