Varför Stolsits???

L

lillatuff

Har suttit här och på pixbox och tittat på bilder.
Och något som slog mig att fasen vad många det är som rider i stolsits :crazy:
Och många ska har ridit och tävlat rätt många år.
Är det ingen som tänkt på att kolla upp sadlen eller träna bort stolsitsen???
Själv så hade jag hemsk stolsits innan när jag började rida igen efter några års frånvaro av ridning och hästar.
Jag fick en chock när jag såg mig själv på foto hur usel sits jag hade jag skämdes som f*n och började rida mycket barbacka och träna upp min balans och det gjorde susen även ny sadel införskaffades och verkligen sån skillnad det är nu mera :laugh:
Som sagt är det bara jag som ser detta och vågar säga något om det???

Sv: Varför Stolsits???

Nej då du är inte ensam. Jag får stolsits när ja rider i vissa sadlar på ridskole hästarna (dock endast i hopp/allround mot hopp) och det stör jag mig massor på! Utan rätta sitsen så får jag inte maximal inverkan på hästen och min balans försämras. Annars har jag en väldigt bra grund sits men som sagt i en del sadlar har man inget val. Så känner jag iaf :/

Trasiga höfter, fem diskbråck och konstant ischias gör att jag sitter i stolsits för ofta!

Det är min förklaring!;)

Jag har väldigt långa ben, vilket tyvärr gör att jag sitter i stolsits i de flesta sadlar :( Undantag för rena dressyrsadlar där jag faktiskt får en bra sists.
Nu rider jag mest hopp och sadeln som finns till min medryttarhäst är nog för kortbenta människor.
Mina knä ligger en dryg decimeter utanför vulsterna och då har jag ändå normallång läder.

Lite olika knäledsoperationer i båda knäna i kombination med ett bäcken, som inte vill ligga på plats gör att jag har grymt svårt att få till en lodrät sits. Men Gudarna ska veta att jag försöker. Tyvärr tar det ju lite glädjen ur ridningen när det ska göra ont varenda gång så ibland ger jag upp och ger mig hän åt att få vara på hästryggen bara. =)

Jimma

Har nog oftast att göra med att sadlarna ligger i bakvikt. Ser jämt rutinerade tävlingsryttare som har sadlarna med tyngdpunkten alldeles för långt bak i sadeln, och då hamnar rumpan där, och det blir fel i förhållande till stiglädren som är längre fram = stolsits.

Turkey Drumsticks (kalkon lår) är ofta det storste problemet, man kan inte komma ner på sittben och insiden av låret.

Jag upplever att otroligt många, både hobbyryttare och upp i höga klasser, har sadlar som antingen är för smala eller som de sadlar alldeles för långt fram. Resultatet blir en sadel i bakvikt med en ryttare som sitter för långt bak i sadeln och därmed hamnar i stolsits!

Tror att många sitsar skulle förbättras om allmänheten lärde sig mer om sadlar och sadling...

Jag har väldigt långa ben, vilket tyvärr gör att jag sitter i stolsits i de flesta sadlar :( Undantag för rena dressyrsadlar där jag faktiskt får en bra sits. Nu rider jag mest hopp och sadeln som finns till min medryttarhäst är nog för kortbenta människor. Mina knä ligger en dryg decimeter utanför vulsterna och då har jag ändå normallång läder.
Om knäna sticker ut 1 dm utanför vulstret är ju inte stigbyglarna lagom. Lagom läder har man där knäet ligger bra, inte var foten är?

sedan, i mitt huvud är det precis tvärtom, långa ben måste 'vecklas ihop', alltså inte sträcka ut (och få stolsits). (man rätar ut benen och står mer på tå) men det är bara min tes!

(knapplån) sedan tror jag som några redan har sagt att det oftast beror på att sadeln ligger i bakvikt (i vissa fall placerar den ryttaren där). En liten kil där kan göra stor skillnad på sitsen.

De flesta ryttare behöver träna på sitsen... det är ingen hemlighet. Stolsits, framåtlutat överliv, etc - finns en massa fel och brister "out there".

Själv har jag i princip bara skrittat runt i skogen hela den ishala vintern och fasar nu inför hur fort isen smälter bort från paddocken - detta innebär att min tränare kommer snart... vill inte höra hennes hårda ord om lata skogsmullar, bristande bålstabilitet och rundmagade halvblod. ;)

Jag tror felet ligger i att man i stællet før att hålla vaden intill hæstn trampar fot och vad framåt i bygeln , då trycks rumpan bak.

Måste hålla med, det är ganska fruktansvärt vanligt. Och jag måste medge att jag också ibland har en förskräcklig stolsits (särskillt med vår hetare häst). Av någon orsak tror jag att det helt enkelt är naturligt för en del mänskor att sitta så - tyvärr. Lika som det är för många att hålla mer i innertygeln än i yttertygeln, eller att titta ner på händerna. :crazy:

Men de här är ju saker som går att träna bort - vilket är svårt när man vant sig vid att göra och sitta på ett visst sätt. Men, övningövning.

