Varför slicka så mkt?

D

Dondimpen

Hellu! Min häst är lite udda. =) varje gång han får en morot eller godis så måste han slicka på antingen mina händer, min jacka eller boxdörren..annars blir han helt tossig...fattar inte varför...det är inte att han vill ha salt...han har både saltsten och får extra salt-tillskott vid hård träning...är det för att det förhöjer smaken eller? tacksam för svar!

Sv: Varför slicka så mkt?

Min häst är väl också udda i så fall, han slickar alltid på ens händer om han inte är sur på en. Spelar ingen roll om du har godis eller ej, slickas ska det. Om han är på gott humör vill säga. :p Det är liksom hans sätt att berätta hur han mår tror jag. Han har en saltsten i boxen som han använder och en i hagen och får bra mineralfoder så jag tror att min häst bara gör det för att han tycker om det :)

hehe jag har faktikst aldrig varit med om en häst som slickat så där! ....Men som sagt alla hästar är ju inte lika och tur är väll de ! :banana:

det är brist på mineral,vet inte exakt vilken,mitt första sto hade också så.
men sök om dom olika mineralerna,vitaminerna.

Men beror det verkligen på mineralbrist? För min häst slickar bara de människors händer, vilka han känner och tycker om. Dessutom slickar han mer intensivt om jag klappar honom med andra handen. För övrigt har han en noga uträknad foderstat.

Hej. Jag har för nv. en 11 årig valack hemma, och han vill också slicka på händer. Till en början trodde jag att det var en ansats till att nafsa senare, så han fick absolut inte hålla på och "kleta" på mig. Men för någon dag sen när jag skulle sätta på min häst hans stallbandage, så fick den här hästen lukta på dem, och då började han slicka på bandagen också.
Så nu är jag lite konfys och har en lite fundering.. Kan det vara så att denna häst har ett nedsatt luktsinne?

(Saltsten har han,som han inte ens rör, men han äter sina mineraler. Har en uträknad foderstat, b.t.w)

En tanke från A

Min häst har alltid slickat väldigt mycket. Han får en väl balanserad foderstat så jag känner mig rätt säker på att det inte beror på brist av mineraler eller vitaminer.

Min sköthäst gör precis likadant. När man står framför honom och håller ut handen slickar han som en hund. Även han får mineraler och saltsten, tror snarare att det är något socialt än brist på mineraler i hans fall.

Min gammla häst gjorde också så, hon slickade på alla! dock mindre på dom hon inte kände...

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 619
Övr. Hund Hör ofta att man bör ha olika selar till olika aktiviteter så att hunden förstår skillnaden. Finns det några här som struntar i det...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 321
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama