Hon har alltid spån i hela boxen. Jag skrev förut att jag sett golvet i boxen 1 gång på två år, detta var vid ett tillfälle då hon var väldigt stressad (stressen kom inte pga spånbrist :smirk
Det är ungefär så det känns i min hästs box också varför ska jag strö mer när jag med 5-6 cm når samma resultat som du med 15-20 cm
Räknar inte i spånbalar (har löst spån) och jag lägger in en skottkärra alternativt en säck varannan till var tredje dag. Skulle jag ha 15-20 cm spån hos min häst skulle jag få slänga in två skotkärror med spån varje dag om jag ville hålla spånet så frächt som jag vill ha det. Och eftersom det inte behövs mer spån till
min häst så voila
kalla mig lat om du vill men jag umgås hellre med min häst lite längre än står och mockar i onödan
.
Hur ser dom hästarna ut som du ser på så lite spån?? Har dom liggsår? Lägger dom sig ner? Om dom inte har sår och gärna ligger ner så mår dom nog inte dåligt av att ha lite spån.Bara för att du och jag vill ha en mjuk säng så är det inte säkert attt hästen trivs med det. Jag tror att diskutionen om att "du har för lite strö" är ytterligare ett sätt att förmänskliga hästen.
[/quote]
Men snälla du, jag har ju inte anklagat DIG på något sätt, du måste ju ha missupfattat mig...
Jag skrev ju att 5-6cm var OKEJ även om JAG föredrar drygt 10cm (OBS! INTE 15-20cm som du skrev!!). Det jag blir förvånad över är de som bara lägger in 1-3cm och inte ens så att det räcker till hela boxen, typ.
Och efter att ha läst alla olika åsikter så har jag förstått bättre varför en del använder MINDRE strö, precis vad min åsikt var med inlägget... Ville veta VARFÖR.
Men de flesta här tror att jag anklagar de som lägger in 5-6cm (eller nåt liknande) och det var inte meningen.
Men jag tycker fortfarande att SNÅLHET eller LATHET inte är acceptabelt när det gäller strö/mockning!! I allafall inte så att man DÄRFÖR lägger in FÖR LITE strö.
(Men andra anser ju att "för lite" existerar inte eftersom det är NATURLIGT för hästen att ligga/stå på på STENHÅRD betonggolv... det kanske det är... De kanske inte bryr sig ett smack! Vad vet jag.)
Och då menar jag INTE att DU är snål eller lat utan någon/några andra som skrev något sådant här...
Det finns alltid en massa olika åsikter om vad som är bäst för våra hästar, that`s it.