Och såklart har sadlarna också en stor inverkan.

Måste hålla med, det är ganska fruktansvärt vanligt. Och jag måste medge att jag också ibland har en förskräcklig stolsits (särskillt med vår hetare häst).

Jag upptäckte också att jag hamnade i stolsits när jag red en fd galoppör som var ganska het och studsig. Hästen busade runt och småhoppade mer än halva ridturerna. Sen ska man ju inte sitta i stolsits helst men jag var på väg att flyga av ett par gånger och höll också på att bli nockad då hästen slängde en del med huvudet, även med martingal. Genom att köra ner hälarna och flytta tyngdpunkten bakåt kändes det som om jag satt mycket stadigare

Senast ändrad:

Har suttit här och på pixbox och tittat på bilder.
Och något som slog mig att fasen vad många det är som rider i stolsits :crazy:
Och många ska har ridit och tävlat rätt många år.
Är det ingen som tänkt på att kolla upp sadlen eller träna bort stolsitsen???
Själv så hade jag hemsk stolsits innan när jag började rida igen efter några års frånvaro av ridning och hästar.
Jag fick en chock när jag såg mig själv på foto hur usel sits jag hade jag skämdes som f*n och började rida mycket barbacka och träna upp min balans och det gjorde susen även ny sadel införskaffades och verkligen sån skillnad det är nu mera :laugh:
Som sagt är det bara jag som ser detta och vågar säga något om det???

Många rider ju även stolsits barbacka... Så jag vet inte om just barbackaridning ger bättre sits. Jag tror ryttaren behöver tänka på vad den gör oxå, för att det ska funka. Stolsits ger ju även starkare hand - man kan hålla emot med fötterna sas. Kanske många som behöver om hästen är stark - innan man fattat att balans gör hästen balanserad och gör ryttaren lättare i handen och cirkeln är igång :)

Om knäna sticker ut 1 dm utanför vulstret är ju inte stigbyglarna lagom. Lagom läder har man där knäet ligger bra, inte var foten är?

sedan, i mitt huvud är det precis tvärtom, långa ben måste 'vecklas ihop', alltså inte sträcka ut (och få stolsits). (man rätar ut benen och står mer på tå) men det är bara min tes!

(knapplån) sedan tror jag som några redan har sagt att det oftast beror på att sadeln ligger i bakvikt (i vissa fall placerar den ryttaren där). En liten kil där kan göra stor skillnad på sitsen.

Nu är jag inte med på hur du menar, det finns ju sadlar som är gjorda för långa och kortare personer. Man kan ju inte bara gå på vart knät ligger, sitter du som lång ryttare i en sadel med korta kåpor kommer knäna sticka ut du kan ju inte ha hur långa läder som helst?

Sen lär det inte behövas en kil för att se om sadeln ligger i bakvikt eller ej jag säger som flera andra, folk borde verkligen lära sig hur en sadel ska ligga utan att padda upp dem med massa konstigheter. Att sadeln ligger i bakvikt beror ju oftast på en för smal bom och att då lägga en kil under måste ju vara fruktansvärt för hästen.

Jag vet inte hur man tillpassar en sadel för ryttaren om man inte har stöd från vulstret, det är ju en huvudnyckel för sitsen. (Man ska ju ha sitt knäslut?) Man provar ju inte sadlar på bocken med stigläder. Det är ju ofta på bocken man avgör om ryttaren kan sitta i sadeln eller inte, hamnar skänkeln på sin plats så hamnar stigbygeln ca 2 cm kortare än där tån hänger. (alltså foten hamnar på precis samma plats men med stöd under foten). På en dressyrsadel så sitter man avslappnat, man ska inte behöva korrigera in benen, men i en allroundsadel får man ju rätta in knäet där vulstret 'vill ha' knäet. Sitter man inte bra i sadeln utan stigbyglar så är det inte rätt sadel. Hur långa läder som helst kan man inte ha, eftersom när man sitter i en sadel har man inte spikraka ben, alltså kan man ju inte ha längre läder än benen räcker till? eller i en allroundsadel, där man slutar nå vulstret har man för långa läder.

Om man testar med en kil och sitsen rätar upp sig själv, då säger ju det att sadeln ligger i bakvikt, lägger man till en kil (och rätar upp sadeln) och man fortfarande spjärnar mot stigbyglarna, då vet man också att det inte är p.g.a. sadeln utan p.g.a. ryttaren som man får stolsits. Inte mer sagt än så! Det är alltså ett sätt att ta reda på var felet ligger och inte ett sätt att 'rädda' sadeln.

Ja, folk borde lära sig mer om sadlar om nu bakvikt/dåligt skänkelläge är så vanligt...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 882
Senast: Lycan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Utrustning Har efter några års frånvaro från träning och tävling äntligen möjligheten att komma igång igen med mina hästar =) Har två sadlar...
Svar
6
· Visningar
5 831
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